formateren xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

dasha

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2005
hoi,
deze vraag is al eens gesteld maar het antwoord is mij niet helemaal duidelijk, dus mijn situatie

ik heb een pc met xp pro op mijn c schijf, en
ik heb xp home op mijn x schijf,

nu wil ik xp pro eraf hebben, ik heb alleen geen xp pro discettes of instalatie cd

nu dacht ik formateren die handel omdat er niks anders op de c schijf staat, tenminste dat neem ik aan, want hij draait op xp home (x)
dus staan alle drivers toch ook op x en op c?

het formateren van c lukt niet, dit heb ik geprobeert in de veilige modus van xp home

wat nu?
:D

op je c schijf wordt een bootmenu gemaakt
ook diverse kleine bestanden zullen altijd via c gaan

oplossing is windows xp home opnieuw instaleren op c schijf tijdens de instalatie kan je de schijf ook nog eens formateren.

bedankt voor het antwoord, ik was er al bang voor, moet ik het opnieuw instaleren, of kan het ook anders,
image? of gewoon kopieren / pasten(niet lachen jongens:o )
thanks

Geplaatst door dasha
bedankt voor het antwoord, ik was er al bang voor, moet ik het opnieuw instaleren, of kan het ook anders,
image? of gewoon kopieren / pasten(niet lachen jongens:o )
thanks

Of meissies:D

Opnieuw is beter!!

op je c schijf wordt een bootmenu gemaakt
Nee, dat hoeft niet. Ik heb het zelf meegemaakt dat de boot op een 2e en kleinere schijf (D) stond.
Onlangs ook hier in Helpmij weer gezien.

Het bootmenu wordt gemaakt op de schijf waar de eerste windows installatie staat. (m.a.w. waar de bios bootvolgorde begint)

Je zou kunnen proberen de bios boot volgorde aan te passen zodat de x schijf daar als eerste komt te staan, vervolgens zal je met de repair console van de XP cd 'fixboot' moeten gebruiken om het boot.ini gebeuren en dergelijke op de X schijf te krijgen.

XP op een andere harddisk zetten met behulp van een image, gaat niet werken, alle verwijzingen in je register wijzen naar schijf X die er dan niet meer is.

bedankt voor alle adviezen,
maar ik ben de weg allang kwijt, :D
ik instaleer xp home wel over xp pro heen (na formateren) op c en kijken hoe dat werkt,

ok het is gelukt,
xp home over xp pro geinstaleerd,
nu staat er nog een hoop proggie folders in mijn program files map, die niet in mijn software lijst van xp home staan, dus zijn ze niet geinstaleerd, toch~?
nu kan ik de meeste mappen weghalen,
maar een aantal niet, hoe kan ik bepalen of het xp applicaties zijn en ze dus niet verwijderen ,
Met andere woorden,
ik wil alles van mijn c schijf af en alleen xp home erop laten, kan dat~~?
is daar een proggie voor,

XP Home over XP Pro.

Geplaatst door dasha
ok het is gelukt,
xp home over xp pro geinstaleerd,
nu staat er nog een hoop proggie folders in mijn program files map, die niet in mijn software lijst van xp home staan, dus zijn ze niet geinstaleerd, toch~?
nu kan ik de meeste mappen weghalen,
maar een aantal niet, hoe kan ik bepalen of het xp applicaties zijn en ze dus niet verwijderen ,
Met andere woorden,
ik wil alles van mijn c schijf af en alleen xp home erop laten, kan dat~~?
is daar een proggie voor,
In je "C:\Windows\Program Files" map staan nu alle onder XP Professional geinstalleerde programma's nog. Zowel Windows-toepassingen als toepassingen van "derden" (anderen dan Microsoft). Het is voor wie dan ook ondoenlijk om voor jou te bepalen wat er weg moet en wat niet. Bovendien, als je programma's niet weghaalt via "Start > Configuratiescherm > Software "blijven alle registerwaarden staan.

Zoek in alle programma's in "C:\Windows\Program Files" het "uitvoerende" bestand op met een .EXE extensie. Dubbelklik er op en kijk wat er gebeurt. Opent zich een programma wat je wilt houden? Hou het dan. Gebeurt er niks of begint Windows te zoeken, dan heb je een probleem. Een paardemiddel is alle mappen van zo'n programma te verwijderen en na afloop een goede Register Cleaner enige malen te laten draaien. Maar deze methode verdient niet de schoonheidsprijs.:cool:

Re: XP Home over XP Pro.

Geplaatst door Boeing_737
In je "C:\Windows\Program Files" map staan nu alle onder XP Professional geinstalleerde programma's nog.
Ik heb het nog even nagekeken, maar je hebt nog wel meer dubbele mappen. In "C:\Documents and Settings" zijn alle "users" ook verdubbeld, maar dan met de toevoeging ".WINDOWS" of ".AUTHORITY". Of je daar nog last van krijgt valt niet te zeggen. Maar laat het maar zo, er aan sleutelen kan het alleen maar erger maken. Waarom heb je eigenlijk geen Windows XP Setup CD (of een Recovery CD als Windows al op je PC stond toen je hem kocht)? De "rommel" die je nu gemaakt hebt is alleen maar goed op te lossen met een CD waar Windows XP op staat.

ik heb een cd waar win xp home op staat,
niet van de win xp pro die eerst op de pc stond,
daarvoor stond er win me op maar dat was waardeloos

fixboot epair staat op de xp home cd? even kijken dan, kanik daar de files die ik nog niet op mijn x schijf heb overzetten zodat ik de c schijf kan formateren?

Formatteren XP.

Geplaatst door dasha
fixboot epair staat op de xp home cd? even kijken dan, kanik daar de files die ik nog niet op mijn x schijf heb overzetten zodat ik de c schijf kan formateren?
Dat Fixboot repair was alleen van toepassing toen je wilde veranderen dat niet XP Pro (op C:\) maar XP Home (op X:\) zou opstarten. Als nu een "clean install" wilt gaan doen (waardoor je Windows XP schoon op de C-schijf komt te staan) leg dan de Windows CD in de CD-Rom drive en herstart je PC. Start dan op vanaf de CD-Rom van Windows, als dat op het scherm gevraagd wordt (je moet dan een toets indrukken). Ga door alle keuzes heen naar "Nieuwe Installatie" ook als je gewaarschuwd wordt dat een andere versie van Windows is aangetroffen en dat alle bestanden verloren zullen gaan. Voer de setup uit. Let wel, dan ben je alle geinstalleerde programma's kwijt en die zul je opnieuw moeten installeren. ;)

dat heb ik dus al gedaan, een clean install van xp home, dus xp pro verwijderd,
alleen de niet windows gerelateerde proggies staan no in de program files map, die niet geinstaleerd zijn maar sommige kan ik ook niet weggooien, zoals sygate virussoftware map,
hij is niet geinstaleerd maar weg halen kan ik ook niet,
,
ik ga proberen om een reg cleaner er overheen te gooien, weet iemand een goeie, gratis,

kan ik ook nog iets anders doen?

Nieuwe installatie XP.

Geplaatst door dasha
dat heb ik dus al gedaan, een clean install van xp home, dus xp pro verwijderd,
alleen de niet windows gerelateerde proggies staan no in de program files map
Als er nog programma's in "C:\Program Files" staan die daar al stonden onder de Windows XP Professional installatie, is er - volgens mij - geen totaal nieuwe installatie van Windows XP Home gebeurd. :rolleyes:

Om je register te schonen:CCleaner http://www.ccleaner.com/ . Dat programma kan nog veel meer schoonmaken dan je register.

Wees wel voorzichtig met het kiezen van de diverse mogelijkheden. (Als je twijfelt, niet laten opruimen.)

Maar het register opschonen doet CCleaner prima. :thumb:

Als er nog 'oude' programma's in de programmamap staan dan heb je een Windows repair gedaan.
Gaat het over de oude Windows heen.
In dat geval zit je dus met allemaal programma's die je niet meer kunt gebruiken omdat ze niet in het register staan.
Het is een klusje maar klik even de toepassing (er staat .exe achter) aan.
De meesten, behalve sommige spelletjes, zullen het niet meer doen. Deze kun je dan simpelweg uit de programmamap verwijderen.

Geplaatst door Elisa
Als er nog 'oude' programma's in de programmamap staan dan heb je een Windows repair gedaan.
Gaat het over de oude Windows heen.
In dat geval zit je dus met allemaal programma's die je niet meer kunt gebruiken omdat ze niet in het register staan.
Het is een klusje maar klik even de toepassing (er staat .exe achter) aan.
De meesten, behalve sommige spelletjes, zullen het niet meer doen. Deze kun je dan simpelweg uit de programmamap verwijderen.
Hi Elisa,

Kijk even naar mijn post van 23-12-2005 om 23:07. :cool:

Kijk even naar mijn post van 23-12-2005 om 23:07.
Helemaal gemist! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan