Formatteren XP Home onmogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefanjansen50

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
hoihoi,

mijn probleem is dat ik mijn C: schijf niet geformatteerd krijg. heb het geprobeerd via
1. 'deze computer' en dan rechtermuisknop op c en formatteren
2. schijfbeheer en dan rechtermuisknop op c (formatteren is grijs ipv zwart en dus kan ik er niet op klikken) :(
en 3. via reboot op windows xp (home SP1) cdrom. cdrom start op en vraagt om herstellen of herinstallatie op huidige locatie. ik kies voor herinstallatie. vervolgens moet ik F8 drukken om door te gaan en kan ik drukken wat ik wil maar weigert windows de F8 te accepteren. :shocked: ik kan dan alleen nog ESC drukken om weer gewoon op te starten.

uiteindelijke doel is formatteren en herinstalleren windows XP.

wie kan mij een uitweg bieden?

bedankt! :thumb:
groeten, stefan

Optie 1 en 2 gaan sowieso nooit werken, dus dat kun je vfergeten.

Optie 3 is in principe de juiste weg, je moet dan kiezen voor nieuwe, normale installatie

Helaas

helaas lukt deze methode dus niet.
probleem is dat herinstallatie op een of andere manier niet kan via de windows cd. ik kan kiezen uit herstellen en herinstalleren. herinstalleren werkt niet en herstellen wil ik niet.

handleidingen als http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp gaan ervanuit dat ik vantevoren een keuze kan maken om een schijf te formatteren, maar windows xp vraagt dat helemaal niet aan mij.

zijn er omwegen? of doe ik toch ergens wat fout?

Hoe doe je het precies, ik denk niet helemaal goed...

Je start de Windows CD op vanuit Windows zelf zeker???

heropstarten

ik heb in de BIOS ingestelde dat allereerst opgestart moet worden vanaf cd.
als ik de pc aanzet verschijnt er een regel met 'druk op een toets om vanaf cdrom op te starten'. ik druk op een toets en windows xp start vanaf de cdrom.

is dat de goede methode?

p.s. helaas zit er geen DOS meer op windows XP :(

Dat is inderdaad de goede manier.

Die XP cd, is dat een originele en volledige versie of misschien een recovery cd of upgrade??

Dus GEEN recovery die je indertijd bij de pc hebt gekregen?

hmmm

voordat ik gekke dingen ga zeggen... hoe kan ik dat echt checken?

wat ik nu in mijn handen heb is zo'n mooie alle kanten op spiegelende, met honderd keurmerken voorziende zijnde cd van Microsoft Windows XP Home Edition met daaronder een klein label waar op staat Miscrosoft Genuine.

Mocht dit ook een recovery cd kunnen zijn dan graag uitleggen hoe ik het verschil kan zien.

voordat ik gekke dingen ga zeggen... hoe kan ik dat echt checken?

wat ik nu in mijn handen heb is zo'n mooie alle kanten op spiegelende, met honderd keurmerken voorziende zijnde cd van Microsoft Windows XP Home Edition met daaronder een klein label waar op staat Miscrosoft Genuine.

Mocht dit ook een recovery cd kunnen zijn dan graag uitleggen hoe ik het verschil kan zien.

Jij hebt een origine XP cd.

Bij een recovery cd staat meestal het merklogo van de pc op die cd('s) of bij sommige computers moest je de recovery cd maken in Windows zelf.

ik heb in de BIOS ingestelde dat allereerst opgestart moet worden vanaf cd.
als ik de pc aanzet verschijnt er een regel met 'druk op een toets om vanaf cdrom op te starten'. ik druk op een toets en windows xp start vanaf de cdrom.

is dat de goede methode?

p.s. helaas zit er geen DOS meer op windows XP :(
Als je windows xp wil herinstalleren heel de schjf leeg word gehaalt doe je het zo:

Nadat je op de toets hebt gedrukt worden er enkele bestanden geladen. Dan even wachten dus. Wanneer er het scherm staat: Druk op ENTER om Windows te installeren druk je op enter. Dan normaal F8 en dan komt er waarschijnlijk een lijst waar je Windows XP ziet instaan, dan druk je op verwijderen (de toets die je daar voor gebruikt staat onderaan in beeld) dan moet je je schijf partitioneren. (In delen splitsen) als je heel de schijf wilt leegmaken dus alles weg, dan selecteer je een partitie en druk je op verwijderen(de toets die je daarvoor gebruikt staat onderaan in beeld) dan nogmaals op toets L drukken. en dan is de partitie weg. Dan zal er staan Niet gepartitioneerde ruimte staan. Dat selecteer je en dan druk je op C om een nieuwe partitie te maken. Je kan heel de schijf gebruiken of de schijf in verschillende delen partitioren. Als dat klaar is selecteer je de partitie waar je Windows op wil installeren en druk ej ENTER. Dan kies je Formateren als NFTS. DAn Wachten tot wanneer het schrijm verschijnt dat de pc opnieuw word opgestart, in die 5 seconde verwijder je de cd uit de pc. Dan zal windows opstarten en na enige tijd zal Windows vragen om de cd in te voeren. Dat doe je en dan volg je alle stappen. Veel succes.

Laatst bewerkt:
Klopt wel zo'n beetje, alleen dat tussentijds verwijderen van de cd is nergens voor nodig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan