Formateren/ xp installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud1

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2011
Berichten
6
Hallo,

Ik heb een Dell laptop waar windows xp op is geïnstalleerd. Echter is deze xp op een of andere manier gecrasht. Daarna kon ik hem niet meer opstarten. Omdat ik de cd van Dell waarmee ik xp kan herinstalleren niet meer heb, heb ik een andere cd van xp gebruikt om het te herinstalleren.

Dit werkte allemaal prima, totdat ik windows moest activeren. Nadat ik heb ingelogd op mijn gebruikersnaam doet hij niets meer.

Ik heb al wel een andere cd gekregen met daarop windows 7, maar op een of andere manier boot mijn laptop die cd niet. Daarom wilde ik eerst mijn HD formatteren, om daar later windows 7 op te installeren. Hoe kan ik mijn HD formatteren zonder cd en zonder in windows te komen?

Ik kan trouwens wel in windows met opdrachtprompt komen, maar via die weg kan ik hem ook niet formatteren.

Iemand een idee?
 
De C: schijf kun je vanuit C: niet formatteren, inderdaad. Anders zou je de draaiende windows installatie om zeep helpen.
De moet opstarten vanaf een cd of dvd met windows. Daar kun je als een van de installatie opties kiezen voor eerst de harddisk formatteren voor installatie...
 
Nu heb ik hier een DVD met daarop windows 7, maar op een of andere boot hij die DVD niet. De opties staan goed in de bios, maar hij gaat recht door naar het gebruikers scherm.
 
Biosvolgorde wel juist?
Als 1e opstartitem dan DVDrom.

Is de laptop wel geschikt voor XP?
Heb je dat gecontroleerd?
 
Ja, de volgorde in BIOS staat goed.

De laptop is aangeleverd met XP, maar op dit moment is er een andere xp op geïnstalleerd waardoor die op een of andere manier niet verder komt nadat die vraagt om te activeren.
 
Hoi,
welkom op Helpmij

Weet je wel zeker dat je een bootable dvd hebt?
En heb je wel de juiste versie van XP erop gezet (Home of Professional)?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik zeker.

EDIT: Zojuist maar eens geprobeerd om via het one time boot menu de CD te booten, en voila, hij doet het..

Geen idee verder waarom hij de instellingen van de bios niet volgt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik zeker.

Ruud,

Mik bedoeld of je wel goed op de licentiesticker hebt gekeken, daarop staat meestal
vermeld welke versie van XP je kunt installeren onder het licentienummer.
Pro of ultimatie gaat dus bijv. niet werken op een XP Home edition licentie.;)

Dus als je een overeenkomstige versie hebt, kun je zelfs met een geleende of
gedownloade cd/dvd XP opnieuw installeren met je licentie code.

Groet,

Remy
 
Wat kan is dat de CMOS-batterij zo ver leeg is dat de instellingen niet worden opgeslagen op de normale manier.
 
Ruud,

Mik bedoeld of je wel goed op de licentiesticker hebt gekeken, daarop staat meestal
vermeld welke versie van XP je kunt installeren onder het licentienummer.
Pro of ultimatie gaat dus bijv. niet werken op een XP Home edition licentie.;)

Dus als je een overeenkomstige versie hebt, kun je zelfs met een geleende of
gedownloade cd/dvd XP opnieuw installeren met je licentie code.

Groet,

Remy

Op die manier.

Er staat windows XP home op, en hij is geherinstalleerd met een andere windows home cd. Het probleem echter is dat het geen CD van Dell is. In het verleden al vaker opnieuw geïnstalleerd (met een geleende dell CD maar die is nu kwijt).

Waarom die dus niet verder komt nadat ik op activeren heb geklikt is me verder een raadsel.

Nu dus wel een windows 7 cd kunnen booten, en een harde format kunnen uitvoeren. Daarna installeer ik windows 7 en dan zou alles weer goed moeten zijn :).
 
Wat kan is dat de CMOS-batterij zo ver leeg is dat de instellingen niet worden opgeslagen op de normale manier.

Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Wanneer ik nu kijk in de bios staan de instellingen nog wel steeds hetzelfde, maar kan die dan toch bijna leeg zijn?

Het zou me echter niets verbazen na 4,5 jaar.

EDIT: Windows 7 geïnstalleerd, de cd die er nog in zat werd ook meteen geboot. Ik denk dus dat er ergens iets fout zat wat nu is verholpen :)

Bedankt iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan