formateren hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ray@help

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2004
Berichten
37
hallo,
ik heb geprobeert mijn hd te formateren maar na zo'n 90% stop die daarmee en meld dat het niet is gelukt.
ik doe dus waarschijnlijk iets niet goed.
ik ga naar deze computer en rechtermuisklik op de te formateren hd (c:) en klik op formateren.
op c: stond voorheen XP, maar die heb ik nu dus tijdelijk op mijn 2e hd gezet (d:).
als ik op c: kijk staan daar nog 3 lege mappen en die krijg ik ook niet verwijdert (ik heb de optie verborgen mappen tonen aangevinkt) want die zijn alleen lezen en ik krijg die instelling niet weg ook al vink ik het af.
wie weet er een manier om toch de hd geformateert te krijgen?
 
Je kunt het zo doen: Start op met een opstartdiskette van bv . W98se http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Vervolgens A:fdisk , ondersteuning voor grote schijven inschakelen: ja , alle partities als even groot beschouwen: ja , optie 3, dan optie 4, verwijder de partitie die je geformatteerd wil hebben.

Maak nieuwe partitie aan, optie 1. paar keer enter en zet dan je pc uit en weer aan en vervolgens bij A: typ je in: format c:

Nu heb je dus puur geformatteerd in bestandssysteem FAT 32. Terwijl XP dan NTFS is. Dus in D kun je niet meer kijken bij mijn weten. Opstarten met een Boot-cd van XP kan je dan verder helpen. Dit is hoe het ook kan, maar ongetwijfeld zijn er nog meerdere manieren te vertellen. Images maken, bv met Akronis.

Succes!

Probeer ook eens op het forum te zoeken, er staat een heleboel!
 
in je bios moet je je cd rom als first boot neer zetten dan je c schijf en dan je floppy.
als je dan je computer opnieuw opstart krijg je vanzelf in je scherm" druk op en key om de computer vanaf cd rom op te starten, volg daarna wat er op je scherm komt , en je krijg xp van je HD af en format je de c schijf
 
Geplaatst door Thegreenhunter
Nu heb je dus puur geformatteerd in bestandssysteem FAT 32. Terwijl XP dan NTFS is. Dus in D kun je niet meer kijken bij mijn weten.
Je kunt vanaf FAT32 prima NTFS bereiken, mits je met Windows 2000 of XP werkt.
Hier staat Xp ook op een FAT32 partitie geinstalleerd, de rest van m'n partities zijn NTFS.

Je kunt later ook de FAT32 partitie converteren naar NTFS, zonder data verlies.
Je moet dan in Xp het volgende doen:

Start>uitvoeren>type hier exact convert f: /fs:ntfs in, druk dan op OK.
Je moet dan opnieuw opstarten en de partitie wordt omgezet naar NTFS.
 
Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor de reakties
speciaal SAXXON_1 want met jouw uitleg is het mij tenslotte gelukt
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan