formatteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter lake
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lake

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2010
Dag iedereen,

Ik probeer een laptop te formatteren omdat hij verschrikkelijk traag is. Ik probeer hem zo sneller te doen werken, maar ccleaner is al 30 minuten aan het draaien en hij zit nog steeds op 0%. Een verschrikking dus en op dat tempo ben ik morgenvroeg nog bezig...
Als ik opstart vanuit de cdrom van windows xp zegt hij dat hij een bepaald bestand niet in het geheugen kan laden. Setup wordt dan afgesloten. Ik kan de setup wel opstarten van windows als de computer al opgestart is.
Nu is mijn vraag: Is het een goed idee om op deze manier tewerk te gaan? Gaat de laptop sneller gaan door er een nieuwe installatie van windows over te zetten?
Andere suggesties zijn ook meer dan welkom.

Dag lake,

ja je laptop wordt wel iets sneller omdat alle nutteloze kleine bestanden van je computer worden gehaald waaraan je niks meer hebt. Deze bestanden blijven achter als je iets deinstalleerd of verwijderd van je computer.

Heb je voor het opnieuw installeren een CD/DVD?
Want is zijn namelijk 2 mogelijkheden om er een nieuwe windows op te zetten.
1 is het volledig formateren(lijkt alsof hij uit de fabriek komt)
2 een windows in het bestaande windows plaatsen.

Ik kan je persoonlijk de 2de keuze niet echt aanraden. Hiermee los je de kleine problemen heel even op en daarna komen ze gewoon weer terug.
Je kunt voor keuze 1 een cd/dvd in je laptop stoppen en tijdens het opstarten op F5 drukken. Ligt aan het merk moederbord wordt de juiste combinatie is.
Hier kun je in een menu kiezen voor opstarten van een cd/dvd.
Dit moet je aanvinken en zodoende kun je dan de installatie starten van je deze als je daarna weer opnieuw opstart. Je drukt dan op dit moment op een toets en hij laad van een cd/dvd.

De precieze termen ken ik niet precies maar misschien kan iemand anders je hiermee helpen. Ben je zelf bekend met het herinstalleren van een laptop/computer?

En met CCleaner moet je oppassen. Deze moet eerst voor zichzelf je computer/laptop op een rijtje krijgen. Dit kan soms een hoop tijd in beslag nemen. Dit was een van de redenen dat ik ooit van CCleaner ben afgestapt.

Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen en kun je hier verder op zoeken. Verder hoop ik dat mensen je gedetailleerder kunnen helpen met het probleem

bedankt voor je reactie.
Ik heb aan veel computers geformatteerd en ik weet dat dit de beste oplossing is, maar deze laptop doet raar als ik hem wil formatteren. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een computer een foutmelding weergeeft voor hij aan de format begint. Ik ben normaal iemand die maar doet en we zien dan wel waar we komen, maar het is mijn laptop niet, dus ben ik wel voorzichtiger...
Ik heb 3dvd's van win xp, waarvan er slechts 1 geen foutmeling weergeeft. Deze is geslipstreamd met sata drivers.
Met de 2 gewone dvd's geeft hij die foutmelding.
Ook raar is dat hij een productkey vraagt, terwijl die dvd's op andere pc helemaal geen productkey vragen. Ik heb wel een productkey van xp die laptop plakken. Maar ik heb de pech dat de geslipstreamde dvd een prof versie is en is heb een code voor een home edition.

Help aub!

zou het kunnen dat het geheugen kapot is en dat hij daarom zo traag werkt? Hij gaat echt super traag, believe me, dat is niet normaal hoor.

het zou een mogelijk kunnen zijn. Dit is te testen met een aantal programma's
Heb vroeger wel zn programma gehad.
in elk geval staat er in de lijst met handige software een programma om je geheugengebruik te testen. Hiermee zou je dus kunnen kijken hoeveel geheugen je laptop kunt hebben. Je kunt kijken of je het maximale nog ongeveer in de buurt kan komen. dit programma heet CS Fire Monitor

Weet je zeker dat je geen virussen of malware op je laptop hebt staan?
een paar weken terug dacht ik namelijk ook dat ik niks had totdat ik een nieuw programma gebruikte om malware te detecteren. er kwamen spontaan 25 meldingen binnen. het heet MBAM. Malwarebytes' anti-malware
Virussen of malware nemen zeer veel gebruik van je geheugen in. een van de negatieve effecten van dit soort niet gewenste software.

Anders staat er in het forum ook nog ergens een topic over het controleren van je hardware. ik kon het zelf niet zo 1-2-3 vinden. Kan proberen om je morgen hier verder mee te helpen.
Hopelijk kun je hier even mee vooruit

Laatst bewerkt:
bedankt voor je hulp. Helemaal zeker ben ik daar niet van... Maar het is onbegonnen werk om er een programma op te installeren, loopt veel te veel vast, laat staan om een scan te doen... Ik kan niet eens ccleaner uitvoeren. Gaat totaal niet vooruit!

XP installeren op een SATA harddisk (?) zónder SATA drivers? Dat zal niet gaan lukken denk ik. (Áls mijn aanname van SATA én het feit dat op de Windows CD geen SATA drivers zijn meegebrand correct is)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan