format recovery software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angel0075

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2012
Hallo,

ik heb bij de aankoop van een nieuwe HDD per ongeluk de verkeerde HDD geformat. Het is een USB3.0 externe HDD, die voor de format ook nog eens versleuteld was met TrueCrypt.
Ik heb sommige bestanden en foto's écht nog nodig, is er een goeie app die jullie kunnen aanraden, die dat kan doen voor mij?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een tricky one! Hier vind je wat algemene info over de do's and dont's van unformatteer software (engels).
Ik heb in het verleden verschillende programma's geprobeerd, en je moet wel weten wat je doet en hoe het werkt. Ik had destijds maar gedeeltelijk succes, het hangt van te veel factoren af.
Zoek eens op "unformat", je vindt veel tooltjes, betaald en gratis, maar succes is nooit gegarandeerd.. Proberen en kijken wat je kunt redden.

Er gaat toch niets boven een echte backup; een (flinke) usb stick of sd kaartje kost ook niet zo veel meer...

al dat dos-gedoe is niet echt iets voor mij. Ik dénk dat ik bezig ben met een deep scan te doen, met die CGSecurity, maar die gaat suuuupertraag terwijl ik weet dat mijn PC suuuperrap is.
Ik heb ook al EAseus geprobeerd, en Getdata Recover My Files, iCare Recovery, en nog wat tools, maar tot hiertoe nog geen resultaat.

Command-line heet dat, shell mag ook, dos is een OS en heeft er niets mee te maken.
Staat op die site precies hoe of wat, eerst naar partities laten zoeken, indien een snelle format gepleegd is de repair daarvan al voldoende.

Zijn er ook alternatieven voor die TestDisk? Ik raak er maar niet wijs uit.

Vanaf ik op Write wil drukken na de Quick Scan, geeft hij mij een Write Error. Nochtans staat er niks meer op de disk.

EDIT: Recuva is momenteel bezig met een deep scan te doen. Ik laat jullie wel iets weten vanaf hij klaar is, binnen enkele uren.

Laatst bewerkt:
sorry voor de laatheid van deze reply.
Met die TestDisk lukt het niet. Het enige wat ik kan doen is bestanden die ik verwijderd heb nà de quick format, recoveren, maar da's al. Recuva is nog erger, dat is eigenlijk een programma éxact bedoeld om deleted files te recoveren, niets anders. Heeft weinig tot niets met format recovery te maken.

Iemand met een andere suggestie?

Bedankt, maar as stated above heb ik deze al geprobeerd. Is niet goed geprogrammeerd. Hij herkent zelfs de USB3.0 HDD niet.

Sorry :) ik zag het niet door alle tekst. Ik heb nog eens gekeken, maar het nog niets verder gevonden.

ok, bedankt, ik zal deze vanavond eens uitproberen, ik zit op het werk nu. Morgen laat ik weten hoe het gegaan is. :)

Er staan wel erg veel verkeerde aannames, bij een quick format worden alleen de partitiebestanden gewist, te herstellen met TestDisk, de reserve partitietabellen staan er nog gewoon op en worden teruggezet, ergens hierboven wordt over een quick format gesproken, was dat het nu wel of niet?

Bij een full format worden ook de mft en onderdelen ervan gewist maar de raw data blijft staan.
Een unformat zoekt de gewiste mtf en koppelt die aan de raw bestanden, een recovery doet dat ook of leest de raw bestanden en TestDisk leest ook de raw bestanden, na een quick scan write gaan gebruiken heeft geen zin, er zal ook een deep scan moeten worden uitgevoerd
En op een foutief geformateerde schijf is het raadzaam om er niets op te zetten.

Laatst bewerkt:
Sorry, Lange Pier, ik ben wel wat begaan met PCs, maar formats en recovery is niet echt mijn departement.
Kun je je reply misschien iets minder technisch herhalen?

Ik zal vanavond nog eens een deep scan uitvoeren, al zal ik hem hoogstwaarschijnlijk de hele nacht door moeten laten draaien, en waarschijnlijk morgen ook nog.
En ik meen me te herinneren dat de format écht niet lang geduurd heeft, a matter of a second or two, dus zal het wel een quick format zijn geweest.

@Lange Pier, ergens in een link hierboven staat dat je niets op de schijf moet zetten, dus dat wist TS al :)

sorry voor de laatheid van deze reply.
Met die TestDisk lukt het niet. Het enige wat ik kan doen is bestanden die ik verwijderd heb nà de quick format, recoveren, maar da's al. Recuva is nog erger, dat is eigenlijk een programma éxact bedoeld om deleted files te recoveren, niets anders. Heeft weinig tot niets met format recovery te maken.

Iemand met een andere suggestie?
Hoe kwamen die erop dan?

Ik heb dus mijn HDD per ongeluk gequick formatted, en in het begin vond ik het geen ramp en dus plaatste ik er wat bestanden op; maar nu realiseer ik me dat er een paar (heel wat eigenlijk) enorm belangrijke bestanden op stonden. Vandaar dit topic. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan