• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Flexibele waarde gelijkmatig verdelen over rijen

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Goedemorgen allemaal,

Kleine vraag op de zaterdagochtend. Ik ben op zoek naar een manier om een ingevulde waarde gelijkmatig te verdelen over de rijen.
Het aantal rijen en de waarde van de controle is geen vast gegeven. Indien de nummering na het invoegen ook gecorrigeerd kan worden zou dit helemaal optimaal zijn. Ik hoor graag wat de suggesties zijn, want zelf kon ik helaas geen oplossing vinden.

Zie bijgevoegd bestand voor verdere uitleg.

Ben Loomans

Bijlagen

Ik heb wat in elkaar gevogeld met formules.

Bijlagen

Ben, ik ben benieuwd hoe de verdeling moet worden als het niet helemaal evenredig uit komt.
Als je bvb 8 items wil in voegen , dan kun je beginnen met om de 2 en verderop om de 3 is dat de bedoeling?

ps is vba een optie?

en wil je aangeven hoe de verdeling er uit komt te zien als in jouw bestand 8 items worden toegevoegd?

Laatst bewerkt:
Hi Rebmog,

Bedankt voor je suggestie!
Er gaat alleen wel iets verkeerd bij bepaalde waardes, waarde 1 geeft 0, 3 geeft 2, 7 geeft 6, 8 geeft 12 waardes?
Verder mag het aantal bij de helpmij waarde altijd 1 zijn, maar dit kan ik er met VLOOKUP wel inbouwen denk.

Sylvester, het hoeft geen exacte wetenschap te zijn, zolang de waardes maar ongeveer evenredig verdeeld zijn.
VBA is een optie, maar hoe simpeler hoe beter!

Gr. Ben

Goedemorgen Sylvester,

Zeer bedankt voor je hulp in deze! Heb hem zojuist proberen om te vormen naar mijn werkelijke praktijksituatie.

Heb nog een paar puntjes waar ik niet uit kom:

- Momenteel maakt hij 39 waardes aan, in plaats van de gevraagde 40 (komt dat omdat de waarde bovenaan in dezelfde lijst staat?)
- Het aantal bij "Helpmij" is 7, maar ik kan niet doorgronden waar hij deze waarde vandaan haalt. De controle (Helpmij) moet altijd 1 zijn.

Mvg,
Ben

Bijlagen

De formule-variant ging inderdaad niet altijd goed. Ik heb nog wat zitten knutselen om dat te verbeteren:

Bijlagen

voor punt1 : je moet de function verder doortrekken. minstens 40 rijen meer

ik moet nu weg tot later

Het aantal bij "Helpmij" is 7,
Er zat een foutje in de verticaal zoeken formule in kolom D. Bij benaderen stond er nog niks ingevuld daar moet een 0 of onwaar ingevuld worden. En de "" heb ik vervangen door 1
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C3;Original!B$3:C$800;2;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR]);1)

Laatst bewerkt:
We zijn zeer dichtbij....
Kom er nu alleen achter dat de somformule de waarde 1 van de Helpmij niet mee rekent.
Ook zullen de lengtes van de lijsten varieren, als de lijst de volgende keer korter is, loopt de functie nog wel verder.
Met als gevolg heel veel eentjes die niet welkom zijn..

Heb al een beetje zitten knutselen met Als en OF, maar nog zonder geluk.

Indien iemand dit puzzelstukje heeft, graag, anders zal ik me er morgen nog even in verdiepen :)

Goede sinterklaasavond gewenst!
Ben

Bijlagen

Goedemorgen Sylvester,

Op zich werkt de formule etc. goed en krijg ik wat ik in gedachten heb. Enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik in deze template verschillende lijsten wil verwerken.
Deze lijst loopt nu tot cel 800, en met de functie op 800 worden de controles netjes verdeeld. Echter heb ik ook lijsten die bijvoorbeeld tot 200 lopen, of juist tot 1000.
Als ik die lijst dan in dit format plak, zullen de controles verdeeld worden over die 800 functiecellen, in plaats van over de daadwerkelijke lijst.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en is hier een oplossing voor mogelijk.

Gr. Ben

Bijlagen

Ben, ik zie in je voorbeeld maar 1 lijst.

en nog een paar vraagjes:

vraag 1: op pagina Original staat meer dan alleen die lijst. moet die data eigenlijk ook mee genomen worden?

vraag 2: wat staat er boven een lijst?
een macro kan bv zoeken naar een cel met "ID" er in en de lijst er onder gebruiken om de "helpmij's" toe te voegen.

vraag 3: wil je dat in het origineel rijen tussengevoegd worden en dat daar dan de "helpmij's" komen te staal?
of wel je het origineel heel houden en alles op een nieuwe pagina?

Hi Sylvester,

In dit voorbeeld staat inderdaad maar 1 lijst, maar het format wil ik gebruiken om diverse lijsten in te kunnen kopieren.

- De data ernaast kan ik later gewoon op basis van VLOOKUP ophalen daar ga ik wel uit komen.

- De helpmij's hoeven alleen in de cijferlijst (001 etc.) voor te komen, en bij aantal altijd 1, verder in het bestand hoeft er niks bij te komen

- Ik wil 1 pagina als orgineel houden, waar ik de rauwe data in kopier. het andere tabblad zal dan zoals nu gebruikt worden als reken/macroding.

Is het misschien een idee om de onderstreepte waarde op basis van =COUNT het aantal waardes te laten tellen vanuit het orgineel?
Op die manier zou de functie flexibel zijn en altijd op basis van de nieuwe lijsten.

=CodeSyl(Original!B$3:B$2000;$C$1;$D$1;A10)

Hopelijk kun je hier iets mee...

Ben

toch nog een vraagje:
waar staat de volgende lijst (graag een voorbeeldje met minimaal 2 lijsten)

Beste Sylvester,

Bij deze het bestand. Tablad Lijst1 en Lijst2 zijn 2 voorbeelden van externe lijsten die ik beschikbaar krijg.
De controle, de codes en de aantallen kopieer ik in Format data (ook de ID's, maar dat is in deze nvt.).
Tabblad macro zal dan uiteindelijk over deze gegevens zijn kunstje gaan doen.

Lijst 1 heeft in dit bestand bijvoorbeeld 611 codes, en lijst 2 798.

Gr. Ben

Bijlagen

Sylvester,

Echt petje af, fantastisch!

Mocht ik toch nog 1 suggestie geven: volgens mij is de upload knop geeneens nodig, omdat ik de data bij een nieuwe lijst overschrijf in Lijst 1.
Wellicht maakt dat het nog iets makkelijker :)

Gr. Ben

Nogmaals bedankt, zal de vraag in ieder geval op opgelost zetten!

Hoi allemaal,

Ik heb hier toch nog 1 vraagje over: Als ik vanuit een ander tabblad (Pre-plantingmap) verwijs naar het macro tabblad, slaat hij de tussengevoegde "Test" over als verwijzing..
Is dit op te lossen?

Gr. Ben

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan