Firewall nodig bij Linux Linpus Lite?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floyd

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Mijn zoon heeft een mini laptop gekocht van Acer (AcerOne) met Linux Linpus Lite als OS. We weten niet of daar een firewall zit ingebouwd en of het sowieso nodig is een firewall te hebben bij gebruik van linpus. Wie weet of een firewall nodig is en of deze is ingebouwd of apart moet worden gedownload?

Groet, Floyd

Dat is een filosofische vraag. Waarvoor wil je een firewall gebruiken? Het beveiligingsconcept van Linux is anders dan van Windows, en op geen van mijn Linux machines draait een firewall. Helpt dat verder?

Ik ken Linux nog niet zo goed. Ik had gehoord dat antivirus niet nodig is, omdat er nog geen virussen zijn gemaakt die Linux kunnen infecteren, maar dat een firewall wel werd aangeraden. Heb inmiddels nog even in de winkel geïnformeerd en daar gaf men aan dat het niet nodig was. Bedankt voor de reactie.

Groet, Floyd

Ik probeer het simpel uit te leggen.
In linux staan er standaard geen services open naar internet.
Onder services versta ik een ftp-server, samba, apache, ssh, telnet etc..

Als er geen service luistert kan een persoon met slechte bedoelingen ook niet binnenkomen.

Een firewall dient als een extra beschermingslaag. Je kan ermee de toegang tot de services afschermen of bijvoorbeeld beperken door enkel bepaalde ip adressen de toestemming te geven.

Waarom heeft windows wel een firewall nodig? simpel in windows draaien er wel standaard services in de achtergrond. Ook wil je voorkomen dat eventuele spyware gegevens naar iemand kan versturen. Deze spyware bestaat tot op heden ook nog niet voor linux.

Bedankt voor de toelichting. Het is mij duidelijk zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan