Formateren en wat dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Go_on

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
60
Ik heb nog een oudere pc en dacht die ga ik formateren, download dus een boot disk, instaleer het op het floppy en start de pc opnieuw op...

nouw dacht type ik dus: format c:
nouw gaat hij verifyeren en na wat dingen is hij klaar (denk/dacht ik), want dan kan je opeens wat typen...

dus ik denk hij is klaar!
sluit de pc af, haal het floppy eruit en start opnieuw op.

dan krijg ik deze error:
Invalid system disk
replace the disk and press any key.

dus ik stop het floppy er weer in, krijg wat zinnen en cijfers voor me, en na het laden moet ik weer een opdracht geven, maar wat??

of moet een andere disk erin stoppen ??:confused:

Ik heb het nog nooit gedaan en voel me ook heel stom dat ik me niet beter heb ingelicht:shocked: hopen dat jullie mij kunnen helpen


mvg,
Matthieu de Groot
 
Je vraag staat in de ME sectie maar even voor de zekerheid: welke windows wil je installeren?
 
Je hebt nu alleen je harde schijf gewist. De melding "invalid system disk" betekent zoveel als: "ik kan geen geldig besturingssysteem vinden". Op de floppy staan de benodigdheden om het besturingssysteem DOS te laden. Voor de installatie van Windows heb je een cd nodig. Als je deze in je pc doet, bestaat mogelijk de optie om je pc met behulp van de cd op te starten, en vervolgens Windows te installeren.

Succes!
 
Als je windows 98 wil installeren: gebruik de windows 98 opstartflop en laat de pc vanaf diskette opstarten. Als je een commando mag ingeven, stop je de cd in de drive en typ je gewoon "setup" in(zonder " uiteraard) en dan ben je vertrokken.

Voor windows 2000 moet je de 4 opstartdiskettes downloaden

Windows xp(mits het legale versie is) steek je gewoon de cd-rom in de drive en die boot uit zijn eigen(wel in de bios de bootvolgorde aanpassen)

Maar zeg eens: welke hardware zit er in?
Minder als 48 RAM: windows 95
Minder als 128 RAM: windows 98
Minder als 256 RAM: windows 2000
256-384 RAM windows xp zonder grafische meuk
384+ RAM Windows xp met alles aan

Minder als 100 mhz cpu: windows 95
Minder als 300 mhz cpu: windows 98
Minder als 500 mhz cpu: windows 2000
Minder als 1 ghz cpu: windows xp maar grafische dingen uit
Alles erboven kan windows xp met grafische meuk aan.

let op: dit is mijn eigen mening, ik heb dit zelf allemaal getest en zelf beslist wanneer het voor mij vlot ging en wanneer niet.
 
oke, ik heb ook nog een F: schrijf in me pc en daar staat xp op, dus xp werkt goed op de pc.

dan ga ik voor de xp cd, maar dus alleen legale werken??
of ik die 98, die is het makkelijkste, en het enige op me pc dat ik daar nodig heb is internet.

op deze site staat die 98, http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
welke is dan het beste om te nemen van 98??
en dan stop ik gewoon het floppy erin en dan start hij?? of moet ik nog iets intypen?
 
Laatst bewerkt:
oke ik heb dus 98 bootdisk gedownload van die website

en dan stop ik hem erin en uiteindelijk gebeurt dit:

}
Preparing to start your computer.
this.....minute, pl wait.
The diagnostic tools were succefully loaded to drive E

MSDEX version 2.25

copy.....windows....

Drive F:= Driver MSCD001 unit 0
Drive G:= Driver MSCD002 unit 1

To get help, type HELP.....


A:\>


}

dus heb ik de verkeerde gedownload of moet ik wat doen?? :)
 
Je hebt nu cdrom ondersteuning binnen DOS. De volgende stap is het aanroepen van de cd. Ik zie dat je twee cdrom stations hebt? Kijk dan even in welke drive (F of G) je de 98 cd gedaan hebt. Tik vervolgens bij de prompt (A:\>) de driveletter in gevolgd door een dubbele punt ( F: of G: ), en druk dan op enter. Nu zal je zien dat de A veranderd is in F of G. De Windows setup zal worden gestart als je nu "setup" intikt gevolgd door enter.
 
Laatst bewerkt:
ow wacht, ik heb dus eerst een diskette gebruikt (A: ) en nu moet ik wat op een cd zetten??
wat dan?? het zelfde??

idd ik ben al wat verder :thumb:
ik denk als ik weet wat ik op cd moet zetten, dan ben ik denk ik klaar :cool:
 
Laatst bewerkt:
Je moet niks op de cd zetten. Je moet naar de driveletter van je cdrom gaan en dan setup intikken
 
ben al weer wat verder, als ik nu opstart zonder disketrte zie ik effn het windows 98 scherm voor me en dan gaat het weer op zwart en dan komt dit :

microsoft (r) windows 98
(c) copy...... 1981-...

C:\>


en dus nu?


(trouwens ik heb ook nog een andere schrijf erin zitten en die heb ik niet ge formateerd, ik hoop dat alle bestanden daar wel nog opzitten en eerst als ik opstarten kon ik kiezen welke ik wou... die F: met windows XP of de C: met ME wou.
 
Heb je al opgestart met flop en cdrom in je speler en daarna setup ingetikt?
 
en bedoel je met die cd rom een installatie cd rom van 98?
 
Of van 95 of ME of 2000 of of of....ligt eraan wat je wilt gaan installeren
 
Het hele gebeuren met de diskette is alleen nodig als je geen 2000 of XP installeert. Deze installatie-cd's zijn over het algemeen (mits ze origineel zijn) bootable ("opstartbaar"), en dat maakt de procedure iets makkelijker. Voor Windows 98 e.a. is een bootflop vereist.
 
Niet geheel waar. Er zijn ook 98(se) versies die bootable zijn en dus ook geen diskette vereisen
 
dus nu is het enige wat ik hoef te doen is naar de eerste beste winkel gaan en een windows versie te kopen?
 
Je hebt geen windows cd liggen?

Je dacht windows te installeren zonder het programma zelf?
 
nouw ik heb nooit een windows cd bij me pc geleverd gekregen dus ik dacht het zit in de pc zelf.. :confused:

maarja geen probleem ik zie wel
 
Het is allemaal gelukt :-D

heel erg bedankt voor het helpen ;) :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan