• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fomule samnvoegen op criteria's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Projectstarter

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2019
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een formule die cellen samenvoegt op basis van 3 criteria.
Mijn formule is bijna goed alleen lukt het me niet hem helemaal werkend te krijgen.
Zie voorbeeld, in cel F11 wil ik dan dat hij een lege cel toont en dan de formule hetzelfde voor de gehele kolom F.

Wie heeft er een oplossing?

Met vriendelijke groet,
Projectstarter

Bijlagen

Ik zie maar één criterium in je formule staan. Sowieso pak je het verkeerd aan: als je een uitkomst wil op basis van drie criteria, dan moet je niet OF gebruiken, maar EN. Want er moet aan drie criteria worden voldaan, en met OF maakt het niet uit hoeveel criteria waar zijn.

Probeer het eens met deze formule, dit werkt alleen als X ook de waarde is waar je niet op wilt samenvoegen
in F11
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C11:E11;"X")>0;"X";D11&"   "&E11)

Probeer het eens met deze opzet.

formule komt uit F3

Code:
=ALS(EN(B3="X";C3="X");"X";ALS(EN(ISLEEG(B3);ISLEEG(C3));"";D3&"   "&E3))

in je eerste voorbeeld zeg je ook "Ja samenvoegen" bij de rijen 6 tm 9 terwijl daar B en C wel leeg zijn. in je tweede voorbeeld zeg je alleen als B en C niet leeg zijn mag er samengevoegd worden.
Ik heb nu EN gebruikt zodat X of leeg alleen getoond worden als beide kolommen leeg zijn of een X bevatten als je wilt dat het werkt als één van beide kolommen een X bevat dan moet je het veranderen naar OF.

misschien nog niet exact wat je nodig hebt maar wel in de goede richting.
De oplossing is een geneste als. je test eerst of B en C een X bevatten en als dat waar is komt de X, als dat niet waar is dan ga je testen op de leeg voorwaarde. zo kun je één voor één meerdere criteria testen zonder een al te complexe formule.

Probeer het eens met deze formule, dit werkt alleen als X ook de waarde is waar je niet op wilt samenvoegen
in F11
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C11:E11;"X")>0;"X";D11&"   "&E11)

Bedankt Roeljongman maar dan werkt de formule niet in cel F11, daar toont hij dan nog steeds een X, die moet dan een lege cel tonen.

Probeer het eens met deze opzet.

formule komt uit F3

Code:
=ALS(EN(B3="X";C3="X");"X";ALS(EN(ISLEEG(B3);ISLEEG(C3));"";D3&"   "&E3))

in je eerste voorbeeld zeg je ook "Ja samenvoegen" bij de rijen 6 tm 9 terwijl daar B en C wel leeg zijn. in je tweede voorbeeld zeg je alleen als B en C niet leeg zijn mag er samengevoegd worden.
Ik heb nu EN gebruikt zodat X of leeg alleen getoond worden als beide kolommen leeg zijn of een X bevatten als je wilt dat het werkt als één van beide kolommen een X bevat dan moet je het veranderen naar OF.

misschien nog niet exact wat je nodig hebt maar wel in de goede richting.
De oplossing is een geneste als. je test eerst of B en C een X bevatten en als dat waar is komt de X, als dat niet waar is dan ga je testen op de leeg voorwaarde. zo kun je één voor één meerdere criteria testen zonder een al te complexe formule.

Bedankt voor de oplossing en het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan