Flash of wachten op HTML 5?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Luitjes,

Situatie:

Een goede vriend van mij is reclame ontwerper maar krijgt steeds meer vraag naar het maken van websites.
Nu is hij bezig met het leren van Flash maar hoorde ook van HTML 5. Wat kan hij nu het beste doen? Doorgaan met Flash of wachten op HTML 5 en dat onder de knie krijgen? Wat zijn de verschillen in grote lijn?
Graag jullie advies/mening?

T

Wat wil hij er mee doen? Als het gaat om het gewoon ontwerpen van een website dan is flash sowieso een slecht stuk gereedschap*. Hij kan zich dan beter richten op html/css/javascript. Eventueel kun je flash daar ook bij gebruiken voor banners e.d. (zoals de advertenties op deze site).

Als het gaat om spelletjes, dat kan wel met een combinatie van HTML5 en canvas, maar voordat het grote publiek, dat aan IE vasthoudt, dan een keer toegang heeft tot je spelletje zijn we wel een paar jaar verder denk ik.

Als het gaat om video's dan is HTML5 goed te gebruiken, al is het handig om ook dan flashfilmpjes als back-up te gebruiken.

*het is zwaarder, moeilijk te indexeren->kleinere kans via een zoekmachine gevonden te worden. En ontoegankelijk voor mensen die van schermleessoftware afhankelijk zijn. Daarbij is eht niet op elk platform beschikbaar, iphones hebben bijvoorbeeld geen flash.

Hoi Naarling,

Dank voor je antwoord.

Wat zijn de grote verschillen kwa werken tussen Flash en HTML 5?
Wat vind jij dat hij beter kan doen? Wachten op HTML 5......??

Hij wil met der tijd ook met 3D modellen gaan werken.....

HTML5 is nog te pril om je daar volledig op te focussen.

Flash zal nog wel een tijd blijven bestaan, het enige waar Flash terrein op gaat verliezen zijn de video-players.
Die zullen allemaal op den duur naar HTML5 gaan (Lijstje met huidig beschikbare players: http://mashable.com/2010/05/18/html5-video-tools/)

Voor advertenties acht ik de kans klein dat ze gauw naar HTML5 gaan.
3D is ook nog erg in ontwikkeling voor HTML5.

Ik zou voorlopig nog even bij Flash blijven en de ontwikkelingen van HTML5 volgen :)

Hoi,

Dank, duidelijk verhaal en hij heeft het gelezen inmiddels en blijft zich dan voorlopig nog op Flash richten.

T

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan