formateren van harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Hallo,

Ik zou graag mijn gehele harde schijf formateren en daarna windows xp installeren.

Hoe moet ik mijn hele harde schijf formateren??

Ik heb een bootable cd van windows xp.

Ik hoor het graag.

Groetjes, Leonie

Kan in ieder geval op de volgende 2 manieren:

met een bootdiskette ('98) en na het booten kiezen voor format c:
daarna XP CD erin en Windows installeren.

Een 2e manier (die wat extra oplettendheid vergt) is rechtstreeks opstarten met de XP CD alleen........ wees ALERT, want zeer kort na de opstart verschijnt er een tijdbalkje in beeld. De begeleidende tekst is een vraag die inhoudt of je van CD of hdd wil gaan opstarten. Kies daar voor CD. Ergens tijdens een van de volgende schermen wordt dan de optie tot formateren aangeboden alvorens XP wordt geinstalleerd. Doe je tijdens dat "tijdbalkje" niets / ben je te laat, dan kan XP ook prima worden geinstalleerd, alleen de optie om eerst te formateren wordt NIET aangeboden.

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Kan ik zo'n bootdiskette zelf maken door ergens een programma te downloaden??

Het kan ik toch in dos tijdens het opstarten van de PC.
met C:\>fdisk?

Dan kom je geloof ik in dos en heb je tal van mogelijkheden.

Zo heb ik het al een keer gedaan, omdat mijn computer vol stond met virussen en spyware, maar ik heb nu windows xp draaien en ik blijf allerlei vermeldingen van xp krijgen dat er spyware op mijn computer aanwezig is.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk als ik mijn volledige harddisk heb geformateerd, of geeft xp dat gewoon aan, zodat je programma's gaat kopen.

Ik word nml elke keer doorgestuurd naar pagina's van microsoft waar je spyware programma's enz.. kan kopen en downloaden.

Alvast bedankt voor je hulp.

Groetjs, Leonie

Neem de 10e van boven (98SE OEM)

fdisk ?
Waarom zou je eerst fdisk willen doen als je alleen maar wil formateren ?

Gewoon de gedwonloade bestanden op diskette zetten (dan heb je een goede bootdisk)

Opstarten met 't ding en achter de dosprompt intypen

format C:

daarna, na het formateren, windows xp cd erin en installeren maar.

Is je harddisk toevallig in partities verdeeld, dan kun je de andere partities dan C: altijd achteraf (of vooraf, net wat je wil) ook formateren.

Als je geen deskundige bent, is het het handigste om eerst C te doen en dan Windows opnieuw op C te zetten.

Als je hdd in 3 partities is verdeeld (dus een C een D en een E) dan formateer je NADAT windows er weer op staat, vanuit Windows de D en de E.

In het voorbeeld ga ik dus even uit van 1 harddisk die verdeeld is in 3 partities (naast een eventueel aanwezige DVD speler en / of brander die in het voorbeeld dan F en G zouden zijn genaamd.)

Je kunt ook de D en de E vooraf middels de bootdisk formateren, 't is maar net wat je makkelijk vindt.

Wil je dat vooraf doen dan na het opstarten middels de bootdisk ? dan :

format D:

daarna

format E:

en tot slot

format C:

vervolgens XP cd erin en installeren maar.

Als XP je de keuze voorlegt om FAT of NTFS indeling te doen, kies dan voor NTFS, dat heeft een aantal voordelen boven de FAT indeling.

En als ik zo alles eens lees dan komt bij mij de vraag heb jij je computer al eens gescand op spyware.

Met ad-aware en spybot.
;)

De bestanden die deze twee vinden kun je allemaal weggooien.

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn computer al verschillende malen op spyware e.d. gescand, maar hij vind niets!!!

Groetjes, Leonie

Hi,

Het probleem is inmiddels opgelost, maar op een nogal ingewikkelde manier. Ik heb windows XP elke keer een partie laten formateren tijdens de setup en daarna het opnieuw geinstalleerd.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Groetjes, Leonie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan