Formatteren + Reinstalleren Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VitaminX

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Ik had een vraagje,

Mijn pc is de laatste tijd erg langzaam, en er staat Windows XP-Home op.
Nu is mijn vraag:

- Kan ik formatteren zonder een opstartdiskette? Want ik heb geen floppy-drive..

Ik wil namenlijk formatteren, en dan weer Windows XP-home er op zetten.

Ik heb hier namenlijk wel de Windows XP cd, maar..voor ik begin, wil ik even zeker weten of dit mogelijk is..

En missien ergens een tutorial ofzo, over hoe ik dat moet doen? Sinds het mijn eerste keer wordt, dat ik ga fragmenteren + Windows installeren, ik weet wel in grote lijnen, maar wil voor de zekerheid, de precieze stappen weten. :o

B.v.d,

Vita

yep, cd erin, herstarten (wel in je bois even de goede opstartvolgorde aangeven, of met F8 opstarten van cd) en de rest wijst zichzelf.

Binnen de installatie wordt gevraagt welke psartitie je wilt formateren en hoe, snel of volledig. Je kunt er ook voor kiezen om niet te formateren, maar dan komnt de nieuwe installatie over de bestaande heen. Sommige instellingen en bestanden worden dan bewaart.

Over bewaren gesproken: exporteer
A] je adresboek
B] je favorieten
C] je emailmap
D] je documenten

naar een andere partitie of fikken op cd/dvd

Laatst bewerkt:
Dus dan kan ik aangeven, bijvoorbeeld eerst Fragmenteren van mijn schijf, en daarna Windows-installeren?

Ook had ik nog een vraagje, als ik mijn pc opstart, staat er 2 keer Windows XP-home, waar ik uit kan kiezen..als ik fragmenteer + reinstalleer, krijg ik dan geen 3e? of gaan die 2 weg, en krijg ik er 1 (de goede?)

Bedankt voor je snelle bericht :)

Je maakt een denkfout, fragmenteren doet je comp geheel vanzelf en is de oorzaak van htet trager worden.

Je bedoeld formateren ;)

Wanneer je voor formateren kiest ( snel of volledig) wordt alle info op je schijf gewist en zal ( als het goed is )( de melding niet meer verschijnen. Zo wel, dan is daar een oplossing voor.

Clipboard07.jpg

Formateren, dat is dan wat ik bedoel!

Ik wil gewoon, alles eraf hebben, en weer even schoon beginnen :)
Ik heb 1 harde schijf, de C: schijf, en hierop staat ook mijn Windows..

Dus ik kan de cd erin doen, reb00ten, F8..en dan gaat alles vanzelf?
If so, dan ga ik het zo eens proberen..

stop de tijd;

Eén partitie, oké hoe groot?

Is het verstandig om een 2e partitie aan te maken en daar en backup van je bestanden te parkeren? Volgens mij altijd, al kost het je nu nog de nodige tijd.

Ik zweer bij de volgende indeling (afhankelijk van de capaciteit van je HD)
C:/ hier installeer ik XP 15GB
D:/ hier installeer ik mn programma's 5GB
E:/ hier staan mn adresboek, e-mailmap, map "Mijn bestanden", downloads enz 10GB
F:/ film-iso's, mp3's 250GB

Trage pc's zijn naar mijn mening altijd een gevolg van achterstallig onderhoud.

1] Schijfcontrole uitvoeren
2] CCleaner ophalen, installeren en de twee onderdelen laten draaien (opruiming en problemen oplossen)
3] de-fragmenteren

En vergeet je beveiliging niet; viruscontrole en anti-spyware (AdAware)

Yep, je bent nog wel een avondje zoet denk ik :)

Ik heb 1 hs, 75 GB.

En ik zou echt niet weten hoe ik een extra partitie er bij kan maken..
Dus daar kan ik bijvoorbeeld mijn muziek inzetten, en dat bewaren? en mijn foto's? want dat zou best handig zijn :o

En echt onderstallig onderhoud is het niet, aangezien ik elke week, 2 keer mcAfee en S&D er door haal..

Mc Afee en SD zijn oké, maar staan los van CCleaner. Probeer dat eerst eens. De eerste keer dat je CCleaner draait kan opruimen een mooi tijdje duren, 5 a 6 minuten is geen uitzondering en bij een klus aan een pc van een kennis verwijderde CCleaner 750 MB!

Het onderdeel problemen oplossen verschoont je register. Het verwijdert alle fouten die het aantreft en zal wellicht een keer of 4 a 5 herhaald moeten worden voordat er geen fouten meer worden aangetroffen.

Loont echt de moeite.

www.ccleaner.com

Je HD partitioneren is weer een ander verhaal, maar wat betreft de veiligheid van de bestanden waar je zuinig op bent wel aan te raden.

Voor het partitioneren heb je een prog als Partition Magic nodig.

Suc6 alvast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan