formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

helma

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2003
Berichten
332
Ik heb een oude laptop. Met windows 98 upgrade.

Deze stond vast en met ctr alt delete kwam deze los. Maar hij start dus nu nniet meer op.

Bij opstarten geeft deze een HDC error, wat kan ik hier tegen doen.

Ik heb wel diverse bootdiskettes gebruikt en kom er niet uit, ook probeer ik te formateren maar dit gaat ook niet. Krijg wel c: maar kan deze niet lezen met dir.

Wie kan mij vertellen stap voor stap wat ik moet doen.

groetjes
 
p.s. als ik met opstartdiskette setup doe voor windows 98 te installeren van cdrom krijg ik de volgende melding:
kan geen tijdelijke map maken Als u hpfs of ntfs hebt geinstalleerd, moet u een ms-dos opstartpartitie maken voor een windows-installatie
Ik weet dus niet hoe dit moet.
En als ik format c doe krijg ik het volgende

parameter format not correct

kan ik dit nog verhelpen
 
helma,

Ik wil je proberen te helpen, maar je zult wel een beetje geduld met mij moeten hebben. Ik ben namelijk niet zo erg snel vandaag. Het feit dat je de c-prompt krijgt te zien heeft dat al een sprankje hoop. Beschikt je over het utility-programma fdisk?

EDIT: Ik zie dat je niet meer online bent, ik vrees dat ik zometeen maar ga afsluiten.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door helma
p.s. als ik met opstartdiskette setup doe voor windows 98 te installeren van cdrom krijg ik de volgende melding:
kan geen tijdelijke map maken Als u hpfs of ntfs hebt geinstalleerd, moet u een ms-dos opstartpartitie maken voor een windows-installatie
Ik weet dus niet hoe dit moet.
En als ik format c doe krijg ik het volgende

parameter format not correct

kan ik dit nog verhelpen

Om te beginnen die HDC error zal wel veroorzaakt zijn doordat de laptop lange tijd niet gebruikt is. Dan zijn de instellingen van de BIOS verloren gegaan. Je kunt het beste de laptop eens goed opladen.
Daarna de laptop aanzetten; hij doet nu eerst een power on test, daarna een geheugentest, daarna een test voor de schijven.
Daarna komt er een bericht over 'set up' of CMOS of BIOS met de aanduiding hoe je die opstart. Daar moet je snel bij zijn want anders gaat het systeem door. Dat kan 'del' zijn of 'esc' en nog meer mogelijkheden, dat is per machine verschillend. Ben je te laat dan laat je de machine zijn gang gaan of je zet hem meteen uit, en begin je opnieuw.

Als het je lukt om de machine te vangen in de setup, dan zie je daar verschillende menu's. Je gaat naar die voor de harde schijven of opslag, en kun je zien of je harde schijf wordt herkend. Als de schijf wordt herkend dan is het probleem met de schijf voorbij. Wordt hij niet herkend dan moet je nagaan wat de oorzaak van zou kunnen zijn. Zit de schijf er wel goed in, zijn de contacten niet aangetast. (De harde schijf zit aan de onderkant, zie instructieboekje)

Is de harde schijf goed dan ga je naar exit en opslaan. (Zet eerst de Windows 98 opstartdiskette in station a: )

De machine start nu opnieuw op en na de tests stelt die vast dat er een diskette in het station a: is.

Bij mij komen de volgende berichten:

Booting from removable media

Keuze menu: kies voor opstarten zonder CD-Rom ondersteuning

A:>

Type FDISK

Bericht over schijven groter dan 2 MB, kies Y

Menu van schijf 1 (als er meerder schijven zijn kun je van hier ook naar schijf 2)
Kies 1. DOS partitie of logisch station maken

Als je dit gedaan hebt kies je voor FDISK afsluiten

A:>

Geef FORMAT C: /U (dus vanuit station A)

Er komt een waarschuwing dat alle gegevens zullen verdwijnen.

Geef Y


Als het formatteren klaar is start je het systeem opnieuw maar nu met de keus
START SYSTEEM MET CD-ROM ondersteuning

Je kunt nu kiezen voor setup, waarbij je even uit moet kijken of de systeemschijf op E of D staat. (Dit wordt mede veroorzaakt doordat er een tijdelijke schijf in het geugen is aangemaakt.)

Van hieruit moet je je weg kunnen vinden, want ik heb hier verder niets om dat uit te testen.
Het instructieboekje wat je bij Windows hebt gekregen is ook erg duidelijk over de procedure.
Succes
 
Kijk eens of je op de opstartdisk het programma fdisk hebt, zoals dennis al zei.

Ga naar a:\ en typ in FDISK en geef enter.
FDISK start op.
Klik op optie 4 om de huidige partitiegegevens weer te geven. Wat zie je? Met ESC kan je terug naar het vorige scherm.
Met optie 3 kan je in FDISK partities verwijderen. Verwijder eerst de (eventuele) logische stations, dan de (eventuele) uitgebreide partitie en daarna de primaire partitie. Ter bevestiging wordt gevraagd om het label in te toetsen. Alle partities zijn hierna verdwenen. Ga met ESC terug naar het hoofdscherm.
Kies met optie 1 om een partitie aan te maken. Kies voor een primaire partitie. Kies voor een partitie met een grootte van 2000 Mb (ik weet niet zeker of je een FAT of FAT32 bootdiskette hebt).
Maak deze partitie actief.
Eventueel kan je een extended partitie aanmaken met daarin een of meerder logische stations. deze zullen te voorschijn komen in windows als schijfletters d:, e: enz. Je cd-rom zal als laatste driveletter worden toegevoegd.

Herstart nu de computer. Formatteer de partities en installeer windows 98.
 
Ik wil jullie hartelijk bedanken, het probleem was dat de contact van de harde schijf geen contact maakte.
Maar ik wel weer een heleboel geleerd van jullie.
Daarom vind ik helpmij en jullie member geweldig.

Hartstikke bedankt :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :D
 
Met plezier gedaan.

Kun je ook nog deze ondersteuning sterretjes geven.

Kijk rechts onderaan achter het laatste bericht, daar waar je het probleem afgesloten hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan