formatteren/opnieuw inst.Windows98

• Onderwerp starter Onderwerp starter Olga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Olga

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2001
Ik heb een oude computer, slechts 4,3 GB,333 Mhz,Pentium II.Ik wil de computer helemaal opschonen, hij is na 5 jr.gebruik nogal traag en er verschijnen vaak foutmeldingen. Ik wil dus een backup maken van mijn belangrijkste bestanden, de C-schijf formatteren en opnieuw Windows98 installeren.Wat moet ik nu precies doen?Ik heb al van alles gelezen, ook SchoonePC, en ik durf er bijna niet aan te beginnen als ik lees wat anderen voor problemen hebben. Zo begrijp ik eigenlijk niet dat ik problemen met drivers zou kunnen krijgen, als ik de software gebruik die bij de hardware hoort, staan deze er toch op of vergis ik me? Kan iemand me s.v.p. een duidelijke volgorde opstellen? Gedoe met partities is vlgs. mij, niet aan de orde.
Ik gebruik al jaren een Norton anti-virusprogr. en heb deze up to date gehouden. Hoe kan ik deze vastleggen om te voorkomen dat ik alles opnieuw moet updaten? Bedankt!

Als je hardware van een nog steeds actief bedrijf is heb je weinig zorgen. Kijk of je drivers van je hardware, zoals geluidskaart, grafische kaart, printers en andere randapparatuur op internet kan vinden in het geval windows 98 dit niet detecteert en installeert.

Test of je kan opstarten van de windows cd, controleer of je opstartdiskette naar behoren werkt.

Ga goed na of je je mail, documenten en instellingen hebt. Je kan bij sommige programma's instellingen exporteren naar een bestand en dit na de verse installatie makkelijk importeren. Dit kan bijvoorbeeld bij winRar, office XP, autoCad.

Je kan nog overwegen windows 2000 te installeren als je deze hebt. Bijzondere verfrissing t.o.v. 98. Die zal ook goed draaien op je pc.

[edit]uhm, je virusscanner kan je gewoon updaten na installatie. Zo gek veel hoef je dan niet te downloaden.[/edit]

Geplaatst door caveman
Als je hardware van een nog steeds actief bedrijf is heb je weinig zorgen. Kijk of je drivers van je hardware, zoals geluidskaart, grafische kaart, printers en andere randapparatuur op internet kan vinden in het geval windows 98 dit niet detecteert en installeert.

Test of je kan opstarten van de windows cd, controleer of je opstartdiskette naar behoren werkt.

Ga goed na of je je mail, documenten en instellingen hebt. Je kan bij sommige programma's instellingen exporteren naar een bestand en dit na de verse installatie makkelijk importeren. Dit kan bijvoorbeeld bij winRar, office XP, autoCad.

Je kan nog overwegen windows 2000 te installeren als je deze hebt. Bijzondere verfrissing t.o.v. 98. Die zal ook goed draaien op je pc.

[edit]uhm, je virusscanner kan je gewoon updaten na installatie. Zo gek veel hoef je dan niet te downloaden.[/edit]

Met zo'n configuratie kan je inderdaad wel op Windows2000 overgaan, maar dan moet je wel meer dan 64 mb ram hebben wil het een beetje goed gaan draaien

Bedankt voor je reactie. Dan heb ik nog de volgende vragen:
Kan ik de C-schijf formatteren via Windows of moet ik dit vanuit MS-Dos doen en hoe dan?
Moet ik na het formatteren altijd een opstartdiskette gebruiken of kan ik direct Windows98 installeren?
En moet ik mijn printer etc. afkoppelen voordat ik ga formatteren, installeren?Of maakt dat niets uit?

Doe dat formatteren met een opstartdiskette.

Je kan daarna opstarten met dezelfde diskette (kiezen voor CD-rom ondersteuning) en dan Windows installeren. Je kan ook booten met de CD. In dat geval moet je de bootvolgorde in de BIOS veranderen, dat die eerst de CD leest. Ja koppel, je printer er maar af.

Groetjes,
Bennie

Hoi,

Misschien ten overvloede maar.......veel van je vragen worden hier ook beantwoord.

Suc6.

Ik heb jullie raad opgevolgd en mijn computer werkt weer een gedeelte zoals ik het wil. Ik heb er nog enkele probleempjes mee waar ik (nog) niet uitkom, maar die horen hier niet thuis. Bedankt in ieder geval voor jullie adviezen, ben weer een hoop wijzer geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan