Firewall nodig of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hdpatrick

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2001
Berichten
159
Op de gebruikerssite van @Home (troublesathome.nl) staat te lezen dat een firewall op een router niet nodig is. Letterlijk staat er dit;

Ingebouwde firewall: Een firewall op de router is niet nodig. Door de manier waarop hardware routers de toegang tot internet voor meerdere PC's mogelijk maken (NAT), worden deze PC's voldoende afgeschermd van de buitenwereld


Kan iemand mij duidelijk maken of dit verhaal klopt?
 
HIER meer info over firewalls in het algemeen.

Ik zou een firewall over het algemeen zeker gebruiken. Als je er een hebt zou ik niet weten waarom je hem niet gebruikt...
Ook dient er rekening gehouden te worden met de kennis van de gebruiker...

Misschien kan je praktisch de test doen. Op www.grc.com kan je je pc testen op lekken. Test eens zonder firewall aan en met... Je zal zien dat zonder firewall je pc zichtbaar is op het net voor anderen...

Hopelijk helpt dit je met het weinige dat ik ervan snap...
 
Dat klopt idd.

Als je router NAT hebt je (als thuisgebruiker) geen firewall nodig.
Wat het NAT'ten op je thuisnetwerkje doet, is het interne IP-adres vervangen door een internet-IP adres. Hij onthoudt welke poort gebruikt wordt. Als de web-site "antwoord" op jouw "vraag" zit daar ook weer de poort in en weet de router dus naar welke PC hij het antwoord moet sturen.

Als een hacker bij jouw op de router komt, kan deze geen poort hebben en weet de router dus niet wat hij met dat "packet" moet aanvangen. En wat doet een router als hij iets niet weet?? juist, DISCARD, lol. Spijtig dat wij dat zo niet kunnen (op uw examen, die vraag ken ik niet, weggooien, lol.) Anyway, het NAT-systeem geeft dus genoeg zekerheid.

Nu, als je een e-mail opendoet met een hack-bestandje in en deze geeft informatie door aan de hacker. Dan heeft hij wel een poort om langs binnen te gaan........
Daarom geen onbekende e-mails open doen.

Natuurlijk zijn er altijd hackers die zich langs alles kunnen wurmen, maar die viseren hackers, valt niets te halen bij thuis gebruikers, wat vrij logisch is.

Ik hoop dat je hiermee toch al een beetje wijzer bent.
 
Geplaatst door beemer_fan

Nu, als je een e-mail opendoet met een hack-bestandje in en deze geeft informatie door aan de hacker. Dan heeft hij wel een poort om langs binnen te gaan........
Daarom geen onbekende e-mails open doen.
Veel van die trojans kan je verstoppen in eender welk bestand. Dus lijkt het mij beter om je firewall op te zetten...
 
Op een thuis PC heb je toch nooit de info staan als wat je op een netwerk hebt, dus geen firewall nodig.

Een goede up-to-date virusscanner en een NAT is genoeg. Ik heb die thuis al 2 jaar en nog nooiteen probleem gehad.

Behalve wat mp3, spelletjes en muziek, heb je geen info op de PC staan.
Bankbetalingen over het internet doen is sowieso een slecht idee, zelfs met een firewall.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan