formateren computer lastig of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jerryleelewis

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2003
Hallo,

Eerder heb ik een vraag gesteld over mijn medion coputer 3,4 ghz en de recovery, waarvan kennelijk een deeltje ontbreekt.
Mijn maat heeft de recovery van medion ook niet op kunnen starten en moet waarschijnlijk de hele computer opnieuw geformateerd worden (hij start pas na 25 x aan en uit knop te hebben ingedrukt op, zeer willekeurig in ieder geval)
Alle drivers moeten dan handmatig toegewezen worden.
Helaas pindakaas maar de computer a.d. gang krijgen is een drama!

Nu concreet mijn vraag. De harde schijf formateren en er weer xp (legale) op zetten is dat een lastige klus? Moet je dan ook een opstartdiscette maken?
Ik heb XP Home. geregistreerd Bestaat er ook een goede uitleg? Bijv. via internet...Oh ja. Die mensen die mij adviseren Medion te bellen, Medion zwijgt in alle talen en reageert niet op mijn mails. Dit kan ook met de feestdagen te maken hebbben.
Los hiervan is het altijd een goede computer geweest.

Bedankt voor al jullie advies!

als je een legaale windows cd hebt kanje daar van opstarten en ook formateren en instaleren.
zorg dan wel dat je alle drivers al van het internet heb gedownload voor die pc.
denk aan video,netwerk,geluid,chipset en misschien sata disk als er een sata schijf in zit.
zet in de bios de bootvoligoorde op cdrom ,hard disk zo dat de pc van af de xp cd start.
de rest wijs zich vanzelf.
even ter aan vulling een xp cd kan je lenen maar de sleutel code niet gebruik hier voor jou,
code die op de medion kast zit.

formateren

Allereerst hartelijk dank voor je reactie!

2 vraagjes nog even:
Hoe kom ik in de bios? en hoe kom je erachter of je een sata harde schijf hebt.
Heb ik bij XP ook nog een opstartdiskette nodig?

Nogmaals dank

In de BIOS kom je meestal door direct bij het aanzetten van de pc op Ecs, F2 of Del te drukken. Dit is afhankelijk van de pc.

Sata schijf heeft een andere kabel dan IDE (ATA)

sata-pata.jpg

De linkse is een IDE connector, de rechtse een Sata connector.

En XP heeft geen opstartdiskette nodig, dit is alleen nodig voor eventuele Sata drivers.

Belangrijkste is dat je de drivers voor je netwerkkaart hebt, de rest kun je dan later wel downloaden. Zonder netwerk wordt dat echter erg lastig...

dank voor de tips

Dank voor alle tips....

Begrijp dat voor Sata of IDE toch de kast open moet.

Ben natuurlijk wel teleurgesteld dat ik het bestand nergens kan vinden om de recovery van mijn MEDION op te starten naar fabrieksinstellingen.
Dit zou mij ongelofelijk veel werk besparen.

Maar goed jullie erg bedankt voor je hulp so far!

Heeft iemand nog eventueel een goede site waar je e.e.a. nog eens kan nalezen?

thnx en een fijne jaarwisseling

Jerry

dank jullie allemaal

Erg bedankt!

De eerste zin klopt al........

Het herinstalleren van Windows is een tijdrovende klus waar velen tegenop zien

Ik ga jullie tips doornemen en doorlezen en dan gaat denk ik de stekker eruit....(van de computer..)

groetjes

Jerry

Als het je lukt ben je altijd wat makkelijker met herinstalleren in de toekomst en heb je een keer fouten kun je dit gewoon weer doen.
sucses ermee en we horen nog of het lukt.

tips

Ja dat is waar, je leert er van maar je ziet er eerst als een berg tegenop (Dat was trouwens ook de reden dat ik altijd een medion kocht die had nl een recovery)
Denk dat ik de stoute schoenen maar aantrek. Een klein dingetje nog
De site maakt ook melding van een opstartdiskette is dit nu wel of niet nodig daar ben ik nog niet uit, terwijl het wel belangrijk is denk ik.

Mocht je kennis (of jijzelf) een externe harddisk hebben, kijk dan eens naar Symantec Ghost of Acronis True Image. Je kunt dan een complete kopie van je PC maken, mocht er iets fout gaan met de herinstallatie dan kun je altijd weer terug naar de versie van 'vandaag'

nog 2 vuiltjes....

Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken. De C schijf is geformateert.
Op zich idd. niet zo moeilijk maar de drivers moeten handmatig toegewezen worden.
Dit is volgens mij aardig gelukt alleen bij 2 heb ik een geel vinkje.De smartcardlezer en het geluid. Omdat ik een driver en applicatiecd heb (alle drivers) verbaast het mij dat deze 2 mij niet lukken Bj het geluid zoekt hij naar een bestand voor High Definition audio Dan verwijst hij naar een zekere installatieschif 1 (??) in F of ik mag een andere locatie opgeven. Ik snap niet wat hier mis gaat Bij de smartcardreader voldoet de software niet aan het windows Logo als ik doorga dan wordt het systeem instabiel

Alvast dank en natuurlijk ook een gelukkig nieuwjaar!

Wat de smartcardreader betreft, gewoon doorgaan met de installatie. Zou niet moeten uitmaken dat de driver niet ondertekend is voor XP.

stuurprogramma's

Dat dacht ik ook ...
helaas vraagt hij om het bestand wbscr.sys en die kan niet automatisch gevonden worden, Ook bij handmatig zoeken naar winbond smartcardreader krijg ik niets
Dan hebben we daarna natuurlijk nog de geluidskaart........:confused:

Wat voor geluids-chip zit erin, anders kun je de drivers wellicht gewoon van het net halen.

driverprobleem na opnieuw xp instalatie

Natuurlijk heb ik die optie ook geprobeerd de geluidskaart is een VIA ac97
Ik heb wel wat gevonden, maar het gekke is dat de geluidskaart als hardware niet als zodanig staat vermeld in apparatenbeheer. Vrees dat hier ook iets mis is gegaan (er zit trouwens niets los hoor)
Afijn opnieuw XP geinstaleerd en nog eens het hele ritueel maar krijg het niet voor elkaar.

Medion vanmiddag gebeld (ging over hun recovery) zeiden dat het een fluitje van een cent was -zelfs zonder recovery) Ben ondertussen al wel een hele dag aan de slag......pff

Ga nu even pitten en morgen maar weer opnieuw kijken, bedankt tot zover..!!!1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan