formatteren/partitioneren externe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guitarnet

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Hey!

Ik heb een externe harde schijf, van ongeveer een jaartje of anderhalf oud.
Het is een 120gb van NEC, met geen eigen voeding, maar 2 usb-aansluitingen (tis een laptopschijf met kleine behuizing eromheen (erg handig met vervoer)

nu heeft deze een tijd aan 1 van mijn computers gehangen, als directe opslag voor downloads en voor losse data.
Toen ik hem kocht was hij al gepartitioneerd met 1 partitie van 40gb en 1 van 80.
Nu was mijn downloadprogramma helemaal gechrashed en niet meer bruikbaar. Dus heb ik het weggegooid, en daarvoor gezegd dat hij de gedownloadede bestanden kon verwijderen. Als ik daarna in verkenner de map van de 80gb partitie inging (die was voor het downloaden), gaf hij niets weer, al gaf verkenner netjes aan dat er toch 20gb in gebruik was.
formatteren lukte niet, dus ik heb hem aan een andere pc van me gehangen.
daarop lukte het me op de 40gb partitie te formatteren (na t backuppen). deze is leeg en wordt goed weergegeven in verkenner.
echter krijg ik de 80gb partitie niet meer werkend. hij ziet het wel, maar als lokaal station (niet de naam die hij eerst had)
als ik hem wil formatteren geeft hij op het laatste moment aan dat het formatteren niet kan worden voltooid, niet in windows-formatteren als in paragon partition manager (deze geeft aan dat er een fout is). De partitie wordt aangegeven als lokaal station van 0kb.

Is er een mogelijkheid dat hij gewoon geformatteerd kan worden en weer kan worden gebruikt? dit geintje kost me zo wel 80gb :shocked:, dat is toch niet fijn, al heb ik genoeg andere gb's.
Allvast bedankt!
Willem

Hey!

Ik heb een externe harde schijf, van ongeveer een jaartje of anderhalf oud.
Het is een 120gb van NEC, met geen eigen voeding, maar 2 usb-aansluitingen (tis een laptopschijf met kleine behuizing eromheen (erg handig met vervoer)

nu heeft deze een tijd aan 1 van mijn computers gehangen, als directe opslag voor downloads en voor losse data.
Toen ik hem kocht was hij al gepartitioneerd met 1 partitie van 40gb en 1 van 80.
Nu was mijn downloadprogramma helemaal gechrashed en niet meer bruikbaar. Dus heb ik het weggegooid, en daarvoor gezegd dat hij de gedownloadede bestanden kon verwijderen. Als ik daarna in verkenner de map van de 80gb partitie inging (die was voor het downloaden), gaf hij niets weer, al gaf verkenner netjes aan dat er toch 20gb in gebruik was.
formatteren lukte niet, dus ik heb hem aan een andere pc van me gehangen.
daarop lukte het me op de 40gb partitie te formatteren (na t backuppen). deze is leeg en wordt goed weergegeven in verkenner.
echter krijg ik de 80gb partitie niet meer werkend. hij ziet het wel, maar als lokaal station (niet de naam die hij eerst had)
als ik hem wil formatteren geeft hij op het laatste moment aan dat het formatteren niet kan worden voltooid, niet in windows-formatteren als in paragon partition manager (deze geeft aan dat er een fout is). De partitie wordt aangegeven als lokaal station van 0kb.

Is er een mogelijkheid dat hij gewoon geformatteerd kan worden en weer kan worden gebruikt? dit geintje kost me zo wel 80gb :shocked:, dat is toch niet fijn, al heb ik genoeg andere gb's.
Allvast bedankt!
Willem

Het kan goed zijn dat Windows de schijf niet kan formatteren door corrupte sectors, in de meeste gevallen is dit op te lossen door schijfcontrole uit te voeren.

Als je schijfcontrolle in de Opdrachtpromt open kan je alles zien wat er niet klopt (kapotte/beschadigde sectoren ed.)
Dit doe je door via start Opdrachtprompt te openen.
Een sneller manir is via uitvoeren de volgende opdracht uit te voeren cmd

In de opdracht prompt moet u de volgende opdracht uitvoeren.
chkdsk <stationsletter> /F /R /X

De opdracht kort uitgelegt.
chkdsk - De controle programma
/F - Probeert fouten te herstellen op de hardeschijf/partitie
/R - Vindt beschadigde sectoren en herstelt leesbare gegevens.
/X - forceert loskoppelen van schijf, de schijf kan dan niet gebruikt worden tijdens de controlen.

Veel succes, :thumb:

helaas, ik krijg de melding dat er niets mis is, mede doordat er momenteel geen bestandssysteem actief is op de schijf (geen NTFS/FAT32), dit komt door het mislukken van het eerdere formatteren..
als ik de stappen uitvoer in cmd krijg ik gelijk de melding dat er geen bestandssysteem actief is :(

helaas, ik krijg de melding dat er niets mis is, mede doordat er momenteel geen bestandssysteem actief is op de schijf (geen NTFS/FAT32), dit komt door het mislukken van het eerdere formatteren..
als ik de stappen uitvoer in cmd krijg ik gelijk de melding dat er geen bestandssysteem actief is :(

heeft u al Partition Magic uigeprobeerd, misschien lukt het met een 3th party programma

in partition magic zelf zie ik dat hij de schijf als "BAD" aangeeft, en als ik hem wil laten formatteren naar NFTS krijg ik een foutmelding.

"Error 4. while executing Batch"
en
"Error 4. Bad argument/parameter"

en dan ben ik weer terug naar af.
hij ziet de schijf als 0 kb; bij het formatteren ziet hij netjes dat die partitie 80gb is, en de totale schijf 120...

probleem is ondertussen opgelost.

Ik heb de externe schijf op mn (vista)laptop aangesloten, en ben aan de slag gegaan met Paragon Partition manager.
deze gaf ook aan dat de partitie van 80gb niet goed was. Dus die verwijderd. Daarna de vrijgekomen ruimte toebedeeld aan de 40gb partitie, en nu is het 1 partitie van 120gb geworden.

ging makkelijker dan gedacht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan