Flash players slurpen veel CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo helpmij :).

Niet zozeer een groot probleem, maar meer een vraag. Ik vraag me het volgende af; waarom als ik een filmpje bekijk op youtube, of dumpert, dat 1 filmpje zoveel CPU in beslag neemt tijdens het kijken?

Ik gebruik zelf de browsers opera, en firefox. Toen ik via firefox een filmpje ging kijken ( was een kort stukje op dumpert ), keek ik ondertussen in het taakbeheer, en zag het volgende:

firefox.exe nam rondom 30% cpu in beslag
flashplayerplugin rondom 15 - 20 % cpu
plugincontainer rond de 5 a 6 % cpu

Dus globaal gezien, 1 filmpje op firefox ( geen andere tabs open ) is dus al 50% cpu waar 3 processen ( soms 4, want door een 1 of andere reden staat flashplayer plugin er 2 keer in, die soms ook even 1 a 2 % "mee snoept ") .

Bij mijn Opera browser hetzelfde verhaal, zo rond 46 - 50 % ( waar opera.exe en de bijbehorende plugincontainer.exe samen dit percentage halen ).

Bij beide browsers heb ik de extensies uitgeschakeld ( op alleen ghostery na ).

Nou is mijn computer niet 1 van de nieuwste meer ( dual core processor 2.80ghz, 4GB ram, windows 7 Ultimate ), maar vraag me toch af waarom het zoveel cpu slurpt voor 1 filmpje, voorheen was dat naar mijn idee toch minder..

Alvast bedankt :D

Ik denk dat dat vrij normaal is, zeker als je de filmpjes op Full HD bekijkt. Bij mijn i7 3770 schommelt een Full HD Youtube filmpje ook rond de 5-6% voor enkel het Youtube tabje in Chrome (en de i7 is een quadcore met hyperthreading, dus 8 threads waarmee gewerkt wordt).

Men gaat er nu eenmaal vanuit dat computers steeds krachtiger worden en je er dus steeds meer van kan vragen. Maar gezien je cpu-belasting rond de helft zit laat zien dat deze het nog makkelijk aankan.

Flash is op dit gebied nog steeds erg slecht geprogrammeerd. Is o.a. 1 van de redenen waarom Flash zal verdwijnen op termijn.

Excuses wederom voor mijn late reactie.

Bedankt voor jullie reacties :thumb:, ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden hierover. Mijn pc is inderdaad niet 1 meer van de nieuwste, maar het met gemak nog wel aan ( HD 1080p gaat vloeiend ), en zolang dat nog prima gaat.. :D.

@ RogerS, wat zal er dan voor in de plaats komen ? Silverlight oid ?

HTML5 zal, zoals het er nu uit ziet, de nieuwe standaard worden. Er is nog wat gedoe over het verwerken van DRM in de HTML5 standaard, maar voor zover ik helemaal bij ben lijkt dat te gaan lukken.

Ik ben benieuwd, hopelijk word HTML5 stukken beter. Heel erg ebdankt allemaal voor jullie informatie en antwoorden, waardeer het zeer ( en weer wat geleerd :d )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan