formateren

• Onderwerp starter Onderwerp starter fms
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fms

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
hallo,

ik heb een probleem met het formateren van mijn hardeschijf. ik heb gelezen dat ik een bootdiskette moet hebben om fdisk uit te voeren maar als ik de diskette in mijn computer stop en aan zet, zegt hij: "verwijder shijf of medium, druk op een toets" . ik heb de diskette ook als eerste in het bios gezet.
wat moet ik doen?

er staat windows xp op mijn hardeschijf, en er staat nu mrfloppy op de diskette

Hoi,

Ik weet niet of je tweede partitie hebt want anders kan je gewoon vista op de tweede partitie zetten.

Modag

Laatst bewerkt:
nee heb ik niet dat is ook beetje het probleem, dus ik probeer nu om het gewoon te formateren en dan opnieuw een indeling te maken van partities, maar dat lukt dus niet helemaal.

Laatst bewerkt:
er staat windows xp op mijn hardeschijf, en er staat nu mrfloppy op de diskette

mrfloppy.......???

Download op bootdisk.com een Windows98SE OEM bootdisk en ga dáármee aan de slag.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dat is jammer dan kan eerst xp doen en dan kan je tijdens de installatie de oude partitie verwijderen en dan 1 nieuwe aanmaken t.b.v. xp dan gewoon hierop installleren.
Dan vista installeren: op overgebleven ruimte een partitie maken en dan hier vista op installeren .

Modag

Laatst bewerkt:
Klopt, het DOS kan NTFS niet lezen. Je hebt die bootdisk ook primair nodig om de non-dos partitie te verwijderen (die optie, Non-dos partitie verwijderen, wordt ook geboden) Als je dat hebt gedaan en je vervolgens met de CD van XP opstart en een nieuwe primaire partitie aanmaakt (NTFS), zul je zien dat je weer de volledige beschikbaarheid hebt over de hdd capaciteit.

Laatst bewerkt:
ik heb 4 opties:

1.create dos partition or logical dos drive
2.set active partition
3.delete partition or logical DOS drive
4.display partition information

ik neem aan dat je dus bedoeld dat ik optie 3 neem?

Ik heb in geen tijden een dergelijke actie uitgevoerd, maar ik meende dat de optie "delete non-dos partitie" ook te zien moest zijn. Mogelijk ben ik in de war met een rechtstreekse boot met een XP disk waarin dan wél die optie staat.

Correct, van deze 4 opties is de 3e de meest logische.

o ja klopt ik moest eerst optie 3 nemen en nu zie ik wel staan delete non-dos partition. als dit klaar wat moet ik dan met fdisk doen om partities te maken?

Hm, ik had het mij dus wel goed herinnerd. Mogelijk heeft het "mrfloppy" al fratsen met de hdd uitgehaald..............

Fdisk: Deleting an NTFS Partition
1. Select Y for treating NTFS partitions as large
2. Select 3. Delete partition or Logical DOS Drive
3. Select 4. Delete Non-DOS Partition
4. Enter 1 for the primary partition to delete
5. Enter in the number of the Non-DOS Partition.. It should show as Type NTFS in the list above.
6. Press the Enter key
7. Enter Y for Do you with to continue
8. Press the Esc key to bring you back to the main FDISK screen.

[edit] we waren gelijk aan het typen en posten,............ zie tijdstippen......... [end edit]

--------------------------------------------------------------------------------

Laatst bewerkt:
wat moet ik dan met fdisk doen om partities te maken?

Helemaal niets meer, Fdisk afsluiten / verlaten, diskette eruit, stop de XP cd erin en boot vanaf CD.

Volg de installatie schermen van XP en maak eerst één of meerdere NTFS partities.

Laatst bewerkt:
Ik heb potjandorie je openingsbericht te snel gelezen en daardoor iets over het hoofd gezien.............. namelijk dat je uitgangspositie een schijf (partitie) is die al middels NTFS is ingedeeld ipv middels FAT.

al die heisa met die bootdisk en fdisk was helemaal niet nodig geweest en had je over kunnen slaan.

Simpelweg geen diskette gebruiken en gelijk de XP cd erin, had hetzelfde effect gehad als waar je was toen ik in mijn vorige bericht schreef............. "helemaal niets..... etc. etc."

Enige verschil was dat je na het opstarten / booten met de XP cd niet eerst partities had moeten maken, maar dat je eerst alle aangetroffen partities had moeten formatteren en / of (naar keuze) verwijderen en dán nieuwe aan had moeten maken. De CD van XP heeft namelijk een soort van Fdisk aan boord, zodat je dus die 98SE disk helemaal niet nodig zou hebben gehad, zeker ook niet omdat er geen DOS OS op je systeem stond, maar simpelweg XP.

Nou ja, het was in ieder geval een leuke exercitie voor je en je hebt dan toch leren omgaan met Fdisk. ;) :D

Laatst bewerkt:
Nou ja, het was in ieder geval een leuke exercitie voor je en je hebt dan toch leren omgaan met Fdisk. ;) :D

haha ja was echt dolle pret:p. wel jammer dat ik nu allemaal hoor, maarja zoals je zei: heb ik dan toch leren omgaan met fdisk:D

Vergeet vooral niet om éérst XP te installeren en pas daarná Vista. Anders krijg je weer gezeur met het bootmenu en moet je daar weer tooltjes voor gaan gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan