Formatteren...hoe exact???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heatseeker

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2002
Berichten
529
Ik ga dus mijn pc met windows 98se formatteren, kan iemand mij precies vertellen hoe ik te werk moet gaan?

Ik start de pc op, drik op f8 en ga naar formatteren!
Hiet toets ik dus achter de c: format c...heb wel een opstart discette in mijn station.

MAAR DAN?????

Is ie helemaal leeg, geen verbinding meer met helpmij.nl....98se opnieuw installeren....en dan welke volgorde?....geluids en 3d kaart of wat anders eerst?

bvd heatseeker
 
Bij het formatteren wordt alles van je schijf gewist. Na het formatteren moet je dus eerst weer je besturingssysteem installeren en daarna alle software enz. Maakt niet uit welke volgorde, ik zou de videokaart wel snel doen, anders heb je een beeld van 640x480 en 16 kleuren.
 
Zorg er wel voor dat je je PC laadt mét CD-ROM ondersteuning. En anders moet je ervoor zorgen dat je een Win98 CD-ROM hebt, die automatisch opstart als je je PC opstart. Plus natuurlijk dat je FIRST BOOT in je BIOS op CD-ROM zet...

Vervolgens maakt het niets uit wat je als 1e installeert. Ik begin altijd met de video-drivers en dan internetverbinding. Daarna pas geluid, muis, toetsenbord, printer, scanner, minidisc.

Succes
 
Neem een goeie windows opstart diekette.
als je op de dos prompt bent aangekomen typ je achter A:\ format c:/u bevestig dat je wilt formateren.

de C schijf zal nu geformateerd worden na de format start je de pc weer op ( ctrl-alt-del ) en kies je voor opstarten met cd-rom ondersteunig als je die vraag krijgt.

De installatie van Windows :

Zorg nu dat je de Windows cd-rom in je cd-rom speler hebt zitten en type nadat je de DOS-prompt weer hebt als je alles geformatteerd hebt type je X:setup(de x staat in deze voor je cd-rom drive letter).

En volg de instructies van Windows op.

Afhankelijk van de snelheid van je computer zal Windows er zo'n 30 tot 60 minuten over doen om te installeren.

Tijdens de installatie zal Windows u een aantal vragen stellen zoals :

De installatie map : gewoonlijk staat dit op C:/Windows laat dit zo tenzij u Windows in een andere map wil hebben.

Een schijfcontrole : Windows zal nu controleren of dat er voldoende ruimte is op het opgegeven station.

Na deze controle krijgt u een schermpje waar u een gebruikersnaam en bedrijfsnaam moet invullen

( gebruikersnaam is verplicht bedrijfsnaam niet) klik op volgende om verder te gaan.

Installatie keuze :
Je kan kiezen voor een standaard installatie.
installatie voor een laptop,en aangepaste installatie.

Standaard installeert Windows alle voor de hand liggende opties.

Laptop installatie is voor gebruikers van en laptop.

Bij een aangepaste installatie kan je zelf aangeven wat je wel en niet geïnstalleerd wil hebben.

Het voordeel bij een aangepaste installatie is je kan de dingen instaleren die je nodig hebt of gebruikt en niet alle standaard dingen die Windows installeert ( bureaublad achtergronden , screensavers , toegankelijkheid ,systeem werkset enz enz )

Dit kan ook later in Windows nog via Start / configuratiescherm / software / Windows setup corrigeren.

later dienen evt de jusite drivers voor videokaart / geluidskaart / modem geinstaleerd te worden.

ga hiervoor naar configuratiescherm / systeem.
als daar gele uitroep tekens staan bij hardware verwijder je die en zorg dat je de cd;s / diskettes met drivers bij de hand hebt.
klik dan op vernieuwen.

succes
 
Ik denk dat dit 1 van de laatste keren word dat ik hier bij helpmij.nl ben geweest.... zal mijn best doen....misschien tot ziens!

heatseeker
 
Waarom 1 van de laatste keren?! Wordt helpmij.nl gebanned als je je nieuwe Windows erop hebt gegooid?
 
Hoe zet ik trouwens mijn gegevens van chello weer in de computer....zodat mijn modem en netwerkkaart elkaar weer herkennen?

heatseeker
 
Nee Jeroen geeft eigenlijk aan het vertrouwen dat ik in mezelf heb...dit is mijn 1e formatteer poging!!!!!!!

groeten
 
Geplaatst door Heatseeker
Nee Jeroen geeft eigenlijk aan het vertrouwen dat ik in mezelf heb...dit is mijn 1e formatteer poging!!!!!!!

groeten

In ieder geval succes, aan de uitleg zal het niet liggen:)

P.s. Misschien moet je dit topic ffies uitprinten
 
Heb ik reeds gedaan toetje, evenals e-mail adressen enz......copyen van bepaalde programma`s gemaakt...ik ben er helemaal klaar voor!
Nee duidelijke uitleg , alleen knippert er bij het opstarten na f8 te hebben gedrukt en dan optie 5....geen a, maar c......???


heatseeker
 
gebruik ook geen F8 tijdens opstarten

zorg gewoon voor een windows opstart diskette en start daar de pc mee op.

lees ook mijn eerder stukkje.
 
Nou daar ben ik weer, het is dus gelukt...moet zeggen viel allemaal erg mee...dat computertje is weer lekker schoon om mee te werken nu...alles nieuw geinstalleerd en start ook weer snel op...!!!Kan alleen maar zeggen, dames/heren heel erg bedankt en vooral tazman , geweldige uitleg klopte precies!

heatseeker
 
geen dank graag gedaan.

bewaar het gene wat je uitgeprint hebt evt voor een andere keer.
meer leuke wetenwaardigheden over de pc vindt je op mijn website http://go.to/wintips
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan