Firewall op alle pc's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutch79

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2003
Hallo luitjes!

Binnenkort wordt eindelijk een wens van mij werkelijkheid: een netwerk met een router.
Tot nu toe deden we het met een host die het internet deelde.

Nu heb ik alvast wat zitten rondkijken, maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden. Uit de documentatie van de router blijkt dat een software firewall aan te raden is (zoals ook uit de andere berichten van dit forum blijkt).

Is het nu de bedoeling dat ik op elke pc van het netwerk NIS moet gaan installeren? Of kan ik 1 pc aan de router hangen die voor de rest het verkeer controleert?

Groetjes en alvast bedankt!

(PS: dat van dat NIS is omdat we die al hebben)

Geplaatst door dutch79
Hallo luitjes!

Binnenkort wordt eindelijk een wens van mij werkelijkheid: een netwerk met een router.
Tot nu toe deden we het met een host die het internet deelde.

Nu heb ik alvast wat zitten rondkijken, maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden. Uit de documentatie van de router blijkt dat een software firewall aan te raden is (zoals ook uit de andere berichten van dit forum blijkt).

Is het nu de bedoeling dat ik op elke pc van het netwerk NIS moet gaan installeren? Of kan ik 1 pc aan de router hangen die voor de rest het verkeer controleert?

Groetjes en alvast bedankt!

(PS: dat van dat NIS is omdat we die al hebben)

Ik gebruik zelf ook een router, NIS heb ik ook geïnstalleerd, maar ik begin me echt te ergeren aan dat programma. Zonder router is het supermakkelijk, maar nu ik een router heb niet. Als ik bijvoorbeeld mappen wil delen kan ik die niet zien omdat NIS dat blokkeert, ik moet dus NIS uitzetten, om gedeelde mappen op een andere PC te kunnen zien waar geen NIS opzit, maar ik kan niet de gedeelde bestanden zien op de PC waar wel NIS opzit.

Ik zit er over te denken om NIS te verwijderen, maar de kans ik vrij groot dat ik Windows dan opnieuw moet installeren, omdat dat programma helemaal in Windows geweven is :(

Je zou dus genoeg hebben aan de firewall in de router, maar als je extra zekerheid wilt en geen bestanden gaat delen enzo, dan kun je NIS er rustig opzetten.

Laatst was ik een keer online bij iemand die gewoon via een switch op @home online was, ik kreeg 2 keer een spam melding op MSN, thuis gebruik ik op 1 pc geen NIS, en daar heb ik ze nog nooit gehad...

Moet je maar even kijken wat je doet.

Groetjes,

dus...

Ik begrijp uit jouw reactie dat je op alle pc's NIS hebt geinstalleerd?

Re: dus...

Geplaatst door dutch79
Ik begrijp uit jouw reactie dat je op alle pc's NIS hebt geinstalleerd?

Ik heb op 1 PC 3 maal XP geinstalleerd en 1 maal 98, op alle 3 XP staat NIS. Op een andere pc staat het niet op.

Op de PC waar geen NIS op staat kan ik niet bij bestanden op een machine waar wel NIS opstaat, andersom wel.

Is het niet handiger om vaste IP's te gebruiken en dan een regeltje in NIS te zetten dat die PC naar binnen mag?

Waarom zet je niet een andere software firewall op al je pc's, als je NIS lastig vind?

Wat dacht je van de gratis* ZoneAlarm?

Download hier

(Niet als reclame bedoeld, gewoon persoonlijk advies)

* gratis voor niet-zakelijk gebruik

Als je achter een router zit, vind ik persoonlijk een software matige firewall op je PC overbodig worden.
Je kunt niet genoeg beveiligen, dat geef ik toe, maar die firewall op je pc, blockt meer dan de bedoeling is, kun je instellen, maar ik vind het lastig om steeds dat ding uit te zetten als je dingen wilt delen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan