Geplaatst door poi
Is daar trouwens een tooltje voor (die foto´s die iets vergroot worden bij een mouse-over) of moet je echt per foto een flashfilmpje maken?
Er is geen tooltje voor, maar een Flashfilmpje per foto is gelukkig niet nodig.
Je kunt binnen een Flashmovie onafhankelijk draaiende filmpjes maken die bestuurd kunnen worden vanuit de hoofdmovie - in Flash heten ze Movieclips en in Swish Sprites.
De thumbnails op mijn site zijn allemaal Sprites.
Om een Sprite te besturen gebruik je de opdracht
Tell Target.
Die opdracht kun je aan een knop of object verbinden.
In de bijlage zie je een voorbeeld. In dit geval is dat de Sprite "The Castle".
Het eerste Move-effect vergroot de afbeelding van 55 % tot 100 %, terwijl de transparantie van 50 % naar 0 % gaat - dus van half doorzichtig naar ondoorzichtig.
In het tweede Move-effect gebeurt het omgekeerde.
Elke thumbnail is een Sprite en heeft zo'n tijdlijn.
Bij het starten van de movie worden dus alle Sprites direct in het eerste beeldje stopgezet door de Stop-opdracht in frame 0. Ze zijn dan allemaal half transparant en de grootte is 55 % van het origineel.
Als de muisaanwijzer over een afbeelding beweegt, krijgt de bijbehorende Sprite de opdracht om naar frame 1 te gaan (In dit geval:
On [Rollover] Tell Target "The Castle" Goto Frame 1), waardoor het filmpje gaat lopen, en het plaatje groter wordt en steeds minder transparant.
De "knop" waaraan die opdracht is gekoppeld is gewoon een 100 % transparant rechthoekje dat over het plaatje heen is getekend. Aan zo'n rechthoekje kun je acties verbinden, waardoor het als knop fungeert. Dit alles omdat je van de Sprite zelf geen knop kunt maken; die zou dan zichzelf besturen en dat kan niet.
Door de Stop-opdracht in frame 6 stopt het plaatje op maximale grootte waarbij de transparantie 0 is.
Wanneer de muisaanwijzer weer van het plaatje af beweegt, volgt de opdracht
On [Rollout] Tell Target "The Castle" Goto Frame 7, waardoor het filmpje verder loopt en het plaatje weer kleiner en transparanter wordt.
In frame 12 wordt de Sprite tenslotte teruggestuurd naar frame 0, waardoor de beginsituatie weer onstaat.
Guus.