Flash AS3 vs C++ voor games

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Ik ga er gewoon vanuit dat als je een 3D spel schrijft je dit het beste kan doen ik C++ met OpenGL maar dit is echt teveel werk voor mij alleen. Ik ben nu dus bezig met Flash in AS3 met de Papervision3D engine wat echt super makkelijk is, weinig code schrijven ook vooral.

Maar... Het loopt echt nu al vrij traag en ik vraag me af waarom.

Gebruikt Flash je hardware optimaal? Kan iemand mij vertellen waarom wel of niet een 3D game zoals Unreal in Flash te maken?

Ik ga er gewoon vanuit dat als je een 3D spel schrijft je dit het beste kan doen ik C++ met OpenGL

Dat klopt.

Gebruikt Flash je hardware optimaal? Kan iemand mij vertellen waarom wel of niet een 3D game zoals Unreal in Flash te maken?

Nee, flash gebruikt je hardware niet optimaal. Dit komt omdat Flash nooit bedoeld is om (3d) spellen mee te maken. Kun je een game als unreal in flash maken? Ja misschien wel. Met een supercomputer en dan in de toekomst. Quake III loopt tegenwoordig ook in flash, dus blijkbaar is het mogelijk.
Je moet er wel rekening mee houden dat er een reden is waarom mensen games programmeren in C++ en niet in Flash. C++ staat (in vergelijking to Flash tenminste) heel dicht op de hardware. Flash moet volgens verre omwegen ergens een keer een driver aansprrken die misschien wel of misschien niet wat dingen voor hem gaat doen.

Als er goede (of goed lopende) spellen gemaakt zouden worden in Flash, dan zou niemand meer C++ gebruiken voor games toch? Als het allemaal zo makkelijk zou zijn als jij wilt (met weinig tot geen code) dan kon iedereen het wel en werden er geen spellen meer verkocht.

Als je serieus een spel wil gaan maken als unreal, begin dan eens hier: klik. Irrlicht werkt met C++, maar je kunt vrij snel (lees: 10 minuten) je eerste stappen zetten in een 3d-wereld uit quake III. Makkelijk wordt het niet.

Dit is wel een beetje wat ik wilde weten, dank je.

Het enige wat ik me heel erg afvraag is of het waar is dat in Flash alleen dat wat er op dat moment op je scherm is in het videogeheugen wordt geladen. Dus stel je hebt een level met 20 kamers dit gewoon kan omdat hij alleen maar de kamer laad waar je in staat. Volgens mij is dit onzin maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Heb nu pas 1 ruimte af en het loopt nog prima, ik kom er wel achter...

Ik zou het heel graag met OpenGL doen maar ik ben maar alleen en dat is gewoon niet mogelijk. Irrlight ziet er leuk uit maar kan er geen guide vinden die gewoon uitlegt hoe je scene opzet, de camera en gewoon 1 muurtje neerzet met x,y en z en hoe je een plane maakt en een plaatje daarop textured... Simpel vanaf het begin zoals een goede tutorial hoort te zijn zoals NeHe maar wellicht is Irrlight niet zo bedoeld?

Het enige wat ik me heel erg afvraag is of het waar is dat in Flash alleen dat wat er op dat moment op je scherm is in het videogeheugen wordt geladen. Dus stel je hebt een level met 20 kamers dit gewoon kan omdat hij alleen maar de kamer laad waar je in staat. Volgens mij is dit onzin maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Heb nu pas 1 ruimte af en het loopt nog prima, ik kom er wel achter..

Geen idee, ik programmeer C++ geen flash. :)
Ik zou het heel graag met OpenGL doen maar ik ben maar alleen en dat is gewoon niet mogelijk. Irrlight ziet er leuk uit maar kan er geen guide vinden die gewoon uitlegt hoe je scene opzet, de camera en gewoon 1 muurtje neerzet met x,y en z en hoe je een plane maakt en een plaatje daarop textured... Simpel vanaf het begin zoals een goede tutorial hoort te zijn zoals NeHe maar wellicht is Irrlight niet zo bedoeld?

Als je simpel een muurtje wil neerzetten dan download je een leveleditor voor quake III dan maak je daar een muurtje mee en laad je de level in in Irrlicht

Dit klinkt eigenlijk wel goed! Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat ik er niet mee kan wat ik wil.

Kun je hierin dus gewoon je eigen levels opbouwen van je eigen artwork?

Kun je hierin 2D objecten laden aangezien ik alleen de muren "3D" wil hebben en verder gewoon werk met platte vijandjes enzo...

Hoop dat iemand dit kan beantwoorden voordat ik er een hoop tijd voor niets in stop!

Dit klinkt eigenlijk wel goed! Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat ik er niet mee kan wat ik wil.

Kun je hierin dus gewoon je eigen levels opbouwen van je eigen artwork?

Kun je hierin 2D objecten laden aangezien ik alleen de muren "3D" wil hebben en verder gewoon werk met platte vijandjes enzo...
!

Je zegt 2 verschillende dingen. Aan de ene kant wil je een spel maken als unreal, maar dan met 'platte vijandjes'. Bedoel je nu een 2d-spel of een 3d-spel, of een hybride zoals DOOM 1

Ik ken Doom 1 niet maar idd een hybride. 3D omgeving dus je loopt in een 3D gebouw bijvoorbeeld maar alles wat je op je pas verder tegenkomt is 2D. De reden hiervoor is natuurlijk dat het veel tijd scheelt maar ook dat mijn art vernield wordt in 3D.

Maar ik heb het eens goed bekeken vandaag en Irrlicht lijkt me wel een heel erg goede oplossing! Ik moet het maar gewoon eens uit gaan proberen. Het enige probleem dat ik nu zie ik dat ik de vijandjes die je tegen het lijf loopt in de levels in heel veel stukjes moet kunnen verdelen en afzonderlijk moet kunnen animeren maar wellicht kan dit ook makkelijk in zo'n 3D studio als 3D Max.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan