formateren C-schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen44

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2005
Berichten
12
Op de installatie CD van Windows XP Prof kan ik met geen mogelijkheid de (niet bestaande?) mogelijkheid vinden om de C-schijf te formateren. De CD is bootable en ik weet hoe dat in de BIOS eventueel te vinden.

Ik wil formateren om Windows helemaal "schoon" er op te zetten. Graag een antwoord in begrijpelijke taal!

Met dank alvast....

Jeroen
 
Dan moet je je bios aan passen en dat moet zo staan CBROM C A.
Dan kan je zo je schijf formateren en de CD installeren.
 
Als de installatie van XP begint krijg je na een tijdje de optie om de harde schijf te formatteren. Je moet dus eerst de installatie starten.

Wel goed lezen! want je bent zo voorbij die optie.
 
formateren C schijf

Ik zal nog eens de installatieprocedure opstarten want ik dacht nooit de optie formateren c schijf te hebben gezien. Deze keer kijk ik heel nauwkeurig!!
 
Ik meen dat je hem te zien krijgt als je de map c:\windows opgeeft. Deze bestaat namelijk al en dan vraagt hij of er geformatteerd moet worden.

(Ik dacht uit mijn hoofd dat het op dat moment was)
 
formateren c schijf

Bedankt, Tanja. Misschien nog vandaag en anders als ik weer geïnstalleerd heb, laat ik je weten of het gelukt is.

Jeroen
 
Is goed. En als je nog vragen hebt horen/lezen we het wel.:)

Succes!
 
Eerste een berichtje voor Humpe: Waar in de BIOS kan ik CBROM CA vinden??????

Tanja, ik heb opnieuw geïnstalleerd en héél nauwkeurig gekeken. Wat er wél wordt gevraagd is of Windowsbestanden FRESH moeten worden geinstalleerd maar helaas, het woord formateren kon ik ook nu niet ontdekken.

Mis ik nog steeds iets?
 
sorry is mij fout ik had de vraag niet goed gelezen.
 
Als je schijf fat32 geformateerd is (dus niet NTFS) dan kun je je c-schijf ook formatteren met een opstartdiskette

Een mooie duidelijke opstartdiskette kun je downloaden bij www.madboot.com

Misschien dat het nu likt?

Dus eerst bestand downloaden, dan openen. Dan wordt er gevraagd om een diskette in de A-drive te stoppen.

Als dat allemaal gebeurd is, dan opstarten en zorgen dat de opstartvolgorde nu zo is dat je van de A-drive opstart.

Dat FRESH installeren lijkt mij een schone installatie beginnen (dan formateert hij ook automatisch).
 
Laatst bewerkt:
je moet tog bij het installeren kiezen op welke partitie je windows wilt zetten? daar kun je dan kiezen om te formatteren, maar als je windows opnieuw installeert wordt de schijf sowiezo geformatteerd
 
@Tanja,

Mijn C. schijf is NTFS. Ik moest gisteren onverwacht herinstalleren en ik heb deze schijf gewoon met mijn opstartdiskette geformatteerd. Wel moet ik er bij zeggen dat de andere partities Fat32 zijn. Ik weet niet of dat iets uitmaakt :)
 
Volgens mij is dat niet helemaal goed gegaan :)

Wat dat betreft is het formatteren middels de xp cd veel handiger
 
Hallo Tanja en Humpe,

In de tussentijd is het probleem opgelost, want ....
je moet eerst de Windows CD in de computer doen, vervolgens booten. Pas dan krijg je de mogelijkheid om te formateren. Wat ik deed, was eerst windows starten en daarna de CD erin.

Een kleinigheidje maar als je het niet weet....

Bedankt voor jullie hulp!

Jeroen
 
Geplaatst door blacksheep
@Tanja,

Mijn C. schijf is NTFS. Ik moest gisteren onverwacht herinstalleren en ik heb deze schijf gewoon met mijn opstartdiskette geformatteerd. Wel moet ik er bij zeggen dat de andere partities Fat32 zijn. Ik weet niet of dat iets uitmaakt :)

Normaal gesproken formateer je dan de eerst volgende FAT32 schijf. Heb je niet je D-schijf geformateerd?

@Jeroen44. Ik ging er inderdaad vanuit dat je gewoon met de installatiecd opstartte. Vandaar dat dat in het Bios ingesteld moet worden (dat je van de cd opstart).

Maar mooi dat het gelukt is.:thumb:
 
@Tanja1968

Ik heb inderdaad valse voorlichting gegeven. NTFS geeft geen mogelijkheid om in DOS te komen. Met gevolg dat wanneer je met een opstartdisketten het commando:

"format C "geeft, de e.v. schijf gelezen wordt die FAT 32 is. Wat er dus gebeurde, is dat D. geformatteerd is, wat ik niet begrijp is dat C ook geformatteerd is, en daar is het nieuwe besturingssysteem opgezet. Dus: C. heeft Windows XP als besturingssysteem, D, waar al mijn programma's opstonden, moest opnieuw met de programma's geinstalleerd worden en E. dat mijn back up is, bleef, (God zij geloofd en geprezen) gelukkig in tact. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was wanneer die schijf gewist was, ondanks het feit dat ik heel veel op dvd heb staan.

Ergo. Wanneer je NTFS hebt, kun je niet formatteren m.b.v. een diskette!
 
Misschien heb je met het installeren ook de optie formateren gebruikt. Vandaar dat je C schijf waarschijnlijk ook schoongemaakt is.

Jammer dat al je programma's opnieuw geinstalleerd moesten worden.
Meestal moeten de meeste programma's toch opnieuw geinstalleerd worden omdat de verwijzing naar het register op C weg is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan