Format C: lukt niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

teddybeer1

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2002
De pc zit vol met spyware, virussen en nog meer ongewenste indringers waardoor ik genoodzaakt ben om de pc opnieuw te formatteren. Als ik naar MS_DOS prompt ga en format c: probeer te doen, staat er dat deze schijf in gebruik is en het formatteren wordt afgebroken. Hoe kan ik dit oplossen?

MVG,
Teddybeer1

Weet je heel zeker dat je niet wilt proberen de virussen en spyware eraf te krijgen?

En formatteren onder Windows kan natuurlijk niet... Je zult moeten opstarten met de cd-rom van XP en naar het herstelconsole gaan en daar format c: intypen.

De computer is ook heel erg sloom omdat we veel te veel nutteloze dingen erop hebben staan. Met een schone lei beginnen leek ons een goed plan en ik heb al een back-up cd gemaakt met belangrijke documenten. Het was eerst de gezinspc en nu heb ik de beschikking over een eigen pc. We hebben trouwens Windows 98 en geen XP.

Geplaatst door megabit
En formatteren onder Windows kan natuurlijk niet... Je zult moeten opstarten met de cd-rom van XP en naar het herstelconsole gaan en daar format c: intypen.
@Megabit,
Aan de sectie te zien gaat het hier om win98(se).:)

@teddybeer1,
Kijk even hier hoe je Windows opnieuw kunt installeren:
http://www.schoonepc.nl/instal/setup.html

Stand van Zaken:

Het maken van een opstartdiskette lukt niet, country.sys zou niet te vinden zijn op de CD-rom van 98. Daarbij komt dat we last hebben van Home Search Assistent die steeds de pc blijft domineren en die na verwoede pogingen niet te verwijderen lijkt te zijn. Ook loopt de pc na iedere handeling vast zodat we de pc opnieuw moeten opstarten. Denk dat het tijd wordt om heel hard HELP te gaan roepen. Op m'n eigen 2ehands pc was het heel simpel om te formatteren en windows er opnieuw op te zetten.
Verder is het zo dat er wordt gezegd dat als je de pc opstart je de opties krijgt van 'windows opstarten met behulp van cd-rom' of 'opstarten vanaf harde schijf' ook die opties komen niet in beeld.

Hoop zo een beetje een beeld geschetst te hebben van de peniebele situatie...

Probleem is dat ik naast de C-schijf ook destijds een D en E schijf heb laten aanmaken (vaste schijven)

Aangeraden werd F-disk te gebruiken en daarna format

Als ik F-disk gebruik wordt op een gegeven moment aangegeven dat ik uit D en E moet kiezen en dan wordt de volumenaam(?) gevraagd

Format lukt al sowieso niet omdat er dan in het MS-DOS prompt scherm staat:
parseringsfout

Wanneer je met een opstartdiskette opstart, dan moet je op een bepaald moment de mogelijkheid hebben om een commando in te geven. Wanneer je format c/f geeft wat gebeurt er dan?

replace and strike any key when ready...de pc herkent 'm niet als opstartdiskette...kweet ook niet hoe ik in dos kan opstarten

In windows 98 kun je afsluiten en kiezen om op te starten in DOS

ok...format c: achter de rug, nu heb ik de systeemdiskette erin en ik doe windows opstarten met ondersteuning van cd-rom die er ook in zit. Ik eindig met een dos-scherm en station a, kweet niet hoe ik windows aan de praat krijg. \win95\setup al geprobeerd
(ik bleek een opstartdiskette van 95 te hebben liggen die werkte, kan altijd nog upgraden)

Download bij www.bootdisk.com de Win98(se) opstartfloppy.
Start daarmee op en kies voor met cd-rom ondersteuning.
Dan begin je met:
A:\
Type hier het dik gedrukte:
A:\X: gevolgd door enter.
(waarbij X de letter van je cd-rom speler is)
Je krijgt dan:
X:\
type hier weer het dik gedrukte:
X:\setup gevolgd door enter.

Nu zou de setup van Win98(se) moeten beginnen.:

Jeeeeh....TIS GELUKT!!! Windows 98 staat erop, nu nog de overige lastige dingetjes oplossen...Maar das voor de afdeling internet denk ik ;)

Dankjulliewel:thumb:
teddybeer1

Ben een beetje laat omdat het je al gelukt is maar ik heb toch een vraagje voor de beantwoorders.

Waarom een opstartdiskette?

Win98 en Win98SE cd's zijn bij mijn weten bootable.
Dus ook met die cd's kun je formatteren en fdisken.

Geplaatst door petje11
Win98 en Win98SE cd's zijn bij mijn weten bootable.
Dus ook met die cd's kun je formatteren en fdisken.
Je hebt helemaal gelijk, maar niet iedereen durft het Bios in, om de opstart volgorde te wijzigen.;)

Ik ben het Bios ingeweest om de opstartvolgorde te wijzigen haha...Alleen hij wou de CD-rom niet 'lezen' leek 't wel...heel vaag...Het heeft toch met booten te maken of heb ik het verkeerde lopen invullen? :o

Oeps, ik met mijn grote mond. Het heeft idd met booten te maken. Maar het was je toch al gelukt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan