filteren/sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
beste forumleden
ik heb een selectie quary verkleind tot 32 records deze gesorteerd en nu wil ik deze in 4 groepen van 8 verdelen.
groep 1:record 1,5,9,13,17,21,25 en 29
groep 2:record 2,6,10,14,18,22,26 en 30
groep 3:record 3,7,11,15,19,23,27 en 31
groep 4:record 4,8,12,16,20,24,28 en 32

hoe pak ik dit verder aan?
hoop dat iemand een oplossing voor me heeft.
groetjes ronnie

Om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven, hebben we toch echt wat meer informatie nodig.

De vraag is namelijk wat je met die vier groepen gaat doen:
is het de bedoeling dat je de data in vier nieuwe tabellen wilt onderbrengen
is het de bedoeling dat je een rapport maakt, met een onderverdeling gebaseerd op die vier groepen
is het de bedoeling.......

En:
wat is het onderscheidende gegeven op basis waarvan je wilt verdelen?

Overigens: ik denk niet dat die sortering iets toevoegd aan de oplossing.

Je kunt met een simpele formule nog wel groepnummers 1-4 genereren.
Code:
Groep: IIf((DCount("ID";"Tabelnaam";"ID <=" & [ID])) Mod 4=0;4;(DCount("ID";"Tabelnaam";"ID <=" & [ID])) Mod 4)
Maar ik weet niet of je dit bedoelt. Deze code genereert groepsnummers op basis van een oplopend nummerveld. Gebruik je een niet-uniek veld, dan kan het nummer er heel anders uit zien.

bedankt voor de reactie tecsman en michel
ik had 64 personen
32 personen met het meest aantal punten gaan door naar de volgende ronden deze worden gespeeld in 4 groepen van 8 personen.
heb het gesorteerd op speel sterkte en nu wil ik 4 nieuwe tabellen hebben met de verdeling in topic 1 hoop dat dit iets duidelijker is
grt ronnie

Doe er eens een tabelletje bij met die 32 records, dan kunnen we daarmee stoeien. Heb je mijn formule al geprobeerd?

hallo michel
had je formule nog niet geprobeerd, was me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het moest doen.
heb nu de tabel en query toegevoegd, hoop dat je er wat mee kunt.
grt ronnie
Bekijk bijlage filteren.rar

Het filteren op zich lukt wel als de gegevens eerst naar een (tijdelijke) tabel worden gekopieerd; nummeren op basis van een berekend veld in een query levert verkeerde waarden op, omdat de berekening niet over de complete tabel kan worden gemaakt, maar alleen over de op dat moment gegenereerde records. Om dat duidelijker te maken: als de query wordt opgebouwd, en hij is bij Record 7, dan kan de DCount functie alleen de eerste 6 records meenemen; de rest is er nog niet. Kom je bij record 16, dan zijn er 15 records te evalueren. En dat heeft natuurlijk dramatische effecten op de uitkomst.
Staan alle gegevens in een tabel, dan weet de DCount exact hoeveel records er moeten worden geevalueerd, en klopt de uitkomst wel.
Ik zou dus een oplossing gebruiken waarbij de selectie van 32 records eerst in een (tijdelijke) tabel wordt opgeslagen, en een query op basis van die tabel maken voor de groepen.

hallo michel
als ik van de query een tabel maak komen de laatste 2 kolommen niet goed over heb de eigenschappen op dubbele precisie en 3 decimalen maar krijg toch een getal van 15 cijfers en moet ik daarna de formule uit topic 3 gebruiken en waar plaats ik die.
grt ronnie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan