Formatteren van hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

pro pizza

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2007
Hallo,

Hoe kan ik vanaf de windows cd de harde schijf formatteren maar niet windows opnieuw installeren?

Mvg, Ruben

je hebt windows op de c? en je wilt de c: formateren?

dat gaat niet :P

start windows op en klik op de D: met rechtermuisknop en klik zo op formateren :)

is je schijf een fat en moet het een ntfs worden?
druk dan op het vlaggetje en R (tegelijk vlag+r)
typ daar
"convert c: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens!) de c: eventueel vervangen

Zitten twee schijven in, de schijf die nu opstart moet geformatteerd worden, de andere schijf heb ik losgekopeld. Op de andere schijf heb ik windows ook geinstalleerd. Nu wil ik dus dat de schijf waarvan hij nu opstart helemaal geformatteerd wordt en daar niet meer vanaf op kan starten....

Mvg, Ruben

Als u de partitie wilt formatteren zonder Windows XP te installeren, gebruikt u een ander hulpprogramma.
\

en dat haal ik dan van *deze site*

ikzelf pak meestal een vista of windows 7 cd die werkt echt fijn vind ik :)

je kan ook gewoon mijn 2de optie pakken en vanuit windows de 2de harde schijf formateren :)

je kan ook software van 3de gebruiken (Gparted of UltimateBootCD)

Gparted op livecd branden en dan vanaf de nieuw geinstalleerde windows (xp is het trouwens) op de c:/ schijf opstarten en dan de d:/ schijf formatteren?

Mvg, Ruben

1 van de 2 :P

of Gparted live cd gebruiken en daarvan opstarten

of gewoon vanuit windows :)

Oké, maar dan moet je dus windows opstarten vanaf de hardeschijf die niet geformateerd moet worden toch?

Dan hoeft het niet meer met gparted? dan kun je gewoon rmb op hardeschijf klikken en dan formatteren?

Hoe kan ik in de bios instellen vanaf welke hardeschijf hij op moet starten?

Dan hoeft het niet meer met gparted? dan kun je gewoon rmb op hardeschijf klikken en dan formatteren?

Hoe kan ik in de bios instellen vanaf welke hardeschijf hij op moet starten?
op je eerste vraag, ja :)

[smallimg]http://img684.imageshack.us/img684/9198/kijkzo.jpg[/smallimg]

hij start automatisch vanaf de 1ste harde schijf op :)

tenzij je meerdere windows(of andere OS) hebt dan gaat dat via een schermpje (zwart met witte letters beter bekend als multiboot scherm)

dat kan gewoon verandert worden in windows :)
druk op het vlaggetje + R en typ "MSconfig" in zonder aanhalingstekens ga dan naar boot (opstarten) en zet het daar allemaal weer goed :)

Laatst bewerkt:
maar hij moet opstarten vanaf de 2de hardeschijf...

als de 2de harde schijf als enige windows bevat doet hij dat gewoon :)

als de 2de harde schijf windows bevat maar de eerste ook dan krijg je een keuze menu als je opstart

*edit* ik heb een voorbeeld van formateren met windows 2 blokjes naar boven erbijgezet!

Laatst bewerkt:
Ik heb even met Pro Pizza gepraat, en we hebben nu de 'nieuwe' schijf (met de juiste XP erop) als eerste schijf aangegeven via het omwisselen van de IDE connectoren (stonden op Cable Select).
De schijf met de 'oude' XP erop wordt niet (meer) gezien (niet in apparaatbeheer, niet in de BIOS en ook niet in Apparaatbeheer) dus we gaan ervan uit dat die gewoon kapot of (minstens) onbetrouwbaar is.

Die 'oude' schijf gaat uitgeschakeld worden; alles werkt nu goed.

Tijs.

Ik heb even met Pro Pizza gepraat, en we hebben nu de 'nieuwe' schijf (met de juiste XP erop) als eerste schijf aangegeven via het omwisselen van de IDE connectoren (stonden op Cable Select).
De schijf met de 'oude' XP erop wordt niet (meer) gezien (niet in apparaatbeheer, niet in de BIOS en ook niet in Apparaatbeheer) dus we gaan ervan uit dat die gewoon kapot of (minstens) onbetrouwbaar is.

Die 'oude' schijf gaat uitgeschakeld worden; alles werkt nu goed.

Tijs.

die schijf kan best nog eens gewoon heel zijn!

je hebt de kabel omgedraait ! maar de jumpers dan??!?

de 1ste harde schijf moet de jumper op "master" hebben
en de 2de harde schijf op "slave"

als je de kabel omdraait en de goede schijf staat op cable select zal die het gewoon doen
die andere zal nog op master staan en die zal het dan dus niet doen :)

mastermindz: Het systeem is ingericht door iemand anders, maar ik ga ervan uit dat die niet 1 maar beide schijven op Cable Select heeft ingesteld (we hebben alleen de 'oude' schijf gecheckt, en die stond op Cable Select).

Gegeven dat de 'oude' schijf 'plotseling' weer verscheen geeft ook al te denken. En omdat het maar een 37 GB schijf is hebben we besloten daar geen aandacht/tijd aan te besteden: Belangrijkste is dat de 150 GB schijf als 'master' wordt gezien (nu we de kabelconnector omgezet hebben).

Tijs.

Bedankt iedereen voor de hulp met name. Thijs..
Hij werkt nu weer naar behoren.

Mvg, Ruben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan