Formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bodin

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Hello,

Heb van een vriend een HP Pavilion dv 1000 gekregen om harde schijf te formatteren.
Ik steek dus een xp cd in en herstart. Krijg ik de vraag om op te starten van cd rom en druk op een toets...enter!

Dan zie ik de hele tijd een zwart scherm en hoor ik de cd draaien en allerlei bewerkingen uitvoeren zonder dat ik iets zie...

Dan op een gegeven moment (3 min.) krijg ik een blauw schermpje waarin ik zie dat de bestanden geladen zijn en op enter moet drukken om door te gaan ...en...dan sluit het rotding gewoon af. Na een drietal dezelfde pogingen, met steeds hetzelfde resultaat, wend ik mij tot jullie om hierop een antwoord te vinden...

Groet,
Peter

Als het je er er alleen om gaat om te formatteren kun je uitwijken naar andere hulpmiddelen, zoals partitionerings opstart-cd's die normaal gesproken wél de ondersteuning hebben voor zo'n beetje alle SATA/SCSI etc. harddiskcontrollers die op de markt zijn. Voorbeelden zijn: Gparted Live CD, Parted Magic etc.

XP ondersteunt pas vanaf Service Pack 2 (=SP2) partitie-groottes boven 126 GB. Als de interne schijf dus groter is dan dat én je hebt een XP installatieschijf die geen Service Pack of alleen Service Pack 1 geïntegreerd heeft, dan zou je eerst SP2 of SP3 moeten integreren. En dat kan gemakkelijkj m.b.v. nLite. Overigens raad ik je aan om SP3 te integreren, niet SP2, omdat de ondersteuning voor XP met SP2 per heden zou zijn.
Links die daarbij nuttig kunnen zijn:
SP2 voor XP NL: hier
SP3 voor XP NL: hier

Mocht de laptop een SATA schijf hebben, dan kan dat (ook) een reden zijn van de problemen: XP ondersteunt standaard geen SATA controllers/schijven. Wil je op zo'n moment XP installeren, dan zul je een nieuwe XP installatiecd moeten gaan maken met de SATA controller-drivers erin geïntegreerd (ge 'slipstreamed').
Daarvan zijn er 1000en handleidingen, en vaak wordt daarbij ook gebruik gemaakt van nLite.
Overigens is de documentatie matig op de website van HP, maar ik zou a.h.v. de beschikbare drivers het idee krijgen dat er géén SATA schijven worden gebruikt in de laptop.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan