formatteren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ar2nl

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2004
Berichten
11
Ik heb de bios zo veranderd dat de pc eerst vanuit de cd-rom (waar de cd Windows xp staat) start. Ik dacht dat ik zo bij ms-dos zou komen om dan format C:/ kunnen geven.
Echter: dit lukt niet. Windows xp begint gewoon te draaien vanuit de cd-rom en zo kom ik maar niet op dos.
Iemand een idee?
thanx
 
Ja, maar hoe?

Hoe kun je onder windows xp een opstart-diskette maken? ik zie het nergens, ook niet onder Bureau Accesoires
 
Wil je xp opnieuw installeren? Als je de installatiecdrom start (zoals je al zelf zegt staat die als eerste ingesteld in het Bios) dan kom je op een gegeven moment de vraag tegen of je wilt formatteren. Het hoeft dus niet persé met een opstartdiskette.

Als je wel wilt formatteren met een opstartdiskette, dan kun je die hier downloaden http://www.biazzi.org/docs/boot98se.exe (downloaden, dubbelklikken op bestand, diskette in de diskdrive doen en hij maakt er zelf een opstartdiskette van)

Daarna zorg je dat de bootvolgorde in het Bios is veranderd zodat hij van A start (floppy drive)

Dan start je de pc en voila, je bent in Dos. Je kunt alleen format C doen als je C partitie fat32 ingedeeld is. Als hij NTFS is, dan zal het niet werken.

Succes!
 
je kunt met fdisk wel degelijk een ntfs partitie verwijderen hoor.
kies dan voor de optie Non Dos partitie verwijderen.

succes
 
dank allen maar ik heb nog niet veel succes.
Ik heb dit gedaan:
de installatiecdrom wordt gestart > nada vraag of ik wil formateren:-(
Verder: een opstartdiskette van http://www.biazzi.org/docs/boot98se.exe (downloaden,

Ik zorgde voor de bootvolgorde in het bios met A
Maar dan krijg ik de mededeling dat c geen partities heeft én mijn toetsenbord reageert niet (waardoor ik geen opdracht c:/install kan typen
:-((((((
 
Lijkt me dan toch het makkelijkst om het op deze manier te doen:

Als je de installatiecdrom start (zoals je al zelf zegt staat die als eerste ingesteld in het Bios) dan kom je op een gegeven moment de vraag tegen of je wilt formatteren. Dan kies je de optie "ja". Dan is je pc ook geformatteerd.:)
 
Wellicht ben ik een beetje dom voor pc's maar dit wil maar niet lukken.
Ik heb in het Bios opnieuw veranderd zodat 't eerst in de cd-rom kijkt en daar heb ik de cd Windows XP maar de pc vraagt mij nimmer of ik wil formatteren.
Ik krijg alleen de mededeling "Toets op een letter als u wilt dat de pc vanuit de cd-rom start", dit doe ik maar dan begint windows xp terwijl ik eerst de HS wil formatteren om dan xp opnieuw te installeren.
 
De volgorde van het installeren is misschien niet zo logisch gemaakt door microsoft. Hij gaat eerst beginnen met installeren zeg maar, en dan moet je heeeel goed opletten omdat je al snel dat stukje overslaat. Dan komt op een gegeven moment de vraag om te formatteren.

Dus die vraag komt niet in het begin al. Maar goed lezen voordat je klikt is geen overbodige luxe, want je bent zo die vraag voorbij.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan