formateren HS lukt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter bibba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bibba

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2003
Heb een tijdje geleden een nieuwe HS van 30Gb in de pc gestoken. Daarop heb ik dan Windows xp geïnstalleerd onder ntfs. Nu wil ik de schijf formateren en dat wordt niet ondersteund, geprobeerd met opstartdiskette 98 en madboot. Heb dan een fdisk willen uitvoeren, met opstartdiskette 98 en madboot maar dat lukt ook niet. Hoe moet dat dan wel? Ik heb geen opstartdiskette van W. xp

De reden waarom ik dat wil doen is, heb W. xp gisteren opnieuw geïnstalleerd en die heeft nu 7Gb in beslag genomen van de HS. Dat is toch wel veel te veel.

als je wilt formateren dan kun je of de windows XP er indoen opstarten als het goed is krijg je in 1 van de vensters de optie tot formateren.

als je met Fdisk aan de gang wilt en de schijf dus echt leeg wilt maken zul je eerst de non-dos partitie moeten verwijderen.
en daarna nieuwe aan maken LET wel je bent dan wel alles echt kwijt wat er op die schijf staat.
Heb je verder geen partities dus gewoon 1 grote schijf van 30 gb EN je heb alles wat je evt wilt bewaren ( foto's enz ) ergens veilig weggezet ( diskette / cd ) dan is de laatste optie de snelste om alles weg te halen nieuwe partitie aan te maken en een format te doen.

Alles wat ik niet kwijt wil staat veilig opgeslagen, en ik ga voor het laatste kiezen. Alvast bedankt voor de grote hulp die hebt geboden, groetjes bibba.

geen dank.

wil je wat meer info over fdisk kijk dan eens op http://go.to/wintips daar vindt je onder format en fdisk een uitleg hoe evt partities aan te maken
Het kan heel handig zijn meerdere partities te hebben zeker op een 30 gb schijf.

Tazman ik zou mijn schijf in twee willen delen, kan jij mij raad geven in hoeveel Gig elke partitie. Ik heb daar geen ervaring in, want vroeger gebruikte ik gans de schijf. Heb wel nog een slave van 10Gb zitten.

wat ik zelf zou doen is de C schijf 10 GB maken voor windows en programma's.
de ander afhankelijk wat je doet met de pc.
zou ik 5 GB als backup gebruiken de rest als bv download schijf.
de 10 gb slave schijf zou ik dan evt als game schijf gebruiken.( installeer daar al je games )

voordeel van partities is dat heb je ooit een probleem met windows dan is het een kwestie van C formaten windows er weer op en klaar al je downloads enz blijven dan bestaan.
als je dan ook nog eens een backup maakt met ghost en deze wegzet op de backup schijf dan ben je als er ooit iets gebeurd op C binnen 10 min weer back in business ;)

bedankt tazman, een mens is nooit te oud om veel bij te leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan