• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Font Color VBA

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eggie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Eggie

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Hallo,

ik heb een excel file met twee sheets. Op deze twee sheets staat exact dezelfde data, enkel zijn op de 2e sheet op enkele regels veranderd qua font color (van zwart = fontcolor 0 naar blauw = font colorindex 5).

Nu zou ik graag op een derde sheet de waarde van kolom A van de 2e sheet willen zien enkel indien font color op sheet 1 zwart is en op sheet 2 blauw is, anders mag de cel leeg blijven.

Dus ter verduidelijking: Stel

Sheet 1 regel 10 is zwart
Sheet 2 regel 10 is blauw
Dan op sheet 3 cel A10 de waarde van Sheet 2 cel A10

Graag zou ik hier een macro voor willen hebben zodat de veranderingen worden gecalculeerd...

Alvast bedank voor de moeite!!!

Mvg,

Eggie

Excel denkt in termen van databases (dus gevulde cellen in een rechthoekige vorm van rijen en kolommen, met kolomhoofdingen). En Excel denkt niet in termen van kleurtjes.

Met een deftige tabel-layout is zoiets kopiëren niet moeilijk: filteren en overkopiëren. Als je met kleurtjes gaat werken, werkt zoiets niet en moet je allerlei lussen gaan programmeren. Ook niet echt moeilijk, maar niet efficiënt en niet hoe Excel denkt.

Waarom je eigenlijk 2 bijna identieke bladen hebt is mij een raadsel. Waarom geen extra kolom in het eerste blad erbij met een 1 of 0 of iets dergelijks? Daar kun je met een autofilter op filteren en heb je dat hele kopieergedoe zelfs niet nodig.

Van beide gevallen staan er al massa's voorbeelden op het forum.

Wigi

Laatst bewerkt:
Hier dan een lus maar het mag duidelijk zijn dat er véél betere manieren zijn voor dit soort problemen (zie posts hierboven).

Code:
Sub blauwzwart()

Dim lRij As Long

Dim blad1 As Worksheet
    Dim blad2 As Worksheet
    Dim blad3 As Worksheet

'-----------'
    ' aanpassen '
    '-----------'
    Set blad1 = ThisWorkbook.Sheet1
    Set blad2 = ThisWorkbook.Sheet2
    Set blad3 = ThisWorkbook.Sheet3

Application.ScreenUpdating = False
    Application.Calculation = xlManual

For lRij = 1 To blad1.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp)

If blad1.Range("A" & lRij).Font.ColorIndex = 0 And _
           blad2.Range("A" & lRij).Font.ColorIndex = 5 Then

blad3.Cells.ClearContents
                blad3.Range("A" & lRij).Value = blad2.Range("A" & lRij).Value

End If

Next

Application.ScreenUpdating = True
    Application.Calculation = xlAutomatic

End Sub

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.