Flickering strepen achtergrond, muis cursor blijft goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Heb een vreemd probleem met een nieuw systeem. Zal eerst even de gegevens neerzetten.

Besturingssysteem; Windows 7 Ultimate 64 BIT
Moederbord; Gigabyte GA-H67A-USB3-B3 (rev. 1.0)
Processor; Intel Core i5 2500K (Sandy bridge)
Geheugen; Kinston HyperX 4 modules 1GB DDR3 (1375MHz)
Videokaart; Intel High definition graphics
Harde schijf; OCZ Vertex 2 60GB
Voeding; Corsair HX450W (450 Watt)
Beeldscherm; Samsung LE40A656A (40 inch)
Verder nog tweetal SATA 1TB schijven en een Plextor dvd brander.

Zoals de titel aangeeft krijg ik regelmatig een "flickering". Lijkt op "Artifacts" maar dan een horizontale baan over het scherm. De breedte van de horizontale baan varieert en ook de hoogte op het scherrm. Heb een foto met mijn mobiel gemaakt, gezien met een screenshot niets te zien is en een perfect beeld geeft. Ook met Remote desktop overname (RDP) totaal geen last.

[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=129343&d=1306058669[/smallimg]
(Klikbaar)

Het scherm is verbonden met DVI naar HDMI kabel. Ook HDMI naar HDMI geprobeerd, met helaas nog steeds hetzelfde probleem. Windows opnieuw geïnstalleerd. Andere versie Intel graphics driver geprobeerd. Bij de eerste Windows installatie de moederbord drivers van de meegeleverde cd-rom geïnstalleerd. Bij de tweede Windows installatie de drivers van Gigabyte gehaald.(chipset, audio enzovoort) Nog steeds hetzelfde probleem. Het Bios nog niet naar de nieuwste versie geflasht. Gezien de change log beschrijving, lijkt het me geen oplossing geven een Bios flash.

Moet nog even kijken of het met een een "pc monitor" hetzelfde probleem geeft. (Samsung 2253bw) Hiervoor een ander systeem op de 40 inch gehad en totaal geen problemen.

Bijlagen

• IMG_20110520_215029.jpg
    IMG_20110520_215029.jpg
    144,1 KB · Weergaven: 188
Hmmm. Als ik dit zo lees denk ik: Hardware probleem... (remote en screenshot = ok dan werkt de software goed)
Heb je al een andere monitor of eerst een andere kabel en/of poort geprobeerd?
Alle stekkers opnieuw aangedrukt?

Is de videokaart integrated?

Videokaart is onboard, deze zit in de CPU. Zoals aangegeven DVI <--> HDMI geprobeerd en HDMI <--> HDMI, zelfde resultaat. Ook andere HDMI ingangen op de TV geprobeerd, met hetzelfde resultaat. PC op TV aansluiten, behoord in de HDMI 2 op de TV. Een 22 inch monitor ga ik nog proberen. Stekkers had ik reeds nagelopen, zal dat straks voor de zekerheid nog eens doen.

(remote en screenshot = ok dan werkt de software goed)
Dit geeft mij juist aan dat de hardware goed is, anders had je het wel degelijk op de screenshot gezien. Lijkt mij eerder een aansturing van het signaal naar de TV toe. De muis cursor kan ik over de flickering heen doen en die weergave blijft goed. Alleen wat veroorzaakt dit.:confused:

Laatst bewerkt:
Tsja ik zou toch het eerste naar de monitor/kabel combi kijken. Het lijkt wel of die ergens een (hf) storing oppikt?
(Ik neem aan dat hij niet naast een magnetron / dect station oid staat? :))

Kabel ligt gewoon op de grond. Loopt alleen een 30 cm achter een box pilaar langs. De speaker unit zelf in z'n 40 cm van de grond af. DVI/HDMI kabel is 1 geheel, dus geen verloop stukjes. Deze gaat rechtstreeks naar de TV. HDMI/HDMI van Monstercable geprobeerd naar de receiver toe en vanaf de receiver gaat een Monstercable naar de TV. Zou nog kunnen kijken om de Monstercable direct naar de tv te doen. Receiver ertussenuit.

Ja dat zou ik zeker eens proberen. Een apparaat er tussen kan ook een bron van storing zijn.
Ik neem aan dat je de mogelijkheden van de receiver vwb andere ingang ook al geprobeerd hebt?

Ik had eens iets dergelijks met een KVM switch - met 1 keyboard, muis en monitor toch 2 pc's gebruiken. Bleek achteraf dat de kabels bij elkaar opgeteld naar de monitor te lang werden, er trad merkbaar verlies op en het geheel pikte ook storingen op - nota bene vanuit de pc. Net zoiets als wanneer je mobieltje naast je pc ligt - dan hoor je soms ook over de pc speakers dat er gebeld gaat worden.

Receiver er tussen uit gehaald HDMI/HIDMI gebruikt, zelfde probleem ook met DVID-HDMI. Alles weer aangesloten zoals het was (DVI/HDMI), driver verwijderd. Met standaard driver op hoogste resolutie (1600x1200) geen flickering. Echter geen 1920x1080 ondersteuning. Driver weer geïnstalleerd op 1920x1080 gezet en probleem is weer terug. Kabels in de kast nog eens nagelopen alles zit goed.

Heb het hele verhaal nog eens doorgelezen en de hardware lijkt hier niet het probleem. Kan je nu wel uitsluiten denk ik.
Dan zou het de combinatie van intel hardware en driver voor deze monitor moeten zijn.
En omdat je al verschillende andere drivers hebt geprobeerd, wordt dit een lastige den ik!

Ik weet niet of een andere (2e) videokaart een optie is maar het begint er op te lijken dat dat de enige mogelijkheid is je probleem op te lossen...

Voor de LCD tv van Samsung is geen driver beschikbaar, deze wordt door Windows 7 als Plug and play device gezien. Andere videokaart is niet de bedoeling, daarom heb ik juist voor onboard gekozen. Het geheel zit in een HTPC behuizing, dus wil zo min mogelijk erbij hebben.

Ai. Een HTPC... Ja en dan wil uitgerekend de TV niet goed werken...

Uit je eerste post: heb je bij deze HTPC een eerder scherm gehad wat wel goed werkte (dan is het huidige scherm ergens niet compatibel) of heb je een andere htpc op dit scherm aangesloten gehad?

En heb je al eens naar de bios van het mobo gekeken? Misschien is daar inmiddels een update voor. Je hebt van zowat alles al eens de laatste versie geïnstalleerd alleen heb je nergens het bios genoemd.

Er zijn ook andere (onder een smaak van linux draaiende) media centers. Heb je daar al eens mee geëxperimenteerd?

Laatst bewerkt:
Het Bios had ik inmiddels naar de laatste versie geflasht (F5), geen verschil zoals ik verwachte. (was vergeten dit te melden) Hiervoor zat het volgende systeem erop aangesloten;
http://www.helpmij.nl/forum/systemspecs.php?userid=14292
Op dezelfde tv zonder problemen. Wel met een losse videokaart *GTX 260 BE" en ook van DVI naar HDMI. De huidige HTPC is volledig nieuw. Ik maak gebruik van een Zalman HD503 behuizing. Heb nog geen andere scherm kunnen testen. Heb ook geen ander scherm dat die 1920x1080 resolutie aankan. Betwijfel of ik er dan wat aan heb om met het scherm te testen. Met een lagere resolutie dan die 1920x1080 heb ik geen last. Is natuurlijk niet de bedoeling om daarop te blijven draaien. Linxu is voor mij even geen optie, geen kennis/ervaring en deze dient ook nog als server voor mijn netwerk.

Wil van het weekend even een andere voeding plaatsen, kijken of het misschien een stroom probleem is.

Heb gister alles los gehad, behalve de SSD met Windows, helaas geen verschil.

Als alles nieuw is heb je dan nog garantie op het mobo? (indien van toepassing)
Ik zie dat je ervaring hebt met bouwen en verbouwen van pc's en servers.
Ik heb de specs van het mobo opgezocht :shocked: en die moet 1080P makkelijk aan kunnen. Ik denk nu dat je mobo (het video deel, vooral dat stukje vanaf de uitgang (chip?) naar de connector) niet 100% is...
Voor een HTPC best een krachtige computer! En een grote ook.
Hij moet dus ook als server dienen of begrijp ik dat verkeerd?
Zo ja dan dacht ik: een andere videokaart zou moeten passen (hoeft niet eens een krachtige te zijn), anders moet je toch maar eens naar dat mobo laten kijken?

Btw media software anders dan Windows media center dat hoog scoort is onder meer XBMC (ook windows) en Mythtv (linux) maar dat laatste wilde je niet.
Interessant is dan deze pagina. Misschien oude koek maar hopelijk heb je wat aan de info.
Ik hoor het wel!

Laatst bewerkt:
XMBC ken ik en dat is ook de bedoeling om daarmee het media center gedeelte te gaan draaien. Pracht programma en beter dan de Windows media center. (vind ik) Het vorige systeem maakte ik ook gebruik van XMBC. Ik heb bewust voor een krachtige HTPC gekozen, omdat ik hem dus niet alleen als media center wil gebruiken. Ik ga inderdaad nog even kijken met een GTX260BE en verwacht eigenlijk daarmee geen probleem.

Door jou krijg ik ook weer zin om een betere mediacenter te bouwen (met xmbc!), we doen het nu met een Eminent.. :)
Moet wel gewoon in een htpc behuizing passen want streamen kan nu ook al.

Met een losse videokaart zal het wel lukken ja, en laat je het daar dan bij of ga je nog achter dat mobo aan, vwb het probleem?
Het is echt jammer dat het nu niet werkt als het zou moeten. Gigabyte is doorgaans een goed merk!

Laatst bewerkt:
Ik ben niet van plan een losse videokaart te gebruiken. Hiervoor had ik juist voor onboard gekozen. :( Het is de vraag of het in het moederbord zit of in de CPU. Ga echter eerder van het moederbord uit.

Voorheen streamde ik met PS3mediaserver over de PS3, maar vind direct vanaf een PC toch beter (lees makkelijker) gaan.

Laatst bewerkt:
De cpu lijkt me het minst waarschijnlijk. Zoals ik al zei het probleem lijkt te zitten tussen videoconnector en videodeel. Het signaal moet iig via het mobo, als het mogelijk is zou je daar eerst eens naar moeten laten kijken.

Het zou "simpel" moeten zijn (maar is dat in de praktijk zelden, in/uitbouw, etc): is het probleem er nog met een andere processor of met een ander moederbord?
Helaas niet de eenvoudigste onderdelen om even te verwisselen en te testen...

Nog iets: heb je ook al andere multimedia progjes geprobeerd of is dit alleen getest met XBMC (laatste versie)?
Heb je het probleem bv ook als je in plaats daarvan bv WMC draait? Of een eerdere versie van XBMC, of zelfs een ander MM programma?
Heel kleine kans, maar er is al naar zoveel gekeken zonder resultaat.

Het zit hem niet in XMBC. Het gebeurt al gewoon in Windows op het bureaublad bijvoorbeeld. Zoals ik aangaf heeft hiervoor een ander systeem erin gezeten, deze had totaal geen last. Echter met een warme videokaart, vanwege de kleine ruimte. (AMD 9750, GTX260BE)

Vergeten neer te zetten.:o Moederbord en CPU onder RMA terug gestuurd.

:) Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen, of dit het probleem oplost. Als zij "niks kunnen vinden" en je krijgt het zelfde mobo ongewijzigd retour... zal voor je duimen! ;)

Ze hebben alleen het moederbord vervangen. Helaas ook met het nieuwe moderbord exact dezelfde problemen. Wederom RMA dus.:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan