Formateren ongedaan maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrWhite

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2010
Geachte helpmij forum leden,

Ik heb een fout gemaakt waarbij ik wat hulp kan gebruiken. Hieronder staat stap voor stap wat er gebeurt is.

Op mijn nforce 780 i sli moederboard zit normaalgesproken één sata hardeschijf van 500 gb die opgesplitst is in 4 partities.
Op dit moederboard kan ook een ide hd worden aangesloten. Dat heb ik gedaan en op deze 3 gb hd wilde ik windows xp zetten.
Bij de installatie kwam de vraag op welke harde schijf windows geinstalleerd moest worden. Hierbij merkte ik op dat mijn 500 gb harde schijf met vier partities werd gezien als één hd met ongeveer 180 gb.
Omdat de ide 3gb hd wel goed werd aangegeven heb ik daar de partitie op verwijderd om er vervolgens een nieuwe partitie aan te maken in de niet gepartitioneerde ruimte.
Dit klopte allemaal nog, 3 gb partitie verwijdert, 3 gb partitie aangemaakt, op dezelfde schijf.
Maar nu, om de installatie voort te zetten moet er worden geformateerd. Na het selecteren van de zojuist aangemaakte partitie werd de vraag gesteld in welk structuur moet dit. Normaal gesproken zou er een keuzen zijn uit fat of ntfs. Maar nu was dat alleen ntfs (waarin ook mijn 500 gb schijf staat).
Na het selecteren van ntfs en de start van het formateren zie ik staan geen 3 gb wat hij moet formateren maar iets van 130 gb of zoiets.
Bij 0 % reset ik gelijk mijn computer, maar het leed is al geschiet en de schijf is niet te lezen.

Wat is hier de beste manier om de data te redden van de schijf?

Ik heb uiteindelijk windows xp op de 3 gb schijf gezet zonder de sata er bij aangesloten in de hoop dat ik daarna de sata kon benaderen. Maar hij ziet hem als ongeformateerd.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Hoi Marcel,

Dat ziet er goed uit, alleen waar ik nog een beetje bang voor ben is de samenwerking tussen de ide en sata schijf. Waarschijnlijk is het daar ook ergens fout gegaan.
In de bios staan gewoon de juiste waarden alleen nadat ik met filerecovery heb geken op de sata schijf ziet hij niet alle partitities en de grote van de partities kloppen niet. Er word een schijf grote van ong 180 gb gezien.
Kan dit problemen opleveren als ik met testdisk het geheel probeer te hestellen?

Dat van die schijfgrootte kan kloppen. Windows XP zonder Service Packs kan maar een HD aan van 150GB ongeveer. Wil je een grotere schijf gebruiken dan kun je of een XP met SP2/3 geïntegreerd gebruiken voor de installatie of m.b.v. een andere programma (gParted Live bijv.) de schijf vooraf partitioneren.

Probeer het eens met Recuva om je data terug te vinden.

Hoi Roger,

Werkt recuva het zelfde als testdisk? Want uit de topic aangegeven door Marcel blijkt dat testdisk gewoon de schijf weer hersteld zoals hij was, omdat het formateren vroeg is gestopt.
Dus dat wil ik gaan proberen, alleen moet ik wel zeker weten dat de schijf goed gelezen kan worden. Dus zou dat kunnen met de win xp die ik er nu op heb staan of zou ik dan een nieuwere versie moeten zijn. Misschien beter een een grotere harde schijf regelen en daar win 7 op zetten en dan testdisk gebruiken om de hd te repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan