font-size met zoom-in/zoom-out

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberexe

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2006
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een website en kom het volgende probleem tegen:

als ik inzoom/uitzoom via CTRL + mousewheel, wordt mijn tekst verknalt.
het inzoomen gaat goed, maar als ik vanuit bijv. 150% weer terug naar 100% ga, blijft mijn tekst de grootte van de 150% (tekst veranderd dus niet terug).

in de css zeg ik dat de font-size 10px is.
kan ik dit met css oplossen?
zo ja, hoe?

Welke browser? (En als 't om Internet Explorer gaat: welke versie?, want dat zijn allemaal totaal verschillende browsers.)
Je hebt 't over Control + muiswieltje. Dat is meestal voor zoomen, maar niet altijd in elke browser.
In principe staat zoomen min of meer los van de lettergrootte. Bij sommige browsers moet je de pagina soms opnieuw laden nadat je hebt gezoomd. Maar dat is dan niet alleen voor de lettergrootte, maar voor álles nodig. Als 't trouwens om Internet Explorer 7 gaat, dan maakt zoomen niets uit. Dat is 'n dermate grote puinhoop in die browser, dat je er gewoon helemaal niets aan hebt. (IE 8 werkt wel goed.)
Dus: welke browser en evt versie? En heb je 'n link naar de code?

het gaat om IE versie 8.0.
het is namelijk zo dat de velden wel goed mee vergroten/verkleinen, maar de tekst in een dropdown niet.

welke code zou je willen zien? CTRL + mousewheel is een standaard functie in IE.

De code van de pagina waar 't problemen oplevert. Als 't om IE 8 gaat, waar de zoomfunctie meestal goed werkt, zijn er namelijk twee mogelijkheden:
* 'n Fout in de zoomfunctie (die heeft elke browser wel ergens)
* 'n Fout in jouw code.
En omdat 't bij jouw code gebeurt, kan dat alleen bekeken worden met jouw code :D

Maar misschien helpt dit ook al. In IE kan alleen de lettergrootte worden veranderd als je als eenheid em neemt, geen px. Zoomen werkt in principe wel. Maar mogelijk gaat 't om een of andere reden toch mis met zoomen bij de eenheid px.
Je zou dus kunnen proberen om als eenheid em te nemen. Dat maakt bij andere browsers geen verschil. En bij IE levert 't het voordeel op dat mensen ook de lettergrootte kunnen veranderen, zonder te zoomen. En mogelijk heeft 't als bijwerking dat je probleem is opgelost.
10 px is vrij klein, dat zou zo'n 0.8em zijn (even geschat).

Ik heb een html pagina gemaakt met alleen een select venster...
er is aan dit veld geen style toegevoegd.
hierbij veranderd de tekst wel mee, maar het veld wordt ook groter.
als je dan weer uitzoemd, blijft het veld deze grootte houden.

mijn css op de select velden:
Code:
select.selectBoxDubbel {
	width:250px;
	height:17px;
	font-size: 0.625em;
}

Dit gaat zo niet lukken. Ik kan natuurlijk die css wel in 'n pagina stoppen, maar dat zegt verder helemaal niets. Om die fout te kunnen reproduceren, en mogelijk op te lossen, is de html én de css van de pagina nodig.
Bijvoorbeeld het doctype zou invloed kunnen hebben.
En niet om te zeuren, maar waarom de code nodig is: in je eerste bericht heb je 't over 'n lettergrootte van 10px, hier staat 0.825m. (Mogelijk heb je dat veranderd om 't te proberen.) In je eerste bericht heb je het over 'n lettergrootte die hetzelfde blijft, nu over de grootte van het veld.
't Kan prima dat 't 'n fout in de zoomfunctie van IE 8 is, maat 't kan ook iets in je code zijn, of 'n combinatie.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat het een probleem is op mijn werk.
Ik kan niet zomaar een pagina of css bestand hier gaan plaatsen.

Ik kan je wel vertellen hoe de structuur in elkaar zit, en je delen van de code laten zien (zoals doctype, en css als hierboven).
Dit maakt het probleem een stukje lastiger.

Als ik maandag weer op het werk ben zal ik de pagina specifieke delen posten.

Waar het me om gaat is nog niet eens de hele pagina of zo. Dat zet ik hier wel meestal neer, omdat dat het simpelste is.
Wat ik graag zou zien is 'n complete pagina (dus inclusief doctype en zo), waarin de fout zich voordoet. Als jij 'n pagina opstuurt die bij jou de fout geeft, dan kan ik het hier reproduceren en praten we over hetzelfde.
Je kunt dus wat mij betreft uit die pagina met de fout alle code slopen die niets met de fout te maken heeft. Als er maar genoeg in blijft staan om de fout te kunnen reproduceren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan