Firewalls & Antivirus... betaald of gratis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Het is weer oktober, dus ze zitten er weer aan te komen: de nieuwe versies van de grote antivirus- en firewall software, Symantec en McAfee voorop.

Punt is dat ik het eigenlijk een beetje heb gehad met Symantec (Norton dus). Ik heb de laatste jaren Symantec Internet Security gebruikt. Werkt uitstekend, maar het is een behoorlijke aanslag op je systeembronnen. Ik heb een bang vermoeden dat dat e met McAfee niet veel beter op gaat worden ook...
Bovendien beginnen de kosten van dit soort paketten behoorlijk op te lopen. Voor een totaalpakketje moet je toch al snel €80,- ophoesten. Dat weegt natuurlijk niet op tegen alle mogelijke ellende die je hebt van virussen en inbraken, laten we daar eerlijk over zijn, maar toch... ik vind het best kostbaar.

Dat moet anders kunnen....

Dus vroeg ik me af.... hoe zit het met de gratis software? Er zijn legio paketten zoals ZoneAlarm, Antivir enz. Hoe goed zijn die, is het qua kwaliteit vergelijkbaar met Norton en McAfee, en wat is de beste? Is het de gok waard, of moet ik toch gewoon maar weer wat geld neertellen en mij troosten met de gedachte dat die 8 tientjes me weer veel ellende besparen?

Laatst bewerkt:
AVG

Ik gebruik nu al een paar jaar AVG.

Voordelen:
Bij een vaste internet verbinding update hij zonder vragen om de dag.
Herkent Trojan horses, die anderen laten leven.
Nog nooit gezien dat een kwaaiepier ongemerkt naar binnen glipte.
Legt maar weinig beslag op resources. (alleen een PII gaat merkbaar langzamer opstarten. Als hij eenmaal loopt niks aan de hand.)

Ik durf hem iedereen aan te raden en doe dat ook.

Eric.

Re: AVG

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Ik durf hem iedereen aan te raden en doe dat ook.
Eric.
Ik ben het helemaal met Eric eens.
Ik gebruik het programma al jaren en vraag me nog steeds af waarom mensen geld uitgeven voor virusscanners. Zo'n ding moet gewoon virussen tegenhouden en dat doet AVG prima.
Als firewall gebruik ik ZoneAlarm Free Edition, een gratis firewall die doet wat een firewall moet doen - controleren wat erin en eruit gaat en zonodig aan de bel trekken bij verdacht internetverkeer. En als ZA draait is je computer volkomen "onzichtbaar" voor de buitenwereld (lees: hackers).
Beide programma's gebruiken heel weinig systeembronnen/processorvermogen.

Als je daarnaast SpywareBlaster gebruikt en elke week even scant met Ad-Aware en Spybot Search & Destroy houd je je pc virus- en spywarevrij.

En als je dan ook nog af en toe een schoonmaakprogrammaatje als CCleaner gebruikt, dan blijft ie helemaal in topconditie. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
@ Guus

Vergeet dan niet te vertellen dat ze de immuniseer functie van Spybot moeten gebruiken.

En voor de echte cracks onder ons, je kunt ook teatimer activeren, maar ik kies liever voor startup monitor, want die is ook leesbaar als je je lettertype op groot 125% zet.

Eric.

Re: @ Guus

Vergeet dan niet te vertellen dat ze de immuniseer functie van Spybot moeten gebruiken.
Je moet ook de immuniseerfunctie van Spybot gebruiken. :)
En voor de echte cracks onder ons, je kunt ook teatimer activeren
Dat kan, maar is inderdaad iets voor de cracks. Ik raad het af aan degenen die niet in het register thuis zijn. Teatimer waarschuwt elke keer als er bepaalde registerwaarden veranderd gaan worden.
En als je niets van het register weet, is de melding dat HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\huppeldepup gewijzigd gaat worden toch abracadabra voor je.
Ik heb die functie overigens een tijdje gebruikt, maar die waarschuwingen gingen altijd over zaken die geen kwaad konden - waarschijnlijk ook doordat mijn overige beveiliging al in orde is. Na een tijdje heb ik hem uitgeschakeld. Wanneer je Spybot S & D installeert staat die optie overigens standaard al uitgeschakeld.

Guus.

Re: Re: @ Guus

Geplaatst door Guus abc
Je moet ook de immuniseerfunctie van Spybot gebruiken. :)
En om het helemaal af te maken: immuniseren kan ook automatisch - zie bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:
Mag ik hier ook nog aan toevoegen dat voor mij AVG al jaren goed zijn werk doet evenals ZoneAlarm free.
En met adaware SE, spybot search&destroy, spywareblaster en Ewido als mal-/ spyware en spam vangers voel ik (lees: mijn PC) zich veilig genoeg. Dat er desondanks af en toe een trojaans paard binnensluipt is denk ik onvermijdelijk.
Alle bovengenoemde progs zijn bovendien gratis.....:thumb:

Bedankt

Bedankt guus, weer wat geleerd.

@hein:
Ben ik niet met je eens volgens mij laat je ze zelf binnen. Althans ik zie ze nooit ongemerkt binnen komen.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan