firewall: verschil softwarematig en hardwarematig

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Wie kan mij uitleggen wat het verschil in gebruik is tussen een hardwarematige firewall en een softwarematige firewall?

PC die nu no werkt met ZoneAlarm gaat deze week aangesloten worden op router met ingebouwde firewall. Moet ZA dan eerst gedeinstalleerd?
Krijg ik bij een hwfw ook steeds die vragen wanneer een programma naar het internet wil?

Moet, indie ZA gedeinstalleerd moet worden, dan wel de XP-firewall aan?

Een hardware firewall bockeerd meestal bepaalde poorten zodat ze niet via deze poorten je pc kunnen binnen geraken.
Maar ik zou toch nog zonelabs houden. Met zonelabs heb ik al heel wat spyware gestopt aangezien ik altijd kan weigeren wie op internet kan en wie niet. Dit doet bv een hardware firewall niet. Dus ik zou de router zien als een extra bescherming maar ik zou je software firewall niet weglaten.
Je gaat wel merken dat zonelabs opmerkelijk minder dingens moet blokken.

Op de verschillende technieken kunnen anderen beter antwoorden, ik kan alleen maar melden dat ik zowel een router heb (D-Link) met ingebouwde firewall. Deze heb in niet specifiek ingesteld. Daarnaast draai ik de NIS 2004, dus AV en firewall ineen. Een duidelijk verschil toen ik nog geen router had. De inbraakpogingen zijn voor mijn gevoel met 99% afgenomen. Interessant artikel

Een hardwarefirewall blockt alleen inkomend verkeer. Een software firewall inkomend en uitgaand verkeer.Dus laat zonealarm maar gewoon staan, is inderdaad extra zekerheid.
Je hardwarefirewall kan wel problemen geven met P2P progjes.

Het vershil is niet zo groot hoor, eigenlijk bedoellen ze alleen maar te zeggen dat:

Hardware matige firewall is een firewall ingebakken in een apparaat als bv een router.

Software matige firewall is een firewall in een programma omgeving, de interface (manier van besturen) is daardoor wat makkelijk en vriendelijker.

Eigenlijk is dit het enige verschil.
Een hardware matige firewall is in 9 vd 10 gevallen ook volledig te programeren alleen is dat soms wat moeilijker te doen, standaard is wel ingesteld inderdaad dat netwerk verkeerd wel naar buiten mag maar niet naar binnen.

Bedankt voor al jullie reacties! :thumb:

Is me helemaal duidelijk geworden, ZA blijft er dus mooi op staan.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan