• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost filteren/sorteren op rij i.p.v. kolom

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

brammartens

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2023
Beste forum,

Ik zou graag in mijn excel (zie bestand) willen kunnen sorteren op rij i.p.v. kolom.
Concreet voorbeeld:
in de excel staan in rij 4 meerdere getallen zoals 12025 / 12010 / 011037.

Is er een mogelijkheid om te kolommen op volgorde te zetten op basis van de waarde in rij 4?
Dus eerst alle 12010 kolommen achter elkaar, dan alle 12025 kolommen achter elkaar, etc.

Indien mogelijk zou het ook fijn zijn als ik kan filteren om alleen de kolommen met een bepaald waarde in rij 4 te tonen.
Bijvoorbeeld een filter met alleen de kolommen die de waarde "12010" in rij 4 hebben.

Ik ben niet zo ver in excel, dus zou graag horen wat er mogelijk is.

Alvast bedankt.

Mvg,

Bram

Bijlagen

Kolommenvolgorde sorteren:
  • Selecteer de kolommen D t/m AP
  • Tab Start, Sorteren en Filteren
  • Aangepast sorteren
  • Opties: Van links naar rechts sorteren
  • Sorteren op Rij 4, eventueel ook nog andere rij(en) toevoegen
  • Ok

Dit helpt al enorm, bedankt.
Kan ik na het sorteren nog op een makkelijke manier alleen de kolommen laten zien met een bepaalde waarde in rij 4?

Even een toevoeging;
Ik gebruik regelmatig de optie "filter" waarbij je binnen 1 kolom alleen de rijen zichtbaar kunt maken met een bepaalde waarde in die kolom.
Eigenlijk wil ik dit nu ook, maar dan een andersom, dus 1 rij selecteren waar alleen kolommen zichtbaar zijn met een bepaalde waarde.

Is het mogelijk om deze "filter" functie als het ware horizontaal te gebruiken ipv verticaal?

Dit is echt perfect.
Is er een manier dat ik zelf deze macro's van kopiëren naar andere excel bestanden?
Of wellicht dat je mij uit kunt leggen hoe je z'n macro zelf kun schrijven?

Bedankt voor de hulp!

Zoek eens naar "Excel VBA": About 115.000.000 results (0,37 seconds), dan zul je begrijpen dat ik je dat niet in vijf minuten kan uitleggen.
Maar druk eens op Alt-F11, en (dubbel)klik wat in de rondte, als je dan niet schrikt kun je eens verder gaan kijken.;)

Iets anders.
Code:
Columns.Hidden = False
en.
Code:
Columns(k).Hidden = Cells(4, k) <> Target

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan