Flashfilmpje blanco

• Onderwerp starter Onderwerp starter poi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Op mijn site maitreduvin.nl staat een buttonbar die met swish is gemaakt, een swf filde dus.
Dez werkt prima, alleen met de Mozilla Firefox browser blijft het een wit vierkantje. Ook bij sommige Apple browsers is dat zo (al weet ik niet meer welke).
De flashplugin is gedownload en geinstalleerd. Heeft iemand nog suggesties?

Dat komt doordat het stukje code dat voor Internet Explorer bedoeld is naar het goede bestand verwijst, terwijl het stukje code dat voor Mozilla bedoeld is naar een bestand op je harde schijf verwijst.
Als je daar dus embed src="buttonbar.swf" van maakt, zal het ook in Firefox werken.

<object
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0"
align="baseline" border="0" width="605"
height="104">
<param name="movie"
value="buttonbar.swf"><param name="quality"
value="high"><param name="LOOP" value="false"><embed src="file:///C:/Documents and Settings/boelhouwerv/Bureaublad/Nieuwe map/buttonbar.swf" align="baseline" border="0" width="605" height="104" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" loop="false"></embed><font color="#FFFFFF" size="2" face="Comic Sans MS"> </font></object>

Guus.

Helemaal gelukt, hartelijk dank voor je tip.
Ps. Leuke site heb je trouwens, zit er toevallig afgelopen weekend aan te denken om naar schotland te gaan. Is daar trouwens een tooltje voor (die foto´s die iets vergroot worden bij een mouse-over) of moet je echt per foto een flashfilmpje maken?

Geplaatst door poi
Is daar trouwens een tooltje voor (die foto´s die iets vergroot worden bij een mouse-over) of moet je echt per foto een flashfilmpje maken?
Er is geen tooltje voor, maar een Flashfilmpje per foto is gelukkig niet nodig.
Je kunt binnen een Flashmovie onafhankelijk draaiende filmpjes maken die bestuurd kunnen worden vanuit de hoofdmovie - in Flash heten ze Movieclips en in Swish Sprites.
De thumbnails op mijn site zijn allemaal Sprites.
Om een Sprite te besturen gebruik je de opdracht Tell Target.
Die opdracht kun je aan een knop of object verbinden.
In de bijlage zie je een voorbeeld. In dit geval is dat de Sprite "The Castle".
Het eerste Move-effect vergroot de afbeelding van 55 % tot 100 %, terwijl de transparantie van 50 % naar 0 % gaat - dus van half doorzichtig naar ondoorzichtig.
In het tweede Move-effect gebeurt het omgekeerde.
Elke thumbnail is een Sprite en heeft zo'n tijdlijn.
Bij het starten van de movie worden dus alle Sprites direct in het eerste beeldje stopgezet door de Stop-opdracht in frame 0. Ze zijn dan allemaal half transparant en de grootte is 55 % van het origineel.
Als de muisaanwijzer over een afbeelding beweegt, krijgt de bijbehorende Sprite de opdracht om naar frame 1 te gaan (In dit geval: On [Rollover] Tell Target "The Castle" Goto Frame 1), waardoor het filmpje gaat lopen, en het plaatje groter wordt en steeds minder transparant.
De "knop" waaraan die opdracht is gekoppeld is gewoon een 100 % transparant rechthoekje dat over het plaatje heen is getekend. Aan zo'n rechthoekje kun je acties verbinden, waardoor het als knop fungeert. Dit alles omdat je van de Sprite zelf geen knop kunt maken; die zou dan zichzelf besturen en dat kan niet.
Door de Stop-opdracht in frame 6 stopt het plaatje op maximale grootte waarbij de transparantie 0 is.
Wanneer de muisaanwijzer weer van het plaatje af beweegt, volgt de opdracht On [Rollout] Tell Target "The Castle" Goto Frame 7, waardoor het filmpje verder loopt en het plaatje weer kleiner en transparanter wordt.
In frame 12 wordt de Sprite tenslotte teruggestuurd naar frame 0, waardoor de beginsituatie weer onstaat.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik ga er vanavond eens mee aan de slag. Leuk dat je Swish gebruikt ipv Flash:)

Geplaatst door poi
Leuk dat je Swish gebruikt ipv Flash:)
Als ik tien minuten met Flash bezig ben, heb ik vaak al de neiging mijn hele computer het raam uit te donderen.
Met Swish heb ik daar geen last van.:)

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan