Formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rimsic

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 jan 2005
Goedemorgen allemaal,

ik zit nu op een vrij oude pc.
Windows XP staat op een schijf van 1.8 gb
en heb een schijf van 80 gb.
(vraag me niet waarom windows op die schijf staat :P)

Nu wil ik de boel formatteren en windows op die van 80 zetten en die van 1.8 weg doen.

Er zit een cd-rom speler in. Alleen dat is een ATAPI ding en die herkent geen enkele CD meer. (te sloom).

Heb ik een iets snellere uit een andere pc gehaald, die koppel ik aan deze pc. Nu komt

Het Probleem:
Ik stop de XP cd erin. Start opnieuw op. Dan krijg ik Compaq opstart scherm en dan zwart scherm met knipperend _ liggend streepje.

Word de cd-rom speler niet herkend?

Kijk eens in het Bios of de cdrom speler herkend wordt. Zo niet, dan even naar de jumperinstellingen kijken van de cdrom speler.

Staat in het Bios ook ingesteld dat je van de cdrom wil starten? (1ste bootdevice)

als eerste wel, maar herkend....:rolleyes: weet niet. En als ie niet herkent word dan iets met de jumpertjes? Heb er wel wat over gelezen. Maar wat ik moet doen bij de jumpertjes:confused:

De jumpersetting bepaalt of een cdrom of hdd master of slave is. Dit is uiterst belangrijk voor de herkenning.

Meestal staat op de cdrom speler wel een plaatje hoe de settings moeten zijn. Zo niet, dan kun je het typenummer op google intikken en dan kun je het meestal ook wel vinden.

Anders zet je de cdrom gegevens hier neer, dan kunnen we meezoeken.

Maar als je hem in het Bios ziet, dan zou het toch goed moeten zijn.

Belangrijk is ook op welke plek hij op de kabel aangesloten zit. Heb je een ide-kabel met 3 aansluitingen, dan kun je kiezen of hij op het eind moet of in het midden. Dat bepaalt het master/slave gebeuren in combinatie met je jumpers.

Ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd of het uiteinde nu master of slave is. Dat kan iemand anders vast vertellen.:D

Laatst bewerkt:
wat ik lees op de achterkant van de speler:

C . S . M
S . L . A

CS = cable select
SL = Slave
MA = Master

hij staat nu op cable select

EDIT:

het is platte kabel. en op het eind. maar ik kan hem ook zo op het midden zetten.

Laatst bewerkt:
En wat voor kabel heb je? 1 die in het moederboard gaat en andere uiteinde in de cdromspeler, of heb je nog een aansluiting in het midden?

PS. Ik hoop dat iemand bijspringt want uit mijn hoofd weet ik het echt niet meer. Ik rommel zelf altijd wat met de aansluitingen en uiteindelijk doet hij het altijd:D

Zelf zet ik de cdrom speler atijd op slave.

Edit: ik zie dat je een kabel hebt met een aansluiting in het midden erbij. Heb je die aansluiting ook al geprobeerd?

gewoon platte kabel met beide kanten zelfde aansluiting. en een nog 1 ertussen. (stekker)

nee zit nog op deze pc :D. Maar heb nog andere pc staan. :D die zet ik zometeen ff aan.

ff een vraagje, je hebt toch de oude cd-rom afgekoppeld? zo ja, heb je 2 ide-sloten(en dus 2ide-kabels) of is het er maar 1 en is de hardeschijf en de cd-rom op dezelfde kabel aangesloten want dat kon ik precies niet zo goed afleiden uit de berichten hiervoor...

2 ide poorten in me mobo.

HDD 1 / HDD 2 zitten allebei op 1 kabel
CD rom speler zit dus nu op de andere.

steek de cd-rom op het uiteinde van de kabel en steek het jumpertje op master
met je hardeschijf van 80gig doe je hetzelfde maar dan op de andere kabel
en kijk dan even wat hij zegt...

ben ik weer, zit op andere pc. Moet ik m'n jumpertjes ook bij de HDD op master zetten?

EDIT:

voor de duidelijkheid een afbeelding:

http://members.home.nl/mm-kappert/Rimsic/jumpertjes.GIF
jumpertjes.GIF

Laatst bewerkt:
Nee, je kunt maar 2x master kiezen. 1x op de ene kabel, en 1x op de andere kabel.

Dus je kiest 1x voor 1 hdd en 1x voor 1 cdrom. (dus op 2 uiteindes. Op het midden doe je de andere HDD op slave)

Ik neem aan dat je 2x hdd en 1x cdrom op master wilde zetten als ik je uitleg goed begrijp. Dat gaat niet lukken.

ik heb nu me cd rom op master.
ik dacht dat ik me HDD ook op master moest zetten.

BTW - ik wil alleen die 80 gb erin

Dan kan het wel. 1 uiteinde op hdd op master en andere kabel uiteinde op cdrom, ook op master.

Dat lukt wel. Zelf als ik dat soort dingen veranderd heb ga ik naar het bios en laat de schijf herkennen. Anders werkt het soms nog niet.

maar er zit maar 1 jumper bij mij op me harde schijf en ik heb er 2 of 3 nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan