Formateren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Ik heb zowel hier, als via nieuwsgroepen van @home gelezen, dat je je bios moet aanpassen en opstarten vanaf cd-rom moet kiezen, zodat hij automatisch van cd opstart. en Dat je daarna opnieuw kunt instaleren met formateer optie.

Ik heb de bios verandert...maar hij start niet op van cd-rom hoor.

Dus ben ik via mijn computer, naar de setup van de cd gegaan, maar dan heb ik dus geen optie om te formateren, terwijl dat juist mijn bedoeling was.

ik las ook dat het te doen was via format c:/u maar dat lukt niet via programma`s bureauacc. opdrachtprompt.

C:/ = ntfs
Iemand enig idee hoe ik C:/ weer helemaal leeg krijg?

Bij voorbaat dank

Hoe heb je het nu precies in het BIOS ingesteld? In is de cd wel bootable (dus niet de upgrade maar de volle versie)?

ik denk dat een bootdisk van '98 het niet voor elkaar gaat krijgen om een NTFS partitie te formateren, sterker nog, dat weet ik eigenlijk wel zeker..................... (er vanuit gaande dat de partitie NTFS is)

Geplaatst door Muurhond
Opstarten met een Win98-bootdisk:
http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe

Wel bestandje runnen eerst in Windows en zorg dat je een lege, goede diskette erin hebt zitten. Instructies volgen op het scherm.
Ja, maar dan moet hij er een FAT32 partitie van gaan maken, want formatteren van NTFS is natuurlijk niet mogelijk met Win9'8-bootdisks. FAT32 is overigens niet erg aan te raden door de grote gevoeligheid voor fouten bij verkeerd afsluiten e.d.

Als je volledige versie hebt dan staat je cd/dvd niet in de bootdevice lijst. Even aanpassen en dan opnieuw proberen. Mocht ook dat niet baten dan kun je mbv Fdisk alles verwijderen, fat32 aanmaken, formatteren en dan booten mbv dezelfde win98Se bootdisk.

Geplaatst door @temptation
Als je volledige versie hebt dan staat je cd/dvd niet in de bootdevice lijst. Even aanpassen en dan opnieuw proberen. Mocht ook dat niet baten dan kun je mbv Fdisk alles verwijderen, fat32 aanmaken, formatteren en dan booten mbv dezelfde win98Se bootdisk.
Is het dan niet handiger om met de XP bootdiskettes op te starten zoals seeburg100 ook zegt? Dan kan je gewoon bij het prettige NTFS blijven.

IK ben nu ook bezig met die 6 diskettes...zolang mijn C:/ schijf maar helemaal schoon word dan

Ik heb nu de 6 boot disks

Hoe nu verder?

Ik weet echt niet hoe het allemaal werkt hoor....hoe ik alles clean krijg.

Stopte net de 1e er in, kan ik 2 dingen open..iets met bios, en iets voor dos...bios is text bestand dan, en die dos ding, geeft ana dat er iets fout is en moet kiezen voor sluiten

Mmm raar, wat is die foutmelding dan?

Over het bios instellen: Er staat een rijtje van meestal 3 apparaten waar hij van kan booten. De 1e moet dan staan op CDROM. De optie heet meestal 1st Boot Device of Boot Order of iets in die richting, meestal in het 2e menu.

Als je dat grijze bios hebt zit het juist op het voorlaatste menu, daar moet je dan de cddrive bovenaan in het rijtje zetten.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Is het dan niet handiger om met de XP bootdiskettes op te starten zoals seeburg100 ook zegt? Dan kan je gewoon bij het prettige NTFS blijven.

Ow idd, das idd nog een betere optie,
dan kun je gewoon booten met die diskettes en hierachteraan doorgaan met de installatie vanaf de cd.(topic te vlug overlezen)

Heb de bovenste gezet op: starten vanaf cd rom
de 2e: starten vanaf diskette
3e: HDD

Hij starte op vanaf diskette, alles ging goed, tot ik diskette 4 er in stopte en dat ie ana gaf dat een bepaalde bestand (naam vergeten te noteren :S) beschadigt was, en hij niet verder kon

Maar hij start hem nog steeds niet vanaf cd-rom op hoor

aangezien je niet de schijf kan formateren waarop je OS zit, dacht ik....ik zet Windows 98 op de D:/ schijf en ga daarmee die andere formateren....maar hij kan 98 niet instaleren als je een nieuwere versie er op hebt...of het moet vis ms-dos...maar die zit totg niet meer op XP???

Geen dos in winxp idd:(

Makkelijkste is mbv die bootdiskettes waarmee je al gebezigd was. Maak die diskettes even opnieuw aan, dan kun je aan het einde ergens kiezen voor een herinstallatie en dan is daar je windows cd zeker te weten w'el te starten.

In de installatie kun je dan formatteren en/of partities verwijderen.

Laatst bewerkt:
ik heb eindelijk geformateerd!!!

Nadat ik eerst windows XP Home er op heb gezet, was NTFS te veranderen in fat32 toen heb ik de XP Pro er in gestopt en die er gewoon overheen gedraaid...

Nu heb ik een nieuw probleem:
Bij het opstarten moet ik kiezen uit Home en Pro :S

Hoe krijg ik die Home nu weer weg, zonder weer alles te moeten formateren???

Bij voorbaat mijn hartelijke dank

Ben er al achter hoe dat kan....staat 1 op C:/ en de ander op D:/ hoe kan ik zien welke op welke schijf staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan