fontmap kan niet worden geöpend

Status
Niet open voor verdere reacties.

andytack

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2010
ik krijg op geen enkele manier mijn fontmap open in XP
pc loopt vast
is mij 1 keer gelukt na heel veel geduld en wanneer ik de font wilde toevoegen
werd vermeld dat de fontmap reeds in gebruik is
alhoewel er geen enkel programma of bestand geöpend was
kan ook geen kopie plaatsen van de map, krijg zelfde vermelding

wie kan mij helpen aub

Doe eens het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir %windir%\fonts

Als er (veel) fonts in die map staan (je ziet een totaaltelling op het einde), dan ligt het daar aan dat je er nu niet (goed) iets mee kunt. Ik heb, als referentie, hier (met Office2003 geïnstalleerd) 193 fonts staan in die map.
Mochten er inderdaad vele duizenden fonts in die map staan, dan zul je moeten gaan opschonen. In deze discussiedraad wordt daarop ingegaan.

PS: Als je de Windows\Fonts map als gewone map wilt weergeven (zie die discussiedraad), dan heb je in XP een 'gewoon' Opdrachtvenster nodig, maar je zult, voordat je het bestand Desktop.ini kunt hernoemen, de speciale attributen van dat bestand af moeten halen. De hele stap, incl. hernoemen wordt dan: Start -> Uitvoeren ->
cmd /k cd /d %windir%\fonts & attrib -s -h Desktop.ini & ren Desktop.ini Desktop.old & Echo Klaar

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
fontmap

Tijs,

alvast bedankt
ik heb uw eerste stap uitgevoerd en er blijken inderdaad 1300 bestanden in de fontmap te staan
als ik uw 2de stap wil uitvoeren, wat zijn de gevolgen hiervan of wat kan ik dan aanvangen en moet er nog iets nadien gedaan worden, draaien de programma's met alle fonts?

1300 fonts is op zich (naar mijn idee) toch nog wel een aanvaardbaar aantal. Degene uit mijn link had er meer dan 10000 geïnstalleerd staan.

Ik denk niet dat 1300 fonts teveel is.

Ik denk dat je nu beter kunt gaan kijken of er datacorruptie is in bestanden/fonts. Als Windows op de C: schijf staat, doe het volgende:
Rechtsklik op de C: schijf in Deze Computer, en kies Eigenschappen.
Ga naar tabblad Extra
Kies Nu controleren...
Zet beide vinkjes aan en klik Starten

Dit duurt lang (reken op meerdere uren), maar dan kun je bestandscorruptie uitsluiten als reden voor het vastlopen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
opgelost

Tijs,

uw voorstel uitgevoerd
en probleem opgelost, eigenlijk vrij simpele oplossing voor probleem
moet je dit eigenlijk preventief scannen of heeft dit geen zin?

alvast hartstikke bedankt voor de oplossing

Bedankt voor de terugmelding en mooi dat het probleem boven water gekomen is en nu is opgelost! :thumb:

Het incidenteel checken van het bestandssysteem is iets dat je niet vaak hoeft te doen als preventie, maar een frequentie van bijv. elke 2 maanden zou mogelijk al wat problemen kunnen voorkomen danwel je een indicatie kunnen geven dat de harde schijf mogelijk beter vervangen kan worden (dit in het geval er kapotte sectoren worden gemeld).

Nu je probleem is opgelost, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan