formateren van HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

pierrot

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2008
Heej, om onze computer weer een beetje sneller te maken en er dan direct ook maar een legale versie van XP op te zetten zou ik graag de HD formateren ...

Nu heb ik daar 2 verschillende manieren voor gevonden.

De eerste is via het BIOS instellen dat de comp eerst de CD-rom drive gaat boten, dit opslaan en dan vervolgens de computer terug opstarten met de installatieCD van xp ...
vervolgens de partitie met het oude besturingssysteem wissen en de legale versie van XP installeren ...
Bij deze methode vraag ik me nu af of je zo heel je harde schijf wist of enkel de partitie met het besturingssysteem op. Want onze HD is in 2 partities opgedeeld welke beide mogen geformateerd worden.

De 2e methode is,
Eerst een opstart diskatte te maken (hoewel ik wel niet weet hoe dit moet ...) Deze vervolgens in het diskette station te steken en de computer opnieuw opstarten zodat hij opstart in MS-DOS
Hierin de C schijf formateren en vervolgens de weizigingen opslaan en MS-DOS verlaten. Nu de computer opstarten met de installatieCD van xp en deze opnieuw installeren ...

Nu vraag ik mij af welke van de 2 manieren de beste is.

Allessinds hartelijk bedankt voor de hulp!!

De 1e manier is het handigst. Na installatie kun je dan vanuit Windows heel eenvoudig ook de 2e partitie formatteren.

Bedankt voor de snelle reactie :D

Nog een vraagje, het ramgeheugen direct uitbreiden ... doe ik dit bestes voor dat ik d enieuwe XP erop zet of erna?

Ter aanvulling op het bericht van Mrmusic:

als je de partitiegrootte van die 2e partitie wilt aanpassen zonder daarvoor externe software te gebruiken, is het aan te bevelen om tijdens de setup van XP, dus voordat je feitelijk XP gaat installeren, eerst die 2e partitie in zijn geheel te verwijderen.
Vervolgens kies je in de setup voor het maken van een nieuwe (C : ) partitie en biedt XP je de mogelijkheid om de niet gepartitioneerde ruimte van de verwijderde partitie, aan C toe te voegen. Als dat gebeurd is moet je de nieuwe partitie formatteren en geloof mij, dat ga je niet vergeten of over het hoofd zien, want op een niew aangemaakte partitie mág je simpelweg geen installatie uitvoeren voordat deze nieuwe partitie is geformatteerd.

Waarom vooraf regelen:
het is in Windows onmogelijk (zonder software van derden) om in schijfbeheer een partitie te vergroten, wél te verkleinen. Als je dus nu al weet dat je de grootte van de partities anders wilt hebben dan ze nu zijn, maak je er eerst 1 van om later in schijfbeheer die ene partitie te "knijpen" met de hoeveelheid giga's die de nieuwe moet gaan worden.

Nog een vraagje, het ramgeheugen direct uitbreiden ... doe ik dit bestes voor dat ik d enieuwe XP erop zet of erna?
Maakt in principe niet uit, alleen in dit geval is het vooraf wellicht handiger. Test het geheugen met de oude configuratie en wanneer na de nieuwe Windows installatie de machine "vreemd" doet, weet je iig zéker dat het niet aan het nieuw geplaatste geheugen ligt. Plaats je het geheugen na de nieuwe XP installatie en de machine gedraagt zich vreemd, moet je gaan uitvogelen of één of meerdere (nieuwe) reepjes brak zijn, dan wel dat de XP installatie niet goed is gegaan.
Samengevat: nu vooraf plaatsen en eerst testen met de oude installatie.

Laatst bewerkt:
Maar eigenlijk kan het ook nog op de eerste manier? (zonder de extra aanpassing in partitiegrootte)
Want op dit moment staat er XP prof op (de niet echt al te legale versie natuurlijk) welke nu gaat vervangen worden door de legale versie. Dus moet de partitie voor het besturingssysteem toch ongeveer even grootblijven en moet deze extra aanpassing niet gedaan worden?

Wat als je partitie waar je besturingssysteem in de loop der jaren vol geraakt door updates?

Want eigenlijk moet de 2e partitie (die zonder xp) niet al te groot zijn want men papa heeft nog een externe HD gekocht van 1 terra ...

Maar eigenlijk kan het ook nog op de eerste manier? (zonder de extra aanpassing in partitiegrootte)
Want op dit moment staat er XP prof op (de niet echt al te legale versie natuurlijk) welke nu gaat vervangen worden door de legale versie. Dus moet de partitie voor het besturingssysteem toch ongeveer even grootblijven en moet deze extra aanpassing niet gedaan worden?
Wat als je partitie waar je besturingssysteem in de loop der jaren vol geraakt door updates?

Want eigenlijk moet de 2e partitie (die zonder xp) niet al te groot zijn want men papa heeft nog een externe HD gekocht van 1 terra ...
Dat bepaal jij en niet windows. Het maakt niet uit hoe groot de besturingspartitie is, zolang als íe maar groot genoeg is om Windows te herbergen. Als jij nu weet dat die 2e partitie even groot mag blijven dan is idd. de eerste manier gewoon een optie : XP CD erin, kiezen voor format C: en daarna XP installeren en daarna, als XP er netjes op staat, die 2e partitie formatteren. (zoals Mrmusic aangaf)

maar moet je nog extra ruimte voorzien voor de updates die je later gaat doen of is een nipte partitie genoeg?

Natuurlijk moet je geen nipte installatieruimte inrichten.
Andere zaken spelen daarbij ook een rol (naast de reeds door jou genoemde te reserveren ruimte voor updates), zo valt te denken aan :
- wáár wordt het wisselbestand geparkeerd (standaard is dat C maar dat kan veranderd worden)
- waar worden applicaties zoals bijv. Office geïnstalleerd
Wil je je over al dat soort vragen niet druk maken, houd dan een zeer ruime marge aan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan