Opgelost Focus verleggen van modaal formulier naar onderliggende formulier

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Kent er iemand een manier om de focus te verleggen van een modaal (pop-up) formulier naar een onderliggend formulier zonder dat pop-up formulier eerst te moeten sluiten? Volgens Microsoft zou dat niet mogelijk zijn maar het zou voor iemand die met twee schermen werkt heel handig zijn om dat pop-up formulier, met bv info, naar het rechter scherm te kunnen slepen en tegelijk verder te kunnen werken in een formulier links. Of een andere work-around binnen Access zelf zonder dat je bv een pdf print of zo als tussenstap moet gebruiken?

Volgens Microsoft zou dat niet mogelijk zijn maar het zou voor iemand die met twee schermen werkt heel handig zijn
Ok, nu begeven we ons een beetje op het niveau van onze regering. De rechter (hier: Microsoft) zegt dat het niet kan, maar jíj (in het voorbveeld: onnozele minister) wil het tóch hebben/uitvoeren :).

De totale grap van een modaal formulier is nu eenmaal dat je niet verder kan als het niet is afgesloten. En dat is ook wat Microsoft zegt. Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Je gebruikt een modaal formulier om te voorkomen dat de gebruiker het afsluit zonder dat het is ingevuld.
De oplossing is natuurlijk bloedje simpel: maak het formulier niet modaal. Dan ben je overal vanaf, en kun je wél meerdere formulieren naast elkaar gebruiken. Dan zul je wellicht op het formulier moeten afdwingen dat het correct is ingevuld. Maar dat kan je wel :).

Op het modaal formulier moet (mag) er niets ingevuld worden, is gewoon een visueel hulpje. Zou bv een list mogen zijn dat zwevend ergens op een ander scherm kan geplaatst worden.

Dan zie ik het nut er niet van in dat je hem modaal maakt. Visuele hulpjes heb je nodig als je het even niet meer snapt, en iets wil nakijken. Mag daarna gewoon weg, lijkt mij.

Boh, stom van me maar het was eenvoudig in de vba code van het ene formulier de , acdialog te veranderen naar , acWindowNormal en in het ander scherm pop-up op ja te zetten en dan kon ik verder op beide schermen.

Pop-up.PNG

Terug
Bovenaan Onderaan