Format C:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amon-Ra

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hey,

Ik probeer een pentium 200 opnieuw te configureren. Ik moest een format c doen om alles op te kuisen. De computer kan niet booten vanop de cd-rom. Daarom installeerde ik eerst DOS 6.
Probleem is dat die installatie ook de c-schijf configureert en nu heb ik nog een schijf van om en bij de 9 mb ipv de volle capaciteit. Ik heb dit probleem trouwens nog al een paar keer gehad. Nu zou ik graag weten hoe ik terug over de volledige capaciteit kan beschikken. Hoe komt het dat ik maar op een klein onderdeel ervan kan werken?

Bedankt voor de hulp!

Je moet gewoon een win98SE oem opstartdiskette downloaden bij www.bootdisk.com . En met het commando Fdisk kun je je schijf configureren.

Dos6 heb je hier helemaal niet voor nodig. (superoud)

Wat moet er daarna opkomen? Win95? 98?

Maakt niet uit welke van de 2 je er opzet. Die opstartdiskette is altijd goed, al wil je er winxp opzetten:)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat Dos 6 is, maar kun je niet met een Windows98-opstartflop (+ de cd) aan de gang?

Dos 6 is (1 van de) laatste Dosversie

Uit die goede oude tijd:p :D

ik denk dat je wel een opstartdisk heb gebruikt,omdat je hebt geformateerd ( heb je toevallig een win 95 flop gebruikt?)

Gewoon opstarten met een opstartflop van win 98,opnieuw formateren die handel,en daarna windows 98 ( als je die hebt?) installeren.

suc6

p.s mijn eerste comp,was ook een Pentium 200,en die liep als een trein...................zoeff

Nog even,

hoe groot is je harddisk?:eek:

Merci voor de waardevolle info. Ik wist niet dat je vanop een lege schijf win98 kon opstarten met die opstartdiskette. Ik dacht dat dat alleen werkte als er al een windowsinstallatie was geweest. Blij dat ik weer iets bijgeleerd heb ;) Nogmaals bedankt!

Ik heb geformatteerd vanuit de Dosmodus in windows. Ik heb dus nog geen startupdiskette gebruikt.
Mijn schijf is 8 Gigabyte groot, maar voorlopig kan ik maar 9 Mb gebruiken:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Geplaatst door bas9
ik denk dat je wel een opstartdisk heb gebruikt,omdat je hebt geformateerd ( heb je toevallig een win 95 flop gebruikt?)

Als hij een win95 opstartflop had, waarom zou hij dan Dos 6 installeren? :rolleyes:

Gewoon opstarten met een opstartflop van win 98,opnieuw formateren die handel,en daarna windows 98 ( als je die hebt?) installeren.

Dit is al 2x vermeld, lijkt me wel duidelijk:confused:

Amon-ra.

Nogmaals, met een opstartdiskette die genoemd is kun je ook fdisken. Daarmee krijg je weer de volledige schijf terug. Kies als die diskette opstart uiteraard voor ondersteuning voor cdrom. Daarna ga je in dos naar de cdrom toe (die kan 1 opgeschoven zijn, bv E ipv D, maar dat is tijdelijk). Dan ga je naar de map win98 en kies je voor "setup"

Als het zo allemaal klopt uit mijn hoofd, maar zal er niet veel naast zitten.

Als je uitleg over fdisk wil zeg je het maar, ik heb onlangs een goede uitleg gezien.

Geplaatst door Tanja1968

Als hij een win95 opstartflop had, waarom zou hij dan Dos 6 installeren? :rolleyes:

Omdat ik dacht dat ie met de opstartflop van win 95 had geformateerd.
En zoals jij nog wel weet ( denk ik aan je reactie te zien

:confused: )

zat er in beginsel op de win 95 flop geen cdrom ondersteuning.

vandaar dat ik dacht,hij zet eerst dos erop om daarna de drivers van zijn cdrom te laden ( moest vroeger in dos),zodat hij die dan kon aanspreken

Ok, ik begin mij hier echt dom te voelen, maar de opstartdiskette werkt niet bij mij. Nochtans boot hij vanop de A-drive: non-system disk krijg ik hier
Wat heb ik over het hoofd gezien?

Je hebt hem eerst uitgepakt op je harde schijf, en dan op het bestand gedubbelklikt? Daarna vraagt hij om een diskette in het station te doen.

Welke bestanden staan er nu op a:\ ?

En dom hoef je je nooit te voelen. Het bestandje of de diskette kan ook beschadigd zijn. We zijn hier alleen om je te helpen en niet om uit te lachen als iets even niet lukt:)

Oh my god ... sorry efkes vergeten uit te pakken :confused: Shame on me

Het werkt!!! Sorry voor mijn vorige debiele opmerking! Thanks voor alle raad!

P.S.: Gelieve de nieuwe topic te wissen. Ik sloeg even tilt in een blinde vlaag van euforie :o

Waar ben je inmiddels beland? Nog geen setup van Windows doen hoor, eerst Fdisken.

Vergeet na het Fdisken niet te Formatteren, anders wordt je schijf niet herkend!

PS. Nieuwe topic?? zie niets. En wissen kan alleen een mod.

Ik had even een nieuwe gelijkaardige pc (geval) genomen. Na het formatteren heb in onmiddellijk de opstartdiskette gebruikt zonder DOS te installeren en alles lijkt nu in orde. De installatie vliegt vooruit.

Straks probeer ik die andere ook in orde te krijgen op dezelfde manier. Zal dan niet vergeten van te Fdisken en te formatteren. Goed dat je het nog eens zegt, want ik zou het weer vergeten zijn :(

Voor de duidelijkheid: ik ben een leerkracht (lager onderwijs - België) die 5 gekregen pc's van een bedrijf weer in orde probeert te zetten voor de kinderen van de klas.

Goed initiatief!:thumb:

Maar euh.... Heb je er ook 5 licenties bij gekregen?? Dit is toch wel verplicht. Je hoeft niet op iedere pc een andere serienummer te gebruiken, maar je moet wel aan kunnen tonen dat je voor elke pc een licentie in huis hebt.

Tis maar een weet;)

In dit Topic was ook iemand voor school bezig http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=134622

Licenties worden geregeld door een gratis regularisatie van gerefurbishte W95 en W98 toestellen. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar in België is dat mogelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan