Format en herinstal XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan willem62

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 dec 2004
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in deze groep dus weet nog niet alles hier van.
Okee, ik zal mijn probleem voorleggen.
Ik wil mijn C schijf formateren en XP er opnieuw opzetten.
Ik werk met XP-prof op een pentium3-800.
Mijn C schijf is 2GB groot en heb het zoveel mogelijk leeg gemaakt, maar telkens komt er 'te weinig schijfruimte. Het lijkt er wel op dat opruimen geen effect heeft en de ruimte weer wordt opgevuld met andere troep. Ik heb er diverse bekende scanners op los gelaten maar geen virus of trojans, het systeem is schoon?! Daar begrijp ik dus niets van.
Ik heb al geprobeert op te starten met een flop van window 98se, maar daar trapt 'ie niet in evenals het opnieuw installeren van de XP instalCD. Te weinig schijfruimte.
Ik weet het even niet meer, weet iemand wel iets voor me?
AUB niet te moeilijk.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
Met vrindelijke groet,
Jan Willem

hiephoi,
jij wil xp installeren op een HD van 2Gb ??
ik denk niet dat dat je gaat lukken.

Mijn xp is al 1,9 gig groot.
Dus die twee van jou is te weinig om te kunnen installeren.
Sparen voor een grotere schijf.

Op 2 GB moet het passen, een kale winXP prof is 1,5GB. Heb je je schijf wel al geformatteerd? Je hebt alleen wel errug weinig ruimte over om iets anders er bij te installeren....

@Sarvo,
En waar laten we de tijdelijke bestanden dan.

In het RAMgeheugen of zo :P of die overige 500MB...

Als ik de vraag goed lees, heeft XP er al op gestaan....
Maar ruiterlijk toegegeven, XP op een 2GB schijf is gewoon bout...

Geplaatst door jan willem62
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in deze groep dus weet nog niet alles hier van.
Okee, ik zal mijn probleem voorleggen.
Mijn C schijf is 2GB groot en heb het zoveel mogelijk leeg gemaakt, maar telkens komt er 'te weinig schijfruimte. Het lijkt er wel op dat opruimen geen effect heeft en de ruimte weer wordt opgevuld met andere troep. Ik heb er diverse bekende scanners op los gelaten maar geen virus of trojans, het systeem is schoon?! Daar begrijp ik dus niets van.
Ik heb al geprobeert op te starten met een flop van window 98se, maar daar trapt 'ie niet in evenals het opnieuw installeren van de XP instalCD. Te weinig schijfruimte.
Ik weet het even niet meer, weet iemand wel iets voor me?
AUB niet te moeilijk.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
Met vrindelijke groet,
Jan Willem

Jan Willem;

Kan je iets duidelijker zijn?

Je wilt dus XP op een 2 giga HD zetten?
Daar stond eerst 98SE op??
Hmmz!!

Geplaatst door jan willem62

Jan Willem

Staat er al op... is alleen niet leeg gemaakt voor de nieuwe installatie.... kies tijdens de installatie voor formatteren, anders opstarten met bootflop en dan het commando format c: /q geven voor ene snelle format of anders format c: voor een echte format

Heb je misschien nog andere (grotere) partities in de aanbieding? (kan ook een plek zijn voor tijdelijke bestanden ;))

@leoneke.
Als je een antwoord geeft en je gebruikt de knop quote
zou je dan niet het gehele bericht willen kopieeren.
Dit is onnodige ruimte.

Als je iets beter leest dan zul je zien dat de vraagsteller probeert op te starten met een windows98 schijf.

Ff voortborduren op die win98flop.... deze herkent geen ntfs geformatteerde partities....je kan wel partities verwijderen en opnieuw maken, dit worden dan FAT32 partities.

Ik zou een systeemherstel uitzetten, systeem opnieuw opstarten, dan komt de vrije ruimte weer vrij.

Laatst bewerkt:
Dus ik kan niet lezen, ok thnx!!! Niet goed in ieder geval, ok np..............

Zal er in het vervolg op letten.....

Dit had ook ff in PB geregeld kunnen worden, toch??

Rest my case..:confused:

Hij had toch programma's gedeleted, maar zag niet dat de ruimte groter werd.

@jan willem62
Welkom op Helpmij.:)
Heb je met Fdisk geprobeerd de partities te verwijderen?
(via de Win98(se) opstartfloppy)
Let op je bent dan echt alles kwijt.

Wat Humpe zegt kan wel een invloed hebbenhet neemt vaak een hoop ruimte in beslag, maar vergeet niet dat Windows ook nog een virtueel geheugen nodig heeft.
Dit moet ook nog van die 2GB komen.:confused:

Ik haal ook niet uit het verhaal dat er Win98(se) op heeft gestaan.
De vraagsteller heeft alleen geprobeerd te formateren vanaf een Win98(se) opstartfloppy.

Zoals, Sarvo al aangaf moet het wel kunnen.
Na het installeren meteen de overbodige Windows programma's verwijderen systeemherstel uitzetten.

Geplaatst door humpe
Hij had toch programma's gedeleted, maar zag niet dat de ruimte groter werd.

Daar heb je gelijk in, maar het gaat er om dat er eerst geformatteerd moet worden, anders gaat het nooit passen ;) Na de installatie van de nieuwe windows
is het een verstandig idee om systeemherstel uit te zetten ;)

Even voor de duidelijkheid:

Het gaat om een 2GB harde schijf waar XP op moet.... er is al een XP geïnstalleerd. De schijf moet gewoon eerst geformatteerd (=volledig gewist) worden voordat er een herinstallatie kan plaatsvinden. 2 XP's gaat simpelweg niet.....

Format en herinstal XP (2)

Hallo,
bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb uit de berichten opgemaakt dat XP eigenlijk niet past op een 2GB schijf, dat verklaard een hoop.
Want er staan ook kleine programma's die er bij erbij horen.
Ik ga zeker sparen voor een grotere schijf.
(dan roep ik wel weer de hulp van jullie in)
Maar nu, ik wil dus XP eraf halen en win98 er op zetten.
Ik besef dat ik dan alles kwijt ben op de C schijf maar dat ben ik toch al, want XP heeft zich waarschijnlijk zelf geherinstalleerd, ik ben alle e-mails,adressen enz kwijt.
Dikke pech, maar dat heb je met PC's.
Maar ik krijg het dus niet voor elkaar om te formatteren, ook niet via de instal.schijf van XP(tenzij daar een aparte functie opstaat) daar krijg ik steeds de melding "Te weinig schijfruimte" Via een bootflop, die heb ik volgens mij niet van XP.
Mijn HD bestaat overigens over 2 partities;C=2GB en D=18GB(dat is al door de leverancier gedaan) en werk trouwens met Fat32.
Ik heb geprobeerd Fdisk, en CHKDSK, defragmenteren, starten in veilige modus maar geen effect.
Ik heb ook gekeken op het internet naar het aanbevolen progr Erasur(V5.3) maar is niet voor XP zo in de lijst te zien.
Kortom:XP wil ik er af hebben en Win98 erop.
Alvast bedankt voor de hulp.
met vrindelijke groet,
Jan Willem.

Wat voor data heb je op je d: staan? Als dat ook leeg kan, kan je opstarten met win98 bootflop.
Na het opstarten type je "fdisk" (zonder aanhalinstekens) en kies je de optie partities verwijderen, verwijder alle partities. Je hebt nu een harde schijf van 20GB. Start op met de cd van XP en installeer XP, formatteer je hd tijdens de installatie. Je zal nu geen melding meer hebben over te weinig schijfruimte. LET OP: bij het verwijderen van partities gaan alle gegevens verloren die op de partities staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan