Formatteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Yor

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2004
Ik heb een zwaar door spyware verpestte computer, die ik dus nu moet gaan formatteren.
Alleen is er een vraag...hoe moet je formatteren? en als ik de computer geformatteerd hebt hoe installeer ik windows dan?

als je je pc hebt geformatteerd moet je hem opnieuw opstarten met CDrom support. als je je xp cd in je pc hebt, moet deze automatishc opstarten

suc6

charley

Bijna

Ok..ik moet dus gewoon de computer opstarten met de installatie cd van windows XP erin.

Maar nu is de vraag...hoe formatteer je de computer?
Is het echt moeilijk?, want mijn vader maakt zich zorgen dat er evt. iets fout gaat.

Groeten

..

Heb k gedaan, maar buffy adviseerde me de computer z.s.m te formatteren...

Geplaatst door upsidaisy
Misschien kun je voor dat je gaat formatteren eerst de volgende acties uitvoeren:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=175682

Is al gebeurd. Yor heeft een CWS-variant te pakken die alleen met een zeer ingewikkelde en tijdrovende methode te verwijderen is - als het meezit. Hij heeft er daarom voor gekozen met een schone lei opnieuw te beginnen. Dat is in dit geval geen onverstandige keuze.

Laatst bewerkt:
wat ik altijd doe is het volgende

1. zet alle info die je wilt bewaren op cd/dvd

2. zorg dat je een windows opstartdiskette regelt of maakt. (even uit een win95/98/ME machine of downloaden)

3. test de diskette om te kijken of je in DOS op kunt starten en je CD kunt benaderen.

4. start de pc op met de flop erin. en geef het commando Format C: (of een andere schijf die je wilt formatteren.
Let op, het bestand format.exe moet ook op de flop staan. Mocht te te weinig ruimte op je flop hebben, dan kun je het betsand leesmij.txt verwijderen. Dan past het.

5 start de pc opnieuw op zonder flop maar met CD.

6. Volg de instructies

7. Neem een goede firwall/spyware blocker/ virusscanner

suc6

Charley

''2. zorg dat je een windows opstartdiskette regelt of maakt. (even uit een win95/98/ME machine of downloaden)''

hoe bedoel je? Ik heb een 98 staan.

''3. test de diskette om te kijken of je in DOS op kunt starten en je CD kunt benaderen.''

Moet ik dan in DOS opstarten met de diskette en hoe kun je de CD benaderen?

''4. start de pc op met de flop erin. en geef het commando Format C: (of een andere schijf die je wilt formatteren.
Let op, het bestand format.exe moet ook op de flop staan. Mocht te te weinig ruimte op je flop hebben, dan kun je het betsand leesmij.txt verwijderen. Dan past het. ''

Deze snap ik zo goed als niet
:confused: :rolleyes: ...

Sorry voor alle vragen...Ben geen computerkenner:p :o

@ Buffy

OK.Ik kon uit de eerste zin van zijn vraag niet opmaken dat dit al gedaan was.

Een opstartdiskette is voor windows XP echt niet meer nodig hoor! Mocht je computer niet opstarten met de cdrom in je pc dien je dit aan te passen in je BIOS. Mocht dat dus niet lukken post dan nog even een berichtje dan stellen we dat even in in het bios. Formatteren van de schijf wordt vanzelf om gevraagd in het installatiemenu van windows XP.

2. Je hebt je bericht in installeren windows XP gezet. Ik ga er van uit dat je dus je pc met win XP wil formatteeren en ook nog een win98pc hebt staan?
enniewee, je moet op je win98 machine een opstartflop maken (configuratiescherm; software; opstart diskette)

3. als je je flop gemaakt hebt je pc opniew opstarten met de diskette. kies vervolgens de optie opstarten in ms dos modus met cdrom ondersteuning (je kunt een aantal opties kiezen)
als je cd drive bijvoorbeeld je d: drive is dan kun je deze benaderen door d: in te tikken in dos. door vervolgens dir/w in te tikken kun je zien wat er op staat (wel eens met dos gewerkt?)

4. om te kunnen formatteren heb je het programma format.exe nodig. dit staat standaard volgens mij niet op je diskette. dit zul je apart er op moeten zetten. maar de diskette is al bijna vol. om ruimte te maken moet je dus er wat af gooien wat niet crucial is. leesmij.txt is dat niet.

even voor de goede orde. Hoe goed ben je met PC's ik zou nl dit soort acties niet gaan uitvoeren als je niet helemaal zeker van je zaak bent. Zorg dan in elk geval dat je het de eerste keer doet samen met iemand die dat wel heeft

gr

charley

EDIT: zie bovenstaand bericht, al moet ik zeggen dat ik dat niet erg overzichtelijk en lekker mee te werken vond.

Laatst bewerkt:
Ben ik nu gek ??

Als je van CD opstart kun je setup vragen de partitie te verwijderen.

Dat doe je net zolang tot er geen partitie meer is,

daarna kies je de optie formatteren (NTFS).

Ik adviseer je wel niet je hele schijf te laten formateren, dan kan je later er nog parties bij maken. Als je mijn advies wil: eerst OS instaleren op zeg 5 gig, na installatie dynamisch maken en leef je daarna maar uit.

De opstart diskette van 98 is alleen voor noodgevallen en experts. Formatteren doet hij met FAT32 en dat wil je niet tenzij je een schijf hebt kleiner dan 16 gig.

@ charlie:
Format zit in de cabinet file en wordt automatisch op je virtuele schijf gezet, dus je kunt gewoon format intikken, maar zoals ik zei is niet wijs.

Laatst bewerkt:
Re: Ben ik nu gek ??

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Als je van CD opstart kun je setup vragen de partitie te verwijderen.

Dat doe je net zolang tot er geen partitie meer is,

daarna kies je de optie formatteren (NTFS).

Ik adviseer je wel niet je hele schijf te laten formateren, dan kan je later er nog parties bij maken. Als je mijn advies wil: eerst OS instaleren op zeg 5 gig, na installatie dynamisch maken en leef je daarna maar uit.

De opstart diskette van 98 is alleen voor noodgevallen en experts. Formatteren doet hij met FAT32 en dat wil je niet tenzij je een schijf hebt kleiner dan 16 gig.

@ charlie:
Format zit in de cabinet file en wordt automatisch op je virtuele schijf gezet, dus je kunt gewoon format intikken, maar zoals ik zei is niet wijs.

Zo bedoelde ik het dus ook, MAAR dan moet ie wel boot from cdrom aan hebben staan in het bios. En dat FAT32 of NTFS, tsja het maakt voor de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker niet echt veel uit of het nu FAT of NTFS is. Het verschil is dat FATxx geen Multiuser support (lees het opgeven van rechten per gebruiker) geeft en NTFS wel. Ook kan NTFS nog meer zaken zoals datacompressie. Zoals ik al zei, weinig voordelen voor de "simpele" gebruiker.

Dan nog een laatste puntje: bij de installatie kan je al gelijk meerdere partitie opgeven, daar hoef je niet mee te wachten tot windows compleet geinstalleerd is. Dus inderdaad iets van 8 gig voor windows en de rest kan je op andere parities zetten.

@ Bas

Laten we nu eens en voor al stoppen met het promoten van FAT32.

Zoals ik eerder op merkte tot 8 gig kun je FAT 32 gebruiken clustergrote 4 KB
Bij 16 Gig is je clustergrote 16 KB

Punt twee:
Je moet niet tijdens instalatie meerdere partities aanmaken !
Hierdoor ligt de grootte van je dynamische volumes vast en dat wil je niet.

Punt drie:
Met NTFS kan ik drives aan mappen hangen en is als ik de zaak dynamisch maak is het aantal drives bijna onbeperkt.

Laten zij die geen kaas hebben gegeten van NTFS daar ook geen ordeel over geven.

Eric

Re: @ Bas

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Laten we nu eens en voor al stoppen met het promoten van FAT32.

Zoals ik eerder op merkte tot 8 gig kun je FAT 32 gebruiken clustergrote 4 KB
Bij 16 Gig is je clustergrote 16 KB

Punt twee:
Je moet niet tijdens instalatie meerdere partities aanmaken !
Hierdoor ligt de grootte van je dynamische volumes vast en dat wil je niet.

Punt drie:
Met NTFS kan ik drives aan mappen hangen en is als ik de zaak dynamisch maak is het aantal drives bijna onbeperkt.

Laten zij die geen kaas hebben gegeten van NTFS daar ook geen ordeel over geven.

Eric

Daar heb je een punt, en ik begrijp het ook helemaal (heb best wel wat kaas gegeten van NTFS) echter ik denk dat iemand die nog niet weet hoe je windows moet installeren, niet moet gaan vermoeien met Dynamische drives/ Drives aan mappen koppelen etc. want dan bestaat het gevaar dat ie door de bomen het bos niet meer ziet (was mijn inschatting). Ik promoot FAT ook niet, ik denk dat de gemiddelde gebruiker er verder gewoon weinig van zal merken.

Na jouw verhaal zou ik tegen Yor willen zeggen; gebruik NTFS, dan kun je later kijken of je er ooit wat mee zult doen. Gebruik je echter een win98 opstart flop en wil je die later nog gebruiken, dan is NTFS weer geen optie, want de opstart flop zal niet werken icm NTFS. Ook iets om rekening mee te houden. Maar zoals gezegd is het opstarten van de xp cd 10 keer makkelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan