Formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

daandaanie

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2012
Hallo,
Ik vraag me gewoon af wat de commands zijn in linux om een harde schijf te formatteren
Zou iemand die willen posten?
Alvast bedankt

Ikzelf doe het altijd in de terminal met "cfdisk" de stpapen zijn dan als volgt:

1. Geef het command "cfdisk /dev/sda" (of sdb of sdc etc. etc.)
  2. Navigeer naar de partitie die u wilt verwijderen met de omhoog en omlaag pijltoetsen
  3. navigeer naar de optie "delete" met de links en rechts pijltoetsen
  4. Na het verwijderen van de partitie moet u weer navigeren naar "new" en een nieuwe partitie maken
  5. vervolgens navigeerd u naar "write" en vult u "yes" in zodra daar om gevraagd word
  6. sluit cfdisk door naar "quit" te navigeren
  7. geef vervolgens het commando: mkfs.ext4 /dev/sda1

U moet in het laatste commando uiteraard nog even "ext4" en "/dev/sda1" vervangen met het gewenste format optie en partitielocatie

Het kan ook met "fdisk" de stappen zijn dan als volgt:

1. Geef het command "fdisk /dev/sda" (waar u /dev/sda weer vervangt met de locatie van uw harde schijf)
  2. Geef vervolgens "d" in om partities te verwijderen, na het invoeren van de "d" dient u het partitienummer van de partitie die u wilt verwijderen in
  3. Vervolgens geeft u een "n" in om een nieuwe partitie te maken
  4. geef de "p" in om een primaire partitie te maken
  5. nu wordt er gevraagd waar de partitie moet beginnen, hier kunt u de default laten staan
  6. daarna wordt er gevraagd om de eindlocatie (hoe groot wordt de schijf = eind - begin), als u default laat staan vult hij de beschrikbare ruimte
  7. Geef vervolgens de "t" in en kies voor 83
  8. vervolgens geeft u de "w" in om de wijzigingen te schrijven

Als u liever een gui gebruikt raad ik het programma "gParted" aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan