Flash ROM memory corrupted???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papianus

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2006
Help! Ik heb een tweedehands compaq pc gekocht (PIII 1 GHZ, 256 mb). Na aanvankelijk normaal gewerkt te hebben, wil hij niet meer opstarten. Krijg alleen het compaq log in het beeldscherm en kan niet in setup etc. komen. Reageert niet op welke toetsen dan ook.

Wel is eenmaal in het scherm komen te staan: Flash ROM memory corrupted. Vervolgens moest het administrator password ingetoetst worden, maar deze is mij niet bekend. Nu weer alleen het compaq logo in het scherm.

Wie-o-wie kan mij vertellen wat het probleem is en hoe ik de pc weer aan de praat krijg!

Welkom op Helpmij.:)

Kijk eens of een Bios reset wil helpen. Dit doe je door middel van de CMOS-Clear jumper op het moederbord.(zie handleiding) Je kan ook de moederbord batterij er voor 10 á 20 minuten afhalen. Wel de stroom afkoppelen.

Papianus,
ondanks het feit dat niet uitgesloten is dat dit probleem zich "spontaan" kan voordoen, heb ik het "gevoel" dat het mogelijk toch niet "zomaar" spontaan gebeurde.......?

Heb jij in het bios aanpassingen aangebracht / hardware geinstalleerd of gedeinstalleerd / de pc kast open gehad, of anderszins dingen gedaan met de pc die anders zijn dan een briefje in Word tikken of een spelletje spelen?

Ik heb wel een keer het intern geheugen (sdram) verhoogd tot 512, maar dit had geen probleem tot gevolg. Sinds het probleem zich voordoet heb ik een nieuwe harddisk geprobeerd, een nieuwe processor en nieuw intern geheugen, maar geen van allen hadden effect of verandering tot gevolg.

Da's niet niks,

mogelijk is het een het gevolg van het ander en herkent de pc (het bios) de aanwezige hardware niet meer omdat deze niet "spoort" met hetgeen in het bios staat vermeld.

Ik bedoelde met de vraag eigenlijk of je direct voorafgaande aan de 1e keer dat het probleem zich voordeed, "iets" hebt gedaan.

Laatst bewerkt:
Da's het vreemde. Heb niets gedaan voordat het optrad. Normaal gebruikt, afgesloten en de volgende dag deed het probleem zich voor.

Tja, dan wordt het lastig.
De door Crash genoemde optie is nu denk de meest effectieve.

Haal de bios op bij HP/Compaq, maak hier de flop mee en start hiermee op, wie weet.

Bij oudere modellen stond een stuk bios ook op de harde schijf, dat was niet fijn, of dit bij deze is?

Ga het in ieder geval proberen. Laat het resultaat wel ff weten. Alvast bedankt!!!!

Geef ook even het exacte type/model op, dan kunnen we kijken of je Bios op de hardeschijf hoort te staan of op een Chip.(Zie antwoord Lange Pier)

Gelukt... maar...

De diskette met bios werkte niet, maar heb CMOS gereset en het werkt weer.... alleen nu blijft windows in het welkomscherm hangen.... evt. nog tips om dit op te lossen (ipv opnieuw installeren)?

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp..... hij start in ieder geval weer prima op.

THX.

Opstarten in veilige modus (F8) en dan zoeken naar de oorzaak (apparaatbeheer)

Thx, lag aan de instelling van de datum. Dus werkt nu ok! Ben er ondertussen wel achter waar het probleem in schuilt. Bij het aansluiten van usb apparaten op de usb poorten begint het probleem van voor af aan. Maar zonder usb doet alles het prima!!! Thx.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan