Firewall: router en Norton.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Actueel heb ik de firewall van mijn modem/router niet ingeschakeld.
Op de computer is wel de Norton firewall geïnstalleerd.

Indien ik ook de firewall van de router inschakel geeft dit dan op termijn problemen ? Zo ja, welke ? Systeemproblemen ? Of is het eenvoudigweg te doen.

Kun je ook aangeven welke Norton versie je hebt en over welke modem/router je hebt ?

Firewall: Norton personal 2004.
Modem/router: Santis50/500 (Siemens).

Heb ondertussen ook al ontdekt dat de instellingen van de routerfirewall (Low, mredium, high) en onderscheid maken tussen in en out.
Dat het eveneens opletten is geblazen want dat, naar gelang de keuze (bvb Medium) bij "IN" zelfs smtp en pop3 worden geblokkeerd...

Je bent dus al weer een aantal stappen verder.

Persoonlijk zou ik de firewall in de modem/router zo configureren dat hij voor jou werkbaar is in combinatie met Norton.
Activeren lijkt me wel zo veilig !

In feite moet ik hem dan op "law" zetten en indien geen
problemen zich melden, hem laten samen met de Norton werken.
Er is ook nog de optie "Advanced" (user defined) maar hier heb ik nog ontdekt wat dit inhoud.

Geplaatst door tuurke
Indien ik ook de firewall van de router inschakel geeft dit dan op termijn problemen ? Zo ja, welke ? Systeemproblemen ? Of is het eenvoudigweg te doen. [/B]

Kan zonder problemen, enige waar je rekening mee moet houden is dat sommige programma's zichzelf een poort toekennen zoals b.v. p2p programma's. Je zult dan buiten de gebruikeleijke rechten toe te kennen aan een app in norton(wat je toch al deed), afhankelijk van het programma één of meerdere poorten moeten forwarden in het NAT menu van de router. (maar ook dat moet je toch al doen als je enkel de router gebruikt)

Volgensmij(weet eiglijk wel zeker) kun je ze dus beiden tegelijk gebruiken en behandelen alsof ze enkel dominant aanwezig zijn.

Dit is gedeeltelijk de tabel die de security levels weergeeft.

Security Level Low Medium High
Service Port In Out In Out In Out
HTTP(tcp) 80 Yes Yes No Yes No Yes
DNS(udp) 53 Yes Yes No Yes No Yes
FTP(tcp) 21 Yes Yes No Yes No Yes
Telnet(tcp) 23 Yes Yes No Yes No Yes
ICMP N/A Yes Yes Yes Yes No Yes
SMTP(tcp) 25 Yes Yes No Yes No Yes
POP3(tcp) 110 Yes Yes No Yes No Yes

Betekent dit in feite dat, indien ik instel op "Medium" dat ik dan problemen krijg met SMTP en Pop3, hetgeen overeenkomt met binnenkomen van e-mails. Of begrijp ik dit verkeerd.
Of betekent IN/OUT NIET binnenkomend en buitengaand verkeer.

Sorry, ik had moeten beter kijken. Plaatsing is namelijk versprongen.

jjw, in feite niet...
Voor de keren dat ik dit zal gebruiken lijkt mij toch wat
te...
Ik heb de firewall op "law" ingesteld.
Was beter geweest op "medium", maar als naar de instellingen kijk, heb ik de indruk dat zelfs in/out e-mails
zullen worden tegengehouden: m.a.w. pop3 en smtp
worden niet doorgelaten.

Altijd indien ik het goed begrijp.

Hier kon mijn tabel wel een klaarder beeld hebben gegeven en zou men mij waarschijnlijk wel hebben kunnen helpen.

Als de boel naar je zin draait dan gaan we niet verder toch?
Veel plezier met internetten zou ik zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan