Firewall

Status
Niet open voor verdere reacties.

streamtec

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2003
Ik heb sinds enkele dagen internetsecurity van Trend Micro pc- cillen.
Nu zit hier een firewall op die je kunt aan en uitzetten.
Staat nu bij mij aan.
Wat doet een firewal precies?
Kan ik nu ook nog videochatprogramma's gebruiken zoals ICUII of bevoorbeeld via MSN of Yahoo?
Er zijn opties in deze firewall om een en ander te configureren maar daar kom ik niet uit.

Geplaatst door streamtec
Wat doet een firewal precies?

Wat doet een firewall precies?
Uw computer maakt verbinding met internet via een aantal (zogenaamde) poorten. Deze kunt u niet zien, maar ze zijn wel degelijk aanwezig in uw computer. Ieder programma maakt gebruik van een poort. Ook services, die door het besturingssysteem worden gebruikt, hebben een poort nodig waardoor ze verbinding met internet kunnen maken. Windows Update is daar een voorbeeld van.

Per programma of service is afgesproken welke poort wordt gebruikt zodat alle computers en servers via dezelfde poort communiceren. Voor inkomende e-mail wordt poort 110 gebruikt. Iedere softwarebouwer weet dat en zorgt er dus voor dat een e-mailprogramma standaard poort 110 gebruikt voor die functie. Meestal kan men dat bij instellingen ook handmatig invoeren.

Een firewall blokkeert de poorten van uw computer die niet open mogen staan. Hierdoor worden hackers, internetvirussen en -wormen en ander 'gespuis' geweerd van uw computer. De firewall kan worden aangepast. U kunt dus de firewall opdracht geven een poort te openen voor in- of uitgaand verkeer zodra dat gewenst is. Als u bijvoorbeeld een nieuw programma installeert voor een internettoepassing zal de firewall aan dat programma moeten worden aangepast.
http://www.planet.nl/planet/show/id=196243/contentid=369926/sc=770efe#01

Geplaatst door streamtec
Kan ik nu ook nog videochatprogramma's gebruiken zoals ICUII of bevoorbeeld via MSN of Yahoo?

Uiteraard, mits je die programma's in je firewall toestemming geeft het internet op te gaan.

Laatst bewerkt:
Dat laatste is nu net het probleem.
Ik weet niet hoe ik dat moet doen

Geplaatst door streamtec
Dat laatste is nu net het probleem.
Ik weet niet hoe ik dat moet doen

Als je een programma opent dat het internet op moet (zoals je mailprogramma, een p2p-programma, Messenger, of wat dan ook), verschijnt er dan geen vraag of dat programma toestemming mag hebben? Zo werkt dat bij de meeste firewalls; als je zeker van je zaak bent, kun je dan in de regel ook aangeven dat het betreffende programma altijd toestemming mag krijgen.

Nee er verschijnt geen vraag voor toestemming te krijgen.
Ik vraag dit omdat ik met een vriend in Frankrijk aan het chatten was met cam en ik hem wel kon zien en hij mij niet. Heb normaal nooit problemen gehad.

Bedankt voor de link maar er zit ook een helpfunctie in met nog meer info. Het probleem is dat ik e niet uit kom.

Ik ken die firewall niet, dus kan je niet echt verder helpen. Hopelijk komt er nog iemand anders langs die ook met deze firewall werkt.

Ok
In ieder geval bedankt voor je moeite.
Het zal misschien allemaal wel simpel zijn, maar je moet het maar net weten. En nogmaals ik ben maar een leek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan